Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hytten - del dine erfaringer!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 21:23   #1
ponna
Superaktiv

Medlem siden: Jul 2008
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Hytten - del dine erfaringer!

Vi skal bygge hytte og søker derfor erfaringer som andre har gjort seg, både med selve hyttebyggingen og gode løsninger man har på hytta.
Det hadde vært fint om noen kunne delt sine erfaringer/meninger med meg

Hva er du mest fornøyd med på hytta di?

Hva er du minst fornøyd med?

Hva ville vært av høy prioritet for deg om/når du skal bygge hytte?

Håper på mange svar!

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:57   #2
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hytten - del dine erfaringer!

Opprinnelig lagt inn av ponna, her.

Vi skal bygge hytte og søker derfor erfaringer som andre har gjort seg, både med selve hyttebyggingen og gode løsninger man har på hytta.
Det hadde vært fint om noen kunne delt sine erfaringer/meninger med meg

Hva er du mest fornøyd med på hytta di? Jeg er mest fornøyd med at vi valgte store vinduer, deilig å sitte å se på utsikten.

Hva er du minst fornøyd med? Jeg er minst fornøyd med at vi ikke støpte større platting/uteplass rett utenfor hyttedøra. Også lite fornøyd med at vi sparte veldig på kvadratmeterne, og at vi nå alltid har det for trangt. Vi har f.eks. ikke mulighet til å ha overnattingsgjester. Også lite fornøyd med at vi ikke satte av mer plass til gang/vindfang.

Hva ville vært av høy prioritet for deg om/når du skal bygge hytte? Viktig å tenke litt fremover i tid; f.eks hva vil vi ha behov for når barna er skolebarn/ungdommer? Viktig også å tenke på plass til utstyr man skal bruke på hytta (ski, fiske..), og plass til tørking av f.eks. klær.

Håper på mange svar!

Lykke til med hytta!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:59   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke ny hytte, men jeg svarer uansett.

Jeg er glad for at vi har god plass (80 kvm)
Jeg er glad for at platten er diger
Jeg er glad for at den har store vinduer
Jeg er glad for at den er i nærheten av hjem (50 min kjøring)

I tillegg er jeg glad for uthuset. Genialt å ha en plass å "tjone"

Gammel 01-08-10, 22:22   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke bygget hytten vår selv, men er glad for alt! Den er så fiiin.

Ok, jeg er glad for at den ligger rett ved sjøen, at den er hvitmalt innvendig, at vi har vaskemaskin og varmekabler på badet, at den har mye vinduer mot sjøen og har god takhøyde. Glad for 3 soverom, men hadde ikke gjort noe med ett til.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:47   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke hytte selv, men disponerer to på fjellet. Jeg synes man kan legge vekt på ulike ting alt etter som hvor den ligger.

Dette liker jeg med de hyttene vi bruker:
At de er romslige. Rundt 100 kvadrat +/- er de på og det er veldig greit.
Begge hyttene har fire soverom, blandt annet to rom som er store nok til dobbelseng. Store stuer er også flott når man er mange på hytten, slik at man kan være sammen uten å måtte sitte oppå hverandre til en hver tid.
Store vinduer som slipper inn mye dagslys.
Store verandaer. Om mulig gjerne frokost og ettermiddagsveranda, da kan man sitte i solen hele dagen.
Varmekabler i gulvene i hall, bad, kjøkken og i en "tarm" inn mot veggene i stua. Dette er gull på en vinterhytte, gulvvarme er deilig
Kjøkken i "hjemmestørrelse". Man er ofte veldig mange på hytta og da er god plass til matlaging ett must.
Hall! Jakker, sko etc. til mange mennesker tar mye plass.
Oppvaskmaskin- ingen liker egentlig å bruke ferien sin på å ta oppvasken, samt at man unngår en del irritasjon
Vei helt frem til hytta *lat*. For at hytta skal bli mye brukt, bør man kunne ta helgeturer og da er det veldig pjaktisk at man slipper å spenne på seg ski og pulk med varer for å komme frem en sen fredagskveld.

