Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 10:46   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men skoleruta er jo delt inn sånn at man skal ha så og så mange timer i løpet av et skoleår. Da sier det seg selv at disse fridagene må plottes inn et annet sted. Og jeg sliter egentlig nok med alle inneplottede fridager som det er.

Er det helt umulig å ta på brillene og se litt ekstra godt på skoleruta? Er det virkelig sånn at den er en hellig ku og ikke kan gjøres om på slik at det kanskje kunne ha vært greit at barna fikk noen flere dager på skolen igjennom et år, enn de har i dag?

Ikke vet jeg, men jeg stiller meg ofte noen store spørsmål. Vi skal ri på lange ferier, korte skoledager og ekstra fridager lagt til helligdager og hva har du, men samtidig så tør vi av og til å se på det dårlige nivået som faktisk også finnes i den norske skolen. Det er, for meg, et eller annet her som ikke henger på greip.

Jeg opplever at skolens sommerferie er i lengste laget. Samtidig synes jeg at det for de elste, barna på ungdomsskolen og videregående, har behov for mer ferie enn barna i barneskolen.

Sist redigert av amor : 02-08-10 kl 10:55.
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 10:54   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Jeg opplever at skolens sommerferie er i lengste laget. Samtidig synes jeg at det for de elste, barna på ungdomsskolen og videregående, har behov for mer ferie enn barna i ungdomsskolen.

???

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 10:55   #3
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

???

Har rettet... skrivefeil som snek seg inn. Beklager. Mente selvsagt barneskolen.

Gammel 02-08-10, 10:56   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Har rettet... skrivefeil som snek seg inn. Beklager. Mente selvsagt barneskolen.

Jeg må innrømme at jeg er trøtt, men begynte å lure på meg selv, ja.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 11:08   #5
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Er det helt umulig å ta på brillene og se litt ekstra godt på skoleruta? Er det virkelig sånn at den er en hellig ku og ikke kan gjøres om på slik at det kanskje kunne ha vært greit at barna fikk noen flere dager på skolen igjennom et år, enn de har i dag?

Ikke vet jeg, men jeg stiller meg ofte noen store spørsmål. Vi skal ri på lange ferier, korte skoledager og ekstra fridager lagt til helligdager og hva har du, men samtidig så tør vi av og til å se på det dårlige nivået som faktisk også finnes i den norske skolen. Det er, for meg, et eller annet her som ikke henger på greip.

Jeg opplever at skolens sommerferie er i lengste laget. Samtidig synes jeg at det for de elste, barna på ungdomsskolen og videregående, har behov for mer ferie enn barna i barneskolen.

Det må nok en stor reformasjon til for å korte ned skoleferien. Det er ikke bare å se på skoleruta og legge til flere dager med skole. Da blir det faglige nivået enda dårligere, ettersom lærerne ikke har noen muligheter til å avspasere alt de har jobba inn i løpet av skoleåret. Løsningen på det blir å slutte å forberede seg, slutte med etterarbeidet.

Fløyel: du må ikke tro at lærere har helt fri verken til jul, påske, vinterferie eller høstferie. For mange (særlig de som ikke jobber i småskolen) er disse ferieukene livbøyen som gjør at de greier å komme seg gjennom alle rettebunkene og all planlegging som må til ila et skoleår. For ikke å snakke om alle skjema, rapporter og diverse som skal arkiveres. Og foreldresamtaler.

Gammel 02-08-10, 11:11   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg mener feriedager bør være likt for alle yrkesgrupper, på lik linje med at alle arbeidstimer bør være lik for alle (dvs 100% stilling). Lærere jobber vel inn disse timene ila året.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Fløyel: du må ikke tro at lærere har helt fri verken til jul, påske, vinterferie eller høstferie.

Fløyel sier vel nettopp at lærerne jobber inn timene i løpet av året, slik at de i praksis ikke har færre arbeidstimer enn andre?

Gammel 02-08-10, 11:15   #7
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fløyel sier vel nettopp at lærerne jobber inn timene i løpet av året, slik at de i praksis ikke har færre arbeidstimer enn andre?

Ja, men hun sier også at hun ikke har mulighet til å ta ut all overtid som avspasering. Det kan derfor høres ut som hun mener at lærerne er heldigere enn andre.

Jeg synes forøvrig det er dumt å skulle gjøre noe med skoleferien når det strengt tatt kun er en kort periode (1.-4. klasse?) det er et problem at barna har lengre sommerferie enn foreldrene. Som det er nevnt tidligere i tråden har større barn behov for ferien og etterhvert bruker de ferien til å tjene penger og få arbeidserfaring.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.