|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Leger vil forby omskjæring av gutterKan man sette likhetstegn mellom omskjæring på jenter og gutter? Mener vi har diskutert noe lignende før, men debatten dukker nå opp på ny. Noe Islamsk råd synes er beklagelig.
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJeg er for å spare babyer for unødig smerte. Men da bør det bli forbud mot øredobber på småbarn også, synes jeg.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterDet vil jo uansett være smertefullt en stund etter inngrepet. Det siste argumentet ditt blir litt som det "forsvarerene" av prostitusjon benyttet seg av. At det er best å tillate det slik at de ikke går under jorden. Jeg er ikke enig i en sånn tankegang.
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterEnig med deg! Det er et totalt unødvendig kirurgisk inngrep og overgrep på små barn.
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Jeg tror ikke de gjør det med bedøvelse. I og med at dette er en rituell handling utført av religiøse ledere er vel ikke bedøvelse noe som inngår i ritualet?
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterI USA blir vel så godt som alle guttebabyer omskåret uansett jødiske eller ikke og det blir forklart med bedre hygiene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterDet gjøres med bedøvelse på private klinikker av typen Volvat.
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Jeg antar det.
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJeg måtte ta stilling til omskjæring når jeg fikk min første sønn, pappaen ønsket at vi skulle gjøre det. For meg var det et enkelt valg, jeg sa nei og ga beskjed om at dersom han fant gode nok argumenter som gjorde at jeg ombestemte meg så var det mulig at vi gjorde det. Hos oss var det ikke snakk om religiøse grunner, men pappaen mente at det så penere ut med omskjært penis.
|
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJeg måtte ta stilling til dette når jeg fikk min eldste sønn fordi pappaen ville at han skulle omskjæres, ikke av religiøse årsaker, men fordi han(pappaen)mente det så penere ut og at det var mer hygienisk.
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Når jeg ser hvordan tenåringsjenter sammenligner kjønnsleppene sine, skal det ikke forundre meg om gutter er like forfengelige.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Ikke for meg nei, og det var vel mer når gutten ble voksen han tenkte i forhold til. Jeg tror det er vanskelig for oss å forstå, men han er jo vokst opp der dette er vanlig og da er vel det også et argument, men ikke et godt nok argument for meg.
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Ja, altså, at det kan være en issue senere i livet, skjønner jeg jo, men for foreldrene? Babyens tiss æk'ke no' fin, lissom?
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Det lureste med å gjøre det når de er babyer er jo at de voksne lettere kan fortrenge at det gjør vondt. At det gjør mindre vondt for en baby enn en voksen mann er bullshit.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Babyer er ikke i stand til å gi uttrykk for smerte på samme måte som en voksen, nei, og det er vel eneste forskjellen, for smertene er der likeså. Vi skal vel ikke så fryktelig langt tilbake i tid før de opererte på spedbarn uten smertelindring da man trodde babyer ikke kunne kjenne smerte. Kanskje eksmannen din er der fremdeles?
|
|
|
#19 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Drøyt halvparten av amerikanske guttebarn blir omskåret i dag, og tallet har heldigivs vært på vei ned siden midten av 60-tallet da over 80 % ble omskåret.
Jeg kan ikke se noen særlig tungtveiende grunner til å forby omskjæring av samtykkende voksne, så det er ikke direkte relevant, men du er nok likevel ved kjernen av hvorfor så mange fortsatt begår disse overgrepene mot guttene sine; fedre vil nok typisk at sønnene deres skal bli mest mulig som dem selv.
Det kan diskuteres siden den opprinnelig grunnen til å begynne med dette tiltaket (i vesten på 1800-tallet altså, hva slags beveggrunner primitive ørkenfolk hadde vet jeg ikke) var å hindre masturbasjon. Det virker naturlgivis ikke, men det endrer den mekaniske responsen, det gir typisk behov for glidemiddel ved masturbasjon, og jeg mistenker ut fra det jeg har lest at det gjerne medfører mer hardhent masturbasjon, som kan gi problemer med seksuell respons når penis utsettes for mindre hardhendt behandling.
Det er naturligvis ingen som mener at man skal forby inngrepet ved medisinsk indikasjon. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Jeg synes ikke man kan sette likhetstegn mellom omskjæring på gutter og jenter. Men jeg synes alikevel det er FLOTT at man vurderer å forby omskjæring av gutter i Norge. Selv om jeg ikke synes at omskjæring av gutter og jenter er sammenlignbart, men jeg det er en uskikk som ikke bør utføres.
Jeg ville ha syntes det hvis jeg hadde et guttebarn og jeg var klar over at 90% av den mannlige befolkningen var omskjært. Jeg ville hatt det med i vurderingen.
|
![]() |
|
|