Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bløtkake for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 02:12   #1
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bløtkake for dummies

Jeg har ALDRI lagd en bløtkake og tenkte det kanskje er på tide å prøve seg. Hovedgrunnen til at jeg aldri har lagd det er nok at jeg er uhyre glad i sjokolade så det blir ofte sjokoladekaker og s blir det gulrotkake når mannen får bestemme. Men i det siste har jeg begynt å like bløtkake mer og mer, men det må være GOD bløtkake.

Noen stalltips?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 02:20   #2
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bløtkake for dummies

Lett.

Kjøp ferdig bunn. Safe.
3 pakker fløte - piskes
1 glass syltetøy
1 pakke vaniljekrem
banan, kiwi, eller annen coctailfrukt og bær
jus til å dynke bunnene

1. del bunnen
2. dynk (spray over eller lignende) bunnen med jus. Gjerne appelsinjus.
3. et lag med syltetøy
4. et lag med frukt
5. et lag med fløtekrem
6. neste del av bunn
7. et lag med syltetøy
8. et lag med vaniljekrem
9. et lag med frukt
10. et lag med fløtekrem
11. sett på lokket
12. krem på resten av kaken

Man kan bruke hva man vil av ingredienser. Dette er den letteste kaken jeg tilbereder

Gammel 01-08-10, 02:35   #3
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Lett.

Kjøp ferdig bunn. Safe.
3 pakker fløte - piskes
1 glass syltetøy
1 pakke vaniljekrem
banan, kiwi, eller annen coctailfrukt og bær
jus til å dynke bunnene

1. del bunnen
2. dynk (spray over eller lignende) bunnen med jus. Gjerne appelsinjus.
3. et lag med syltetøy
4. et lag med frukt
5. et lag med fløtekrem
6. neste del av bunn
7. et lag med syltetøy
8. et lag med vaniljekrem
9. et lag med frukt
10. et lag med fløtekrem
11. sett på lokket
12. krem på resten av kaken

Man kan bruke hva man vil av ingredienser. Dette er den letteste kaken jeg tilbereder

Okay, dete ser jo overkommelig ut, men det med dynkinga må jeg nok ha inn med teskje tror jeg.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 07:49   #4
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lagde på denne måten på fredag.

2 bokser fløte, 1 pakke vaniljekrem, et glass hjemmelagd fryste jordær(tinte de altså), 1 ferdigkjøpt sukkerbrød, 1 kurv friske jordbær

- Dynker bunnen med melk,altså heller opp et par ss med melk
- Blander halvparten av kremen med vaniljekrem
- Halvparten av den blandingen over bunnen
- Halvparten av jordbær legges over kremen
- Mellomlaget til kaka,samme prosedyre med dynking,krem og jordbær
- Toppen legges på,vanlig krem på toppen
- Pyntes med en kurv jordbær

Gammel 01-08-10, 11:07   #5
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Okay, dete ser jo overkommelig ut, men det med dynkinga må jeg nok ha inn med teskje tror jeg.

Det er viktigst å dynke kantene og utsiden av sukkerbrødet, ikke ta så veldig mye midt inni, liksom. Hvis du skjønner... Ta litt juice eller melk på en spiseskje og la det renne ned i sukkerbrødet litt her og der. Og så er det fint om du har tid til å la kaken hvile et par timer før servering, slik at dynkevæsken får tid til å fordele seg godt.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 11:12   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleide å kjøpe bunn før, men etter at jeg skjønte hvor latterlig lett det er å lage selv og hvor mye bedre det smaker, så har jeg sluttet med det annet enn i nødstilfeller. Smaken av hjemmelaget er uovertruffen altså. Det er bare å piske eggedosisen luftig så er man i boks. Og ha gjerne sukkerbrødet litt i fryseren før man deler det i 3, da er det enklere. Ikke frossent altså, men iskaldt og litt "stivt". Jeg bruker oppskrift på sukkerbrød fra www.detsoteliv.no (søk på sukkerbrød). Disse ferdigkjøpte er så flate og smuldrete. Men greie i nøden, altså.

Når jeg dynker så tar jeg melk/juice/saft/brus i en kopp og bruker en spiseskje til å "helle" væsken utover sukkerbrødet. Ikke mye, bare nok til at det ikke blir tørt. Hjemmebakt sukkerbrød er ofte saftigere enn ferdigkjøpt.

Gammel 01-08-10, 11:15   #7
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har heller aldri lad hjemmelaget bløtkake. Så denne tråden var nyttig nå like før bursdagskavalkaden vi går inn i.

