|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Koranen - kan kvinner lese i den?For ei tid tilbake var eg på besøk hos venner. Dei hadde koranen i bokhylla. Ingen av dei er religiøse på noko vis, men veninna mi har vore innom religionshistorie på univ. meiner eg å hugse. Whatever. Eg bladde nå litt i koranen og las litt her og der, facinert over at det var skreve i diktform og på rim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Koranen - kvinner lese?Jeg aner ikke, men ei muslimsk dame som var lærer på skolen der jeg gikk hadde definitivt en koran hun leste i, også høyt for oss på skolen.
![]() |
#4 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Kanskje ikkje rart eg stussa da... eg sa jo at eg syns ikkje det høyrdes riktig ut, men ho var veldig påståelig. Nuvel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Min mann, presten, påstår at det er feil. Og i så fall har eg gjort noko som er VELDIG haram. Men det finnes jo så mange typer muslimer, så kanskje det er ulovlig i noen retninger, de mest ekstreme/konservative?
![]() |
#6 |
anglofil
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Jeg har flere muslimske kvinner i min bekjentskapskrets og de leser alle koranen. Dette helt uavhengi av om de er religiøse eller ikke.
![]() |
#7 |
Come what may...
|
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Tror hun mikser litt. Det er damer under menstruasjon som ikke kan røre koranen.
![]() |
#8 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Jo kvinner kan lese koranen. Kvinner må jo kunne lese koranen for å lære om islam og for å kunne be salah (bønn).
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Men ikke-troende, kan de lese koranen?
![]() |
#10 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?Det høres ut som en misforståelse ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Teller ned
![]() Sv: Koranen - kan kvinner lese i den?
Jeg har lest en del i koranen, men er absolutt ikke troende på noe vis. Det har gått bra med meg, så langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Aktiv
![]() ![]() |
En person som ikke er muslim kan ikke røre den arabiske versjonen av koranen som også kalles for mushaf. Men man kan røre de oversatte versjonene av koranene, og lese i de.
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
Det kan vere dette ho har rota det saman med da. Og det gjeld sikkert begge kjønn. Takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
De aller fleste muslimske lærde vil være veldig uenige i det. Det er svært få som tolker det som at en ikke-muslim ikke skal lese den arabiske koranen. Det som står, er at man ikke skal røre Koranen uten å ha gjennomgått wudu (den rituelle renselsen -dvs vask). Noen ytterst få tolker det til at de som ikke er muslimer ikke skal ta i den, men de aller fleste tolker det ikke slik. Det vil jo være vanskelig for en som har arabisk som morsmål å få innblikk i Koranen om han/hun må lese en oversatt versjon... Men, som sagt, noen få grupperinger mener at de da bare må få den opplest eller lytte til innspillinger av den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Aktiv
![]() ![]() |
Jeg sa ikke at de ikke kan lese koranen, jeg sa røre mushaf versjonen av koranen. Den arabisk versjonen koranen er skrevet i, er ikke helt lik hvordan arabisk er nå, så det er ikke helt sikkert at de hadde forstått alt riktig. Hvis en som snakker arabisk vil lære om koranen, fins det mange arabiske bøker som handler om koranen, og sier hva som står i den. Eksempel er hadith al Bukhari og Hadith Sahih muslim.
Sist redigert av A&A : 02-08-10 kl 02:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Og det er der vi er uenige. I følge alt jeg har lest og lært om Koranen, er det kun et fåtall som mener det du hevder over. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|