Dette savner jeg:
Mer buplass! Det blir tydeligvis aldri nok lagringsplass, så og lage en romslig bu med plass til alt fra lagring av matvarer, ski, skisko, fiskeutstyr,pulk,meis fjellstøvler Hva Har Du er ett must.
Vedbu som det er lett å komme til for de som leverer den.
Vaskemaskin. Det er under planlegging og det blir deilig å slippe å dra med seg håndduker og sengetøy frem og tilbake for hver gang man er på tur.

Bortkastet plass og penger: Badstu! Den har blitt fyrt opp tre ganger i hyttas historie, tar mye plass og er virkelig ikke ett must

Gammel 01-08-10, 22:56   #6
ponna
Superaktiv

Standard

Supre tilbakemeldinger. Hvor mange soverom er nødvendig tro? La oss si at vi er 4 familiemedlemmer. Så kommer det en familie til på besøk. Holder det med 3 soverom, samt en hems f.eks?

Dette blir hytte ved sjøen, vei helt fram, vann og septikk, samt strøm.

Badstu vil ikke bli prioritert, det har jeg aldri likt. Da foretrekker jeg stamp utendørs.

Hva med planløsning og fordeling av de ulike rommene? Noen gode tips her?

Gammel 01-08-10, 23:12   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 80 kvm og 3 soverom. Nå har barna hvert sitt rom med en 120 seng hver, men jeg planlegger en køyeseng med uttrekksseng under den nederste køyen enten på det ene rommet eller på begge. Tanker er at barna kan dele rom, ihvertfall ved behov. Begge skal etterhvert få muligheten med å ta med seg venner også.

Nå har vi kun hatt overnatting av to vokse og ett barn samtidig. Vi har en ekstraseng som vi da setter inn på det ene rommet og lar barna våre dele den ene 120 sengen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:39   #8
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Fire soverom er det på begge hyttene.
To store rom med plass til dobbeltseng + en ekstraseng (reiseseng/madrass). To mindre rom med plass til 120 senger. På de minste rommene er det køyesenger, slik at det går an å legge ned tre personer på hvert rom.
Totalt er det 10/11 faste sengeplasser på hyttene. De har full dekning i påsken og ved felles julefeiring etc.

På den ene hytta(130 kvadrat) er romløsningen slik at soverommene ligger i en "halvkrans" rundt hall og inngangsparti. Altså en egen soveromsdel. Dette er praktisk om det er lytt (noe det ofte er på hytter) og leggetidene er forskjellige.
På den andre hytta(90 kvadrat) er soverommene på hver sin ende av hytta. Man har altså to soverom, stue/kjøkkendel i midten og så to soverom i en rektangulær form. Der er rommene som ligger nært stua såpass godt isolert at det ikke er noe problem med ulikt leggemønster.

Gammel 01-08-10, 23:52   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har akkurat solgt en hytte vi bygde for 3,5 år siden siden vi har gjort oss noen erfaringer vi ønsker å endre på, og disse blir endret når som vi skal igang med å bygge hytte nr 2

1. velg snekkere selv - de som "følger med på lasset" fra hytteutbyggerene kan gi dere unødvendig mye hodebry. Vi har sett mye "slett" snekkerarbeid, om det i det hele tatt kan kalles snekkerarbeid.. Velg håndverkere med omhu og få kontraktsfestet alle deres ønsker og "krav".

2. Tenk nøye igjennom hvordan planløsningen skal være - bygg stor nok hytte med en gang!

3. Boder og garderobeplass - sørg for å ha nok!

4. Velg overflater som er enkle å vedlikeholde/vaske - ubehandlet furugulv er utrolig lekkert! *i akkurat 2 uker*

5. Ta overflatebehandling av alle overflater FØR dere flytter inn - dette orker man skjelden å begynne med når man har båret inn den 1 pappesken.

