Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rydding av barnerom - hjelper de?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 22:47   #21
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Rydding av barnerom - hjelper de?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Husker at jeg hadde sti fra døra på rommet mitt og fram til senga da jeg var ung og vakker. Så ryddegenene er det rimelig dårlig med.

Eg hadde lest om folk som hadde sti gjennom rotet sitt, og syntes det virka litt kult. Men eg klarte aldri få det så rotete

Viss eg lar vere å spørre mamma så trur eg rommet mitt stort sett var ganske ryddig - og rydda av neg sjølv - frå eg var rundt 10 år. Men golvvasken tok mamma eller pappa når dei vaska resten av huset, så det fekk eg aldri riktig teken på før eg flytta heimefrå.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 22:50   #22
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror på 8 ryddar stort sett sjøl for han har berre Lego omtrent som han leike med. Og støvsugertrikset funke her også. Lego som ikkje blir tatt med på rommet ved leggetid blir støvsuga. Som om eg støvsuge kvar kveld. Ved virkelig rydding har han fått litt lønn for det. Lillesøster er meir håplaus, men ho har potensiale. Søppel og slike ting er dei flinke til; eg hadde aldri takla finne bananskall på rommet. Ellers er dei god på å kaste skitne klær i skittentøykorga og sette fat og glass i oppvaskmaskina.

Gammel 04-08-10, 22:57   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De eldste er 11 og 9 og de rydder rommene hver fredag. Det får de ukepenger for. Det hender at jeg må snike meg inn på 9-åringen sitt rom for å gjøre det ordentlig, men jeg prøver å ikke pirke. Da mister han innsatsviljen. Jeg har omsider forstått at det gjelder å ikke legge lista for høyt.

Gammel 04-08-10, 23:12   #24
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er totalt udugelig på rydding, men husbonden løper litt rundt innimellom og kjefter og smeller. Med jevne mellomrom tar han bort alle leiker som ikke ligger på plassen sin og legger dem i kasser på loftet. Dvs at særlig litjtausa nå har svært få leiker tilgjengelig.

Gammel 04-08-10, 23:35   #25
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster (straks 8) rydder selv. Lillebror (3) rydder av og til, men som regel rydder jeg mesteparten av hans leker mens han "hjelper til". Det betyr som regel at han bare leker med én bil mens jeg får legge de andre i lekekassen.

Gammel 04-08-10, 23:54   #26
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Vi rydder sammen, så støvsuger de selv rommene sine. Jeg bruker å få dem til å rydde før det når kaosnivå, før når det har blitt så ille så føles det litt uoverkommelig ut for en liten tass.

Jeg var en uhelbredelig roter da jeg var på den aldern. Da det var så ille at det nesten var helsefarlig der inne fikk mamma nok. Hun fjernet alt fra rommet untatt sengen. Husker den svei og da tingene mine kom tilbake igjen så var det ryddig på rommet mitt i sikkert 1 år, før det skeiet ut igjen.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:00   #27
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

10 åringen rydder selv, bra også, men er helt ekstrem til å bombe det kjapt ned etterpå. Han får ikke annen hjelp enn motivasjon og peptalk. Jeg tilbyr meg å vaske over gulvet for han og hjelpe han med sengetøy når han har ryddet.
7,5 åringen rydder selv, greit nok, men litt fort i svingene.
5 åringen må ha hjelp, hun roter så mye at hun blir hel satt ut og klarer ikke finne system igjen på egen hånd. Når vi rydder får hun korte, bestemte oppgaver, som å sette bøker i hylla eller sortere dukkeklær.

Gammel 05-08-10, 12:18   #28
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

@ Honneybunny: Ryddetid før barnetv høres lurt ut. Da er ungene såpass opplagte at de orker. Senere på kvelden blir de altfor trøtte. Hvor lang tid setter dere av?

Gammel 05-08-10, 23:46   #29
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

to kvelder nå har hun ryddet temmelig bra etter seg, etter at vi minte henne på det.
Så nå må det bare jobbes med å få inn den rutinen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.