Dummyspørsmål: Hvor mye sukker per boks med fløte? Liker søte kaker, men ikke kvalmende.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 11:17   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Dummyspørsmål: Hvor mye sukker per boks med fløte? Liker søte kaker, men ikke kvalmende.

En teskje.

Eller er det godt med bringebærsyltetøy blandet i kremen. Og som Iset sier er det kjempelett å lage sukkerbrødet selv.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 11:19   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ikke noe særlig mer enn en teskje. Ingenting kan ødelegge en god krem som for mye sukker. Jeg har ofte fått servert helt uspiselige bløtkaker pga. at kremen er uhyre sukret. Ta i litt og smak, ta i litt til om det er for lite, men bruk liiite. Jeg liker litt vanilje i av og til, kommer an på fyllet.

Gammel 01-08-10, 11:58   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg pleide å kjøpe bunn før, men etter at jeg skjønte hvor latterlig lett det er å lage selv og hvor mye bedre det smaker, så har jeg sluttet med det annet enn i nødstilfeller. Smaken av hjemmelaget er uovertruffen altså. Det er bare å piske eggedosisen luftig så er man i boks. Og ha gjerne sukkerbrødet litt i fryseren før man deler det i 3, da er det enklere. Ikke frossent altså, men iskaldt og litt "stivt". Jeg bruker oppskrift på sukkerbrød fra www.detsoteliv.no (søk på sukkerbrød). Disse ferdigkjøpte er så flate og smuldrete. Men greie i nøden, altså.

Når jeg dynker så tar jeg melk/juice/saft/brus i en kopp og bruker en spiseskje til å "helle" væsken utover sukkerbrødet. Ikke mye, bare nok til at det ikke blir tørt. Hjemmebakt sukkerbrød er ofte saftigere enn ferdigkjøpt.

Jeg må bare signere Iset. Hjemmelaget sukkerbrød smaker så utrolig mye bedre.

Hvis du er veldig glad i sjokolade kan denne bløtkaken være et tips:

Bak sukkerbrød og del i tre bunner.
Dynk som du ville gjort med en vanlig bløtkake.
Pisk krem av 2 bokser (minst)med en dæsj vaniljesukker og søtning/sukker til den er passe.
Ta så kremen og bland med kakao til den blir lys brun. Smak til slik at den blir god.
Ta 2 godt modne bananer, del i skiver og legg utover begge bunnene med sjokoladekremen over. Det skal være godt med bananer på for at det skal smake.

Du lager bløtkake på helt vanlig måte, men sjokoladekrem i stedet for krem.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 13:04   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*abb*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 13:16   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lagde marsipankake (som jo er bløtkake med marsipanlokk) til bestemors bursdag for litt siden. Den falt VELDIG godt i smak hos både store og små.

Jeg brukte ferdig bunn, og dynket med melk. Mellom hver del av bunnen hadde jeg et lag vaniljekrem (piano), ett lag pisket krem, og ferske jordbær i biter. Og selvsagt krem rundt hele. Jeg brukte bare en liten kartong med fløte, og da hadde jeg krem til overs da jeg var ferdig. Jordbær + vaniljekrem slår sjelden feil.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 13:17   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg må bare signere Iset. Hjemmelaget sukkerbrød smaker så utrolig mye bedre.

Hvis du er veldig glad i sjokolade kan denne bløtkaken være et tips:

Bak sukkerbrød og del i tre bunner.
Dynk som du ville gjort med en vanlig bløtkake.
Pisk krem av 2 bokser (minst)med en dæsj vaniljesukker og søtning/sukker til den er passe.
Ta så kremen og bland med kakao til den blir lys brun. Smak til slik at den blir god.
Ta 2 godt modne bananer, del i skiver og legg utover begge bunnene med sjokoladekremen over. Det skal være godt med bananer på for at det skal smake.

Du lager bløtkake på helt vanlig måte, men sjokoladekrem i stedet for krem.

Du kan fint ha nesquick i fløten før den piskes og piske som vanlig. Det blir snaddergod sjokoladekrem.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 13:20   #14
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Kjenner at gjestene som kommer til min 29 årsdag skal få seg litt debutkake uten for mye sukker i kremen. *Spent*

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:07   #15
Left
Passiv

Standard

Nesquick/o`boy går fint, og det går også an å smelte kokesjokolade i vannbad, men da blir ikke kremen riktig så fluffy.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 14:25   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Enda bedre; smelt en plate kokesjokolade i en boks kremfløte. Sett det i kjøleskapet natten over og pisk det så opp som vanlig krem dagen etter. Det blir en fantastisk deilig sjokoladekrem. Funker sikkert med hvit sjokkis også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.