6. Ha ett ekstra toalett i yttergang f.eks. - veldig greit å slippe å løpe igjennom hele hytta når man skal på do *spes med slalomsko - kanskje ikke aktuelt når man skal ha sommerhytte...

7. Bestill nok elektriske punkter, også stikk-kontakter utendørs

8. Legg opp vannkran også utvendig.

9. Overbygg over inngangsdør er veldig lurt på vinterhytte, så slipper man å måke frem døra hver gang man ankommer hytta.

10. Lag deg en hytteblogg og del dine erfaringer med andre hyttebyggere, det er til stor nytte for andre som skal bygge hytte etter deg

*det var det jeg kom på i farten, mulig det kommer mer*

Gammel 02-08-10, 00:04   #10
ponna
Superaktiv

Standard

Mange supre tips altså, akkurat slik jeg forventet meg!

Gammel 02-08-10, 00:16   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mange soverom er nødvendig tro? La oss si at vi er 4 familiemedlemmer. Så kommer det en familie til på besøk. Holder det med 3 soverom, samt en hems f.eks?
Vi er 4 familiemedlemmer og har mye besøk. Vi skal nå ha 2 stuer (en som barna kan benytte seg av som "lekerom" + 6 soverom.

Badstu vil ikke bli prioritert, det har jeg aldri likt. Da foretrekker jeg stamp utendørs.
Utgår hos oss også - vi prioriterer mer bodplass fremfor badstu

Hva med planløsning og fordeling av de ulike rommene? Noen gode tips her?
Vi har soveromsfløy med hovedbadet i nærheten av de soverommene vi bruker mest. Stort kjøkken med overgang til stue, peisen blir stående mellom disse to rommene slik at vi kan nyte synet av denne fra begge sider. På kjøkkenet har vi spisebord med plass til 14 personer, men også en kjøkkenøy hvor vi 4 kan spise frokoster sammen når det bare er oss 4.
Som skrevet - egen stue i 2 etg, 2 store soverom i 2 etg., og eget gjestebad der oppe. Vi kan "stenge" av 2 etg. når dette ikke er i bruk, men vi ser at ungene gjerne vil ha med venner oppover i helgene og da er det greit å kunne ha "voksentid" alene nede.
Ungene får hvert sitt soverom med 150 cm brede senger og en 75 cm overkøye *fin som lagringsplass* og de kan ligge vedsiden av hverandre når de har med gjester. Det er lurt å plassere vinduene sånn at man får plass til sengene slik man ønsker det. Og vi skal ha STOR gang/entre/hall - når det er 4 stk som skal kle seg for skitur blir det fort trangt når det er 4,5 kvm å boltre seg på (ny gang blir på ca 14 kvm). Oppheng i gangen blir etter "barnehage"modellen. Lang krakk å sitte på, hylle for kurver, hvor alle har hver sin med lue,votter og annet dill. 1 hylle for slalomhjelmer ol. og masse kroker for oppheng av ytterklær

En ting til - vi har valgt å ha spotter ute - dette gir ett utrolig behagelig lys rundt hele hytta.

Gammel 02-08-10, 00:21   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Avtagbare sprosser på vinduene dersom dere skal ha sprosser! Vaske vinduer med gjennomgående sprosser -

Svarte møbler kommer aldri inn i min hytte igjen! Til høsten blir det jakt på furumøbler som skal hvitmales og aldringspusses.

Trehvite dører som er ubehandlet kommer ei heller inn i hytta - umulig å rengjøre for fingermerker. Heltredører - hvite sådan!

Børstet stål er utrolig lekkert, men krever litt pussing. Legg ekstra penger i stillegående oppvaskmaskin da hytter ofte har åpne løsninger mellom stue og kjøkken.. Og man sitter endel på kjøkkenet på hytta.

Strømpunkter oppunder taket er lurt - når man f.eks. skal ha litt lys i vinduet.

