Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leger vil forby omskjæring av gutter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-10, 13:16   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leger vil forby omskjæring av gutter

Kan man sette likhetstegn mellom omskjæring på jenter og gutter? Mener vi har diskutert noe lignende før, men debatten dukker nå opp på ny. Noe Islamsk råd synes er beklagelig.

http://nrk.no/nyheter/norge/1.7239855

Hva bør man ta hensyn til, det faktum at friske spedbarn utsettes for unødig smerte og risiko for komplikasjoner, eller religion og kultur?

Jeg synes dette er overgrep på lik linje med omskjæring av jenter. Følgene blir kanskje ikke så katastrofale for gutter, men det betyr ikke at det ikke er overgrep.

Gammel 07-08-10, 13:20   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter

Jeg er for å spare babyer for unødig smerte. Men da bør det bli forbud mot øredobber på småbarn også, synes jeg.

Jeg tar imidlertid for gitt at omskjæring i Norge i dag utføres under bedøvelse? Uansett øker det jo risiko for infeksjon osv. Så jeg er ikke for at man skal gjøre slikt unødig. Tipper imidlertid en større gruppe mennesker da vil reise til andre land og få det utført, hvem vet under hvilke forhold....?

Gammel 07-08-10, 13:24   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil jo uansett være smertefullt en stund etter inngrepet. Det siste argumentet ditt blir litt som det "forsvarerene" av prostitusjon benyttet seg av. At det er best å tillate det slik at de ikke går under jorden. Jeg er ikke enig i en sånn tankegang.

Gammel 07-08-10, 13:24   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg! Det er et totalt unødvendig kirurgisk inngrep og overgrep på små barn.

Min bastante samboer sammenligner det med å fjerne blindtarmen på bakgrunn av religiøs overbevisning

Det hele blir jo verre av at dette blir gjort av imamer/rabbier og ikke leger, noe jeg vil tro at øker sjangsen for komplikasjoner.
Samtidig er det ingen som strengt tatt mener at vi skal bruke tid og ressurser på dette i norsk helsevesen så ett forbud er på sin plass.

Gammel 07-08-10, 13:27   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er for å spare babyer for unødig smerte. Men da bør det bli forbud mot øredobber på småbarn også, synes jeg.

Jeg tar imidlertid for gitt at omskjæring i Norge i dag utføres under bedøvelse? Uansett øker det jo risiko for infeksjon osv. Så jeg er ikke for at man skal gjøre slikt unødig. Tipper imidlertid en større gruppe mennesker da vil reise til andre land og få det utført, hvem vet under hvilke forhold....?

Jeg tror ikke de gjør det med bedøvelse. I og med at dette er en rituell handling utført av religiøse ledere er vel ikke bedøvelse noe som inngår i ritualet?
Jeg kjenner iallefall norsk-jødiske som er omskjært i norge uten at det ble brukt bedøvelse den gangen (1980-tallet).

Gammel 07-08-10, 14:02   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

I USA blir vel så godt som alle guttebabyer omskåret uansett jødiske eller ikke og det blir forklart med bedre hygiene.

Personlig synes jeg at det er bedre å "håndtere" en ikkeomskåret penis enn en omskåret penis (på voksne altså ), så de må gjerne forby det for min del, men jeg synes vel kanskje det er bedre at det er lovlig og at det uføres ved sykehus under bedøvelse enn at det utføres illegalt hos rabbier eller lignende.

Jeg har faktisk sett et tilfelle på en gutt der omskjæringen var mislykket, og det så ikke noe særlig ut (var au-pair i USA).

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 14:06   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjøres med bedøvelse på private klinikker av typen Volvat.

Nå er omskjæring av gutter et lite inngrep og det er velavgrenset. Av og til gjøres det av medisinske årsaker, men oftest rituelt. Det er ingen mannsdiskriminerende og undertrykkende vedheng til omskjæring av gutter. Omskjæring av jenter er verre å håndtere fordi det finnes så mange typer og at noe av målet med de mest alvorlige typene er å passe på at jenta ikke kan ha et seksualliv mannen ikke vet om. De "lettere" typene kan sammenlignes med omskjæring av menn og har mest en rituell funksjon og består dermed av små stikk eller amputering av deler av klitorisforhuden. De alvorligere typene kan sammenlignes med å skjære penis av guttene, og består av å skjære bort hele klitoris, deler av kjønnsleppene og dannelse av sårflater slik at vaginalåpningen delvis gror igjen.

