Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Åpner du post som kommer til barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 20:06   #21
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Åpner du post som kommer til barnet ditt?

Jeg åpner ikke eldste sine brev, og ikke brev jeg ser er private til de minste (type brev fra venner/besteforeldre og bursdagsklubb).
Brev av mer offentlig karrakter åpner jeg, sammen med barnet om det vil ha noen intersees av det. f.eks mellomste synes det er gøy å lese brevet fra tannelegne selv, minsten gir blaffen.

Gammel 01-08-10, 20:07   #22
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

De minste mine åpner ikke posten sin selv nei, men så har de heller ikke fått privat post av den art at det er koselige brev. Det går i legetimer osv.
eldstemor på 14 åpner posten sin selv, bortsett fra bankbrev, de åpner jeg.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:09   #23
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Nei åpner ikke brevene deres. Dem synes det er så stas å åpne brevene sine selv. Minste er 5 år. Og eldste er 10,5 år.

Gammel 01-08-10, 20:10   #24
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg åpner ikke private brev nei. Men brevene som kommer til de fra banken, i dems navn åpner jeg, og de får ikke se. Dette fordi vi sparer til de, og vi syns ikke de har behov for å vite hvor mye som står der før de skal få pengene.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:15   #25
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lar henne åpne selv, men ser over skuldra......

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:17   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg ikke vet hva det dreier seg om, så gjør jeg det ja. Og det kommer jeg til og fortsette med i ganske lang tid. Akkurat som jeg kommer til å ha kontroll over nett bruk og epost. Det betyr ikke at at de er frarøvet ethvert privatliv, men et visst innblikk skal jeg ha. En 8-9-10-12-15 åring skal uansett ikke få brev/epost de foresatte ikke kan vite om. Merk VITE om, ikke nødvendigvis lese.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:31   #27
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn får ikke det som jeg regner som privat post, de får noen postkort om sommeren, men de kommer jo uten at man trenger å åpen den. Jeg og mannen får heller ikke privat post. Jeg har ingen problemer med at ungene og/eller mannen åpner min post, og heller ikke at det går motsatt vei. Ungene åpner gjerne posten selv fordi de synes det er litt stas, men mannen er bare glad for at jeg åpner regningene.

Gammel 01-08-10, 21:05   #28
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg åpner offentlige brev, men ikke bokpakker, blader, bursdagsinvitasjoner eller pakker. Jeg tror aldri han har fått noe jeg ikke har skjønt hvem er fra, hadde det vært noe jeg hadde vært i tvil om hva er ville jeg nok åpnet det.

Han har ikke egen e-postadresse, han bruker min mail om han skal maile.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:33   #29
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

De synes det er morsomt med post, så er de kan godt få åpne selv, men er det mer formelle brev så åpner jeg det. De synes ellers at post er morsomt. Men siden bare storesøster kan lese litt, så blir det jo uansett til at man leser alt som kommer. Når de blir eldre vil nok dette endre seg, hvis de blir mer aktive i forhold til post, og at det kan komme ting de vil ha i fred. Pr. i dag er de jo ikke det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:35   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det gjør jeg ikke. De åpner selv. Det hender det er dumt.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:43   #31
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Åpner ikke brev som er til dem fra private avsendere nei. Leser ikke postkort som er til dem heller, før de selv har sett dem.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:47   #32
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Mine får stort sett brev fra Nav og lege/sykehus, de åpner jeg. Men da åtteåringen fikk brev fra kjæresten sin, fikk han selvsagt åpne det selv.

SMS for niåringen har jeg ingen oversikt over.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:53   #33
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

En Era? Synes du det er så stor forskjell på mail og snailmail? At du vil lære han at post er privat, men du innehar alle passordene hans i dataverden? Hvorfor er det så forskjellig for deg?

Fordi han er på facebook og clup pengvin dvs. at resten av verden har tilgang rett inn på barnerummet. Det er en vesentlig forskjell mellom www. og posten A/S.

Jeg mener det er viktig at han lærer å bevege seg på nett og håndtere sosiale medier nå mens han er liten og jeg faktisk har noe jeg skulle ha sagt( og mens det øverste hodet fortsatt har hovedkomandoen) jeg går ikke inn og sjekker hva han og kompisene han prater om, men jeg vet hvem han ommgåes og hvor han er på nett, det mener jeg egentlig jeg har plikt til å passe på. På samme måte som i RL.

Dette med at han faktisk også etterhvert har rett til et offentlig privatliv OG må lære å håndtere det er litt nytt og derfor noe jeg måtte tenke over, og derfor er papirpost faktisk et greit sted å begynne.

Han kan lese så om han vil dele hva Farmor skriver til bursdagen er det opp til ham kom jeg frem til, men det har ikke vært en problemstilling til nå siden han ikke har fått post ennå. Men etter at jeg tenkte gjennom det synes jeg at det er på tide at bursdagshilsner ol. addreseres til ham og at det er et skritt på hans vei til å bli voksen, og noe jeg tror han vil synes er litt stas.

(Også begynner jeg å lure litt på hvorfor ingen addr. til ungene men alltid til oss? Kun burstagsinvitasjoner på kort har kommet addresert til dem)

Sist redigert av era : 01-08-10 kl 23:59.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:06   #34
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Både og. Noen brev åpner jeg men de fleste får han åpne selv. Han er snart 6,5 år. Han elsker å få post, så gleden av å se et brev med navnet sitt på skal han få ha så mye som mulig.

Han har ikke mailadresse enda.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 00:07   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er glitterbarnet såpass liten at jeg må lese brev for ham, og jeg vet som regel om de fleste som kommer på forhånd. Men vi åpner i fellesskap, og når han er stor nok til å lese selv åpner han selvsagt selv. Tannlegeinnkallelser og slikt kommer jeg nok til å ha kontroll på en stund utover det også, men han får åpne dem selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 06:59   #36
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke meningen å henge deg ut altså, era, jeg var bare nysgjerrig på hvorfor du syntes det var så stor forskjell. Mine barn bruker også nett aktivt, dog ikke FB. Ingen av de har fylt 13. Men på msn og Habbo har de passord jeg ikke vet om. Jeg prøver heller å appellere til åpenhet på deres initiativ.

Gammel 02-08-10, 07:56   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg åpner "offentlige" brev som tannlegeinnkallinger og info fra skolen, ja. Private brev ville jeg ikke åpnet, men det tror jeg aldri de har fått, bare postkort.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 08:11   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mine får ikke lov til å bruke Habbo. Alle som lar ungene bruke Habbo er slepphendte.

Mine får holde seg på wow og andre mer fredelige steder.

Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 08:22   #39
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet, det er klart jeg gjør! Jeg tørker også rumpa til 3-åringen, selv om det også er ganske privat.

Gammel 02-08-10, 08:24   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Herlighet, det er klart jeg gjør! Jeg tørker også rumpa til 3-åringen, selv om det også er ganske privat.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.