Gammel 09-05-11, 16:59   #13
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Vi har akkurat solgt en hytte vi bygde for 3,5 år siden siden vi har gjort oss noen erfaringer vi ønsker å endre på, og disse blir endret når som vi skal igang med å bygge hytte nr 2

1. velg snekkere selv - de som "følger med på lasset" fra hytteutbyggerene kan gi dere unødvendig mye hodebry. Vi har sett mye "slett" snekkerarbeid, om det i det hele tatt kan kalles snekkerarbeid.. Velg håndverkere med omhu og få kontraktsfestet alle deres ønsker og "krav".

2. Tenk nøye igjennom hvordan planløsningen skal være - bygg stor nok hytte med en gang!

3. Boder og garderobeplass - sørg for å ha nok!

4. Velg overflater som er enkle å vedlikeholde/vaske - ubehandlet furugulv er utrolig lekkert! *i akkurat 2 uker*

5. Ta overflatebehandling av alle overflater FØR dere flytter inn - dette orker man skjelden å begynne med når man har båret inn den 1 pappesken.

6. Ha ett ekstra toalett i yttergang f.eks. - veldig greit å slippe å løpe igjennom hele hytta når man skal på do *spes med slalomsko - kanskje ikke aktuelt når man skal ha sommerhytte...

7. Bestill nok elektriske punkter, også stikk-kontakter utendørs

8. Legg opp vannkran også utvendig.

9. Overbygg over inngangsdør er veldig lurt på vinterhytte, så slipper man å måke frem døra hver gang man ankommer hytta.

10. Lag deg en hytteblogg og del dine erfaringer med andre hyttebyggere, det er til stor nytte for andre som skal bygge hytte etter deg

*det var det jeg kom på i farten, mulig det kommer mer*

laget du hytteblogg?

Gammel 09-05-11, 22:42   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

laget du hytteblogg?

Den er laget, men hytta er ikke bygd... Vi hadde tomt, vi hadde tegninger og vi var igrunnen godt i gang. Meeeen så hadde vi noen helger hjemme, vi benyttet anledningen til å reise litt på turer og vi så omsider hva hytta faktisk kostet oss pr mnd. Så resultatet har blitt at vi har lagt hytteplanene på is, vi har kjøpt leiligheter for de pengene vi skulle bygge hytte for - for leieinntektene reiser vi mye og bor på hotell - og når den dagen kommer ta ungene har mindre fritidsaktiviteter (som også medfører endel "jobb" i helgene) SÅ skal vi ha oss hytte igjen Langt og omstendig svar, men ett ærlig svar

MEN jeg har en stor utebod full av hyttemøbler/furumøbler som engang skal komme til nytte og males. Jeg har en kjeller full av utstyr som kan gå rett til hytta igjen - så hytte, ja, det skal jeg ha igjen en dag, når jeg blir gammel.

Hytteblogg-adresse har du fått på prikk - derfra kan du evt. gå videre til andre hyttebyggere.

Gammel 09-05-11, 22:42   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

<digresjon>Hytten høres ut som en skrekkfilm av noe slag. Man kan da ikke si hytten?</digresjon>

Gammel 09-05-11, 22:46   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

<digresjon>Hytten høres ut som en skrekkfilm av noe slag. Man kan da ikke si hytten?</digresjon>

Jeg tror det er disse Bergenserene som sier hytten Vi andre sier hytta.

Gammel 09-05-11, 22:47   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrekkfilm. Jeg sier hytten og det gjør de rundt der jeg bor til vanlig også. Jeg bor langt fra Bergen (til vanlig).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:54   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Det høres veldig bergensk ut?

Bergensk gjør seg utmerket i skrekkfilmer.

Gammel 09-05-11, 22:55   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter selvsagt hytten. Og jenten. Og sengen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 22:59   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Her heter det bila. Det gjør ikke at det høres smart ut. Og så hadde jeg tidenes mest irriterende diskusjon med et par studievenninner; om hvorvidt det heter en, ei eller et appelsin.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.