Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syk katt, mulig leverskade, hjelp? Noen med erfaring?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-10, 19:46   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Syk katt, mulig leverskade, hjelp? Noen med erfaring?

Kom til å tenke på noe - dette kom etter at vi fikk minstepus i hus. Minstepus har selvsagt hatt kattungefor tilgjengelig - men når kattene etterhvert begynte å tilbringe tid sammen, var dette foret tilgjengelig også for S og storepus...Dette foret er mer kaloririkt enn "vanlig" kattefor, og både S og storepus har nok forsynt seg grådig.

Da S var liten fikk hun ikke slikt for mer enn noen dager - fordi storepus som da var ren innepus, raskt ble god og rund...Så de måtte over på et for begge kunne spise.

Kan det være det? At det ekstra kaloririke foret har vært for tøft for leveren hennes? Leverskade medfører spesialfor som ikke inneholder mye fett bl.a. I så fall kan vel være håp? Jeg tenker og tenker, men kan ikke komme på noe annet som er endret i husholdet - og med tre katter, hvor de to eldste stort sett holder sammen ute, skulle jo evt giftstoffer bety mulig sykdom også hos storepus? Det kan også forklare hvorfor hun virker mer "klar" i dag - når hun ikke har spist på noen dager, og leveren har fått ro?

Aaarggghhh...Tror jeg blir smårar av å lure snart....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 19:52   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel dette som er vanskelig med katter, de er ute og rundtomkring - og kan få i seg ting som eierne ikke har kontroll på.

Jeg har ingen erfaringer å komme med, men krysser fingrene for at dette går så bra det kan. Lykke til i morgen!

Gammel 08-08-10, 20:26   #3
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Kom til å tenke på noe - dette kom etter at vi fikk minstepus i hus. Minstepus har selvsagt hatt kattungefor tilgjengelig - men når kattene etterhvert begynte å tilbringe tid sammen, var dette foret tilgjengelig også for S og storepus...Dette foret er mer kaloririkt enn "vanlig" kattefor, og både S og storepus har nok forsynt seg grådig.

Da S var liten fikk hun ikke slikt for mer enn noen dager - fordi storepus som da var ren innepus, raskt ble god og rund...Så de måtte over på et for begge kunne spise.

Kan det være det? At det ekstra kaloririke foret har vært for tøft for leveren hennes? Leverskade medfører spesialfor som ikke inneholder mye fett bl.a. I så fall kan vel være håp? Jeg tenker og tenker, men kan ikke komme på noe annet som er endret i husholdet - og med tre katter, hvor de to eldste stort sett holder sammen ute, skulle jo evt giftstoffer bety mulig sykdom også hos storepus? Det kan også forklare hvorfor hun virker mer "klar" i dag - når hun ikke har spist på noen dager, og leveren har fått ro?

Aaarggghhh...Tror jeg blir smårar av å lure snart....

Nå har jeg lite (eh, ingen er vel mer rett) erfaring med sykdom hos kattepuser. Har nå vår tredje pus, men har vært skånet for sykdom. *bank i bordet*
Men altså; hvis S nå har spist mer fettrik mat, og har fått smerter/blitt syk av det, både med mørkere urin og gulhet på øynene, så tenker jeg kanskje galleplager? Nå ANER jeg ikke om det kan trekkes paralleller mellom katter og mennesker på dette planet, men gallestein var i alle fall det første som slo meg etter dette innlegget...

Uansett så er det jo gode nyheter at ho er litt bedre i dag.
Håper alt går bra med pusen. Skal krysse fingrene for dere i morra!

Gammel 08-08-10, 20:29   #4
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Tusen takk, noterer galleplager (lager meg lapp over alle potensielle muligheter, slik at dyrlegen virkelig kan anse meg som eieren fra H***vete i mogern... Nei, seriøst, vi har verdens hyggeligste vetrinær, som har kjemepgodt rykte, men alle innspill jeg kan komme med vil kanskje kunne hjelpe...)

Galleplager må googles.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Gammel 08-08-10, 20:56   #5
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Med galleplager hos mennesker blir urinen mørk, og avføringen lys (til og med helt kittfarget). Så det kan være greit å legge merke til avføringen hvis du har sjanse til det. (hvis pus har kattedo inne)

Gammel 09-08-10, 18:31   #6
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

Mellompus viser seg å være et svært sykt mysterium. Lever og nyrer er sjekket ut, og mistanken går nå nettopp mot galleplager. Eni - avføringen som nevnt ovenfor var på en måte det som gjorde mistanken avgjørende - En av pusene har for noen dager siden hatt nettopp lysere avføring enn normalt, men med tre pusekatter var det ikke mulig å si hvem. Imidlertid har jeg vært hjemme i går og i dag for å sjekke de to andre, og rydde kattedoen, og da har avføringen vært normal. Når dyrlegen fikk høre at den lysere avføringen må ha vært S's, var det et viktig clue! Så tusen, tusen takk for tips - det kan godt ha vært avgjørende!

Vi vet enda ikke hvordan dette slutter, pus skal være hos dyrlegen inntill videre, hun ligger nå med drypp og de skal gjennomføre enda flere undersøkelser. Hun er svært, svært syk, men vi krysser alt vi har og fortsetter å håpe. De ringer så snart de vet noe mer.

Å herlighet, jeg vil så inderlig gjerne at dette skal gå bra!!!!

Svar

Emneord
gulsott, ikterus, lysere avføring, mørkere urin, syk katt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.