Det er ikke mange inngrep man får lov til å gjøre helt unødvendig på friske småbarn. Man kan ikke forby omskjæring fordi man av og til gjør det av medisinske årsaker, men man kan slutte å tillate unødvendige inngrep av rituelle årsaker.

Gammel 07-08-10, 14:07   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man kan ikke forby omskjæring fordi man av og til gjør det av medisinske årsaker, men man kan slutte å tillate unødvendige inngrep av rituelle årsaker.

Medisinske årsaker blir så klart noe annet. Jeg trodde det var underforstått (også av legene i artikkelen).

Gammel 07-08-10, 14:10   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Medisinske årsaker blir så klart noe annet. Jeg trodde det var underforstått (også av legene i artikkelen).

Jeg antar det.

Gammel 07-08-10, 14:13   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg måtte ta stilling til omskjæring når jeg fikk min første sønn, pappaen ønsket at vi skulle gjøre det. For meg var det et enkelt valg, jeg sa nei og ga beskjed om at dersom han fant gode nok argumenter som gjorde at jeg ombestemte meg så var det mulig at vi gjorde det. Hos oss var det ikke snakk om religiøse grunner, men pappaen mente at det så penere ut med omskjært penis.
Vel, han kom ikke opp med noen argumenter og dermed er ingen av guttene mine omskjært. Jeg syns det er totalt unødvendig å foreta et unødvendig inngrep.

Gammel 07-08-10, 14:16   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg måtte ta stilling til dette når jeg fikk min eldste sønn fordi pappaen ville at han skulle omskjæres, ikke av religiøse årsaker, men fordi han(pappaen)mente det så penere ut og at det var mer hygienisk.
Da han tok opp temaet fikk han et kjapt nei, men så sa jeg at dersom han kom opp med gode argumenter som kunne få meg til å få forandre mening så måtte han gjerne komme med de, så fikk vi se om jeg endret mening.
Vel, ingen av mine sønner er omskjært, så de argumentene fant han ikke gitt. Jeg syns det er totalt unødvendig med inngrep som ikke er medisinsk nødvendig.

Gammel 07-08-10, 14:17   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Penere? Spiller det noen rolle hvordan babyens penis ser ut, altså?

Gammel 07-08-10, 14:19   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Når jeg ser hvordan tenåringsjenter sammenligner kjønnsleppene sine, skal det ikke forundre meg om gutter er like forfengelige.

Gammel 07-08-10, 14:19   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ikke for meg nei, og det var vel mer når gutten ble voksen han tenkte i forhold til. Jeg tror det er vanskelig for oss å forstå, men han er jo vokst opp der dette er vanlig og da er vel det også et argument, men ikke et godt nok argument for meg.

Gammel 07-08-10, 14:26   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Når jeg ser hvordan tenåringsjenter sammenligner kjønnsleppene sine, skal det ikke forundre meg om gutter er like forfengelige.

Ja, altså, at det kan være en issue senere i livet, skjønner jeg jo, men for foreldrene? Babyens tiss æk'ke no' fin, lissom? Jeg har ingenting imot omskjæring sånn generelt, så voksne gutter må bare skjære i vei.

Gammel 07-08-10, 14:27   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja, altså, for dem selv skjønner jeg at det kan være en issue senere i livet, men for foreldrene? Jeg hr ingenting imot omskjæring sånn generelt, så voksne gutter må bare skjære i vei. knegg:

Jeg kan ikke svare for andre, men min xmanns argument var at inngrepet er mindre vondt jo mindre de er og at det derfor var lurt å gjøre det når de er babyer.

Gammel 07-08-10, 14:34   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg kan ikke svare for andre, men min xmanns argument var at inngrepet er mindre vondt jo mindre de er og at det derfor var lurt å gjøre det når de er babyer.

