|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Selv om du var klar over hva et sånt inngrep kan føre med seg av plager for babyen?
|
|
|
#22 |
|
Tittel og tittel....
|
Min eks er fra et afrikansk land, og der tenker de jo helt annerledes enn her. Som sagt, JEG kjøpte ikke det argumentet, jeg skjønner jo at det er like vondt og dermed helt uaktuelt at jeg skulle utsette mine barn for dette.
|
|
|
|
#23 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er helt enig med deg.
|
|
|
|
#24 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min israelske venninne sier hun synes uomskåret penis ser ekkelt ut. Antar det samme gjelder for mange andre som er vant til omskjæring (?) pga hva man er vant til.
|
|
|
#25 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
I en diskusjon om et lovforbud tror jeg faktisk det kan være fruktbart å sette liketstegn mellom disse, og det er ikke fordi omskjæring av jenter vanligvis gir mye verre resultater og derfor gjør det letter å få støtte for et forbud, men fordi det gir et bedre utgangspunkt for å diskutere dette på rasjonelt grunnlag. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du mener det? (Mener du en diskusjon her på FP eller samfunnsdiskusjon?)
|
|
|
#27 |
|
-
I USA har jo informasjon, siden 70-tallet, gjort at det er stor nedgang i antall guttebarn som blir omskåret. Men i Norge er jeg helt sikker på at informasjon ikke vil ha noen effekt i det hele tatt. Her blir jo ikke guttebarn rutinemessig omskåret slik som i USA, her er det jo primært jøder og muslimer som begår dette overgrepet, og de gjør det av religøse grunner. Informasjon biter ikke på religion. Vi trenger et forbud. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Jepp.
Jepp. |
|
|
|
#29 |
|
ræv med ører
Jeg synes man ødelegger diskusjonen når man sammenligner omskjæring med å ta hull i ørene. Det må da finnes noen nyanser.
|
|
|
#30 |
|
Ringskrømt
|
Jepp. Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan dra en "jammen da må man forby hull i ørene også" i en diskusjon som omhandler noe så viktig som overgrep mot barn. Synes BenMurphy sier mye fornuftig her nå.
|
|
|
#31 |
|
Unik
|
|
|
#32 |
|
-
Jeg mener at det er fornuftig å sammenstille disse i forarbeidene til det lovforbudet jeg ønsker. Jeg mener at en felles lov for begge kjønn, som er basert på den medisinske kunnskap og den medisinske og juridiske tradisjonen vi har i vår del av Europa er det vi trenger. Det er ryddig og rasjonelt, og ved å basere loven på dette burde det også være greiere å avvise «religionsfrihet» som relevant i debatten (Selv om jeg ser at en slik lov i Norge primært vil beskytte gutter med foreldre som kan tenkes å føle at deres religionsfrihet blir krenket av et forbud, og at religion på den måten er en faktor). I praksis spiller det kanskje ikke noen særlig rolle om loven er kjønnsnøytral eller ikke, men jeg syns det er mest ryddig om den er det, og mener at det vestlige historiske materialet er en fornuftig del av grunnlaget for en kjønnsnøytral lov. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJeg synes forøvrig det er et innmari dårlig argument for kjønnslemlestelse av barn at "det er jo bare litt". Om noen hadde kommet etter meg med kjøttøksa og skulle lemleste meg aldri så forsiktig så ville jeg fremdeles være negativ. Det minste man skal gi av respekt til både små gutter og små jenter er å si at de ikke skal lemlestes mens de er for små til å kjempe imot. |
|
|
|
#34 |
|
Leser
|
Det er ikke en sammenligning, men det er en veldig enkel måte å regulere hva foreldre kan/ikke kan gjøre. Det er (etter min mening) ikke noe poeng i å forby folk å ta hull i ørene på barn, poenget er bare at det gir en veldig "lett" (lett i betydningen at den blir entydig) lovgivning, fordi at inngrep som per definisjon ikke er medisinsk berettiget, ikke er lovlig.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 07-08-10 kl 21:09. Årsak: La til komma etter berettiget |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Åh, så enig! Jeg synes kjønnslemlestelse (som omskjæring både av gutter og jenter er) er helt hinsides. Det å operere på friske små barn pga. religion ... Jeg har bare ikke ord.
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Jeg ville hatt det med i vurderingen. Det ville ikke ha vært det eneste tingen som ville ha vært med.
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke jurist, men jeg tenker også at det måtte ha vært det greieste. Inngrep, også lette av type piercing og tatovering, og større som omskjæring er ikke lov på barn. Dette er noe som bare voksne skal få bestemme over seg selv på.
|
|
|
#38 |
|
Ringskrømt
|
Så du er altså uenig med mange medisinere som mener at omskjæring av gutter på ikke-medisinsk grunnlag er kjønnslemlestelse, på lik linje med kvinner? Hvis du er uenig i det, og du ikke ser den helt store forskjellen på å lage hull i øreflipper og skjære bort hele forhuden på penis, skjønner jeg hvordan du kan sammeligne to så vidt forskjellige inngrep.
|
|
|
#39 |
|
Unik
Jeg vet ikke om jeg vil definere det som kjønnslemlestelse. Men jeg er ikke for inngrepet. Synes du trekker mange slutninger her du ikke har grunnlag for. Det jeg har uthevet har jeg aldri skrevet, så her henter du noe av egen fantasi.
|
|
|
#40 |
|
-
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterHattifnattens mer praktiske tilnærming til dette er nok mer… praktisk enn min. |
|
|
|
![]() |
|
|