Det lureste med å gjøre det når de er babyer er jo at de voksne lettere kan fortrenge at det gjør vondt. At det gjør mindre vondt for en baby enn en voksen mann er bullshit.

Jeg kan ikke se at det finnes noen saklige argumenter for almenn omskjæring av gutter, enkelttilfeller selvfølgelig unntatt. Det er et fullstendig unødvendig inngrep og det er vondt og kan gi senskader. Jeg synes heller ikke at det er ikke noen god grunn at religiøse mennesker synes det er sjikkeli sjempelurt å gjøre det.

Gammel 07-08-10, 14:38   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Babyer er ikke i stand til å gi uttrykk for smerte på samme måte som en voksen, nei, og det er vel eneste forskjellen, for smertene er der likeså. Vi skal vel ikke så fryktelig langt tilbake i tid før de opererte på spedbarn uten smertelindring da man trodde babyer ikke kunne kjenne smerte. Kanskje eksmannen din er der fremdeles?

Gammel 07-08-10, 14:40   #19
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

I USA blir vel så godt som alle guttebabyer omskåret uansett jødiske eller ikke og det blir forklart med bedre hygiene.

Drøyt halvparten av amerikanske guttebarn blir omskåret i dag, og tallet har heldigivs vært på vei ned siden midten av 60-tallet da over 80 % ble omskåret.

Og «hygiene» betyr altså i dette tilfellet noe annet enn det vi legger i ordet i dag, nemlig å hindre masturbasjon, og det er grunnen til at noen begynte med dette i vesten. Det ble også utført på jenter for 100–150 år siden av samme grunn, men i ganske lite omfang, og det har man stort sett sluttet med i vestlige land.

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Personlig synes jeg at det er bedre å "håndtere" en ikkeomskåret penis enn en omskåret penis (på voksne altså )

Jeg kan ikke se noen særlig tungtveiende grunner til å forby omskjæring av samtykkende voksne, så det er ikke direkte relevant, men du er nok likevel ved kjernen av hvorfor så mange fortsatt begår disse overgrepene mot guttene sine; fedre vil nok typisk at sønnene deres skal bli mest mulig som dem selv.

Det er ingen mannsdiskriminerende og undertrykkende vedheng til omskjæring av gutter.

Det kan diskuteres siden den opprinnelig grunnen til å begynne med dette tiltaket (i vesten på 1800-tallet altså, hva slags beveggrunner primitive ørkenfolk hadde vet jeg ikke) var å hindre masturbasjon. Det virker naturlgivis ikke, men det endrer den mekaniske responsen, det gir typisk behov for glidemiddel ved masturbasjon, og jeg mistenker ut fra det jeg har lest at det gjerne medfører mer hardhent masturbasjon, som kan gi problemer med seksuell respons når penis utsettes for mindre hardhendt behandling.

Man kan ikke forby omskjæring fordi man av og til gjør det av medisinske årsaker (…)

Det er naturligvis ingen som mener at man skal forby inngrepet ved medisinsk indikasjon.

Disse diskusjonen er alltid mye morsommere på amerikanske forum, fordi der deler for og i mot seg rundt midten, og begge sider av debatten er veldig høylydte.

Dette bør naturligvis forbys så raskt som mulig. Og hvilke påbud man finner i gamle ørkenreligioner bør ignoreres fullstendig i debatten.

Ben "Flame on!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 14:42   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man sette likhetstegn mellom omskjæring på jenter og gutter?

Jeg synes ikke man kan sette likhetstegn mellom omskjæring på gutter og jenter. Men jeg synes alikevel det er FLOTT at man vurderer å forby omskjæring av gutter i Norge. Selv om jeg ikke synes at omskjæring av gutter og jenter er sammenlignbart, men jeg det er en uskikk som ikke bør utføres.

Jeg ville ha syntes det hvis jeg hadde et guttebarn og jeg var klar over at 90% av den mannlige befolkningen var omskjært. Jeg ville hatt det med i vurderingen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.