Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leger vil forby omskjæring av gutter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 13:05   #61
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig i det. Men jeg tenker (i denne diskusjonen) først og fremst på Norge. I Norge er det mindretallet av gutter/menn som er omskåret, så det argumentet synes ikke jeg treffer i denne diskusjonen.
.

Hvis man er en muslimsk gutt i Norge, så tror jeg definitivt at det like fullt er et argument - fordi det antakelig er andre muslimske gutter man sammenlikner seg med. Kanskje særlig fordi det ofte er en markering av egen kultur/religion i motsetning til norsk kultur/religion.

Sitat:

Å sammenlikne det med å ta hull i ørene blir helt fjernt for meg.

Igjen; jeg sammenlikner da ikke og sier at disse to tingene er like ille! Men for meg stiller de til en viss grad i samme gate, fordi de går ut på å utføre unødvendig smerte på babyer. Tipper flere ville reagert hvis noen kom og fortalte at de skulle pierce babyen med en barbell et par steder på kroppen. Kultur, kultur kultur.

Og for ordens skyld; jeg tror personlig at å ta hull i ørene med pistol er mye mindre vondt enn å bli omskåret (og jeg tror mannlig omskjæring uten bedøvelse er mye mindre vondt enn full kvinnelig omskjæring... Uten at jeg mener at det er et argument mot å forby mannlig omskjæring av den grunn). Men ikke nødvendigvis hvis man får bedøvelse før omskjæringen. Like fullt er dette forhold som lovgiver må ta stilling til, da lovforbud også må henge på greip logisk sett iforhold til andre inngrep. Meget mulig man feks kunne fått et forbud mot unødige smertefulle kroppsinngrep, med visse unntak). Om ikke gjengen på FP liker å ta det opp til vurdering fordi man mener det er dust å trekke en parallell, vil det antakelig like fullt være en ting lovgiver må ta stilling til og vurdere og drøfte. Ihvertfall hvis innfallsvinkelen er at det er et unødvendig smertefullt inngrep.

Gammel 09-08-10, 13:33   #62
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det å tenke utenfor boksen handler også om å se at det ikke er så enkelt å ri prinsipper. I hvert fall ikke når det er snakk om barns lidelse.

Dette er jeg veldig enig i og at det er veldig lett å sitte å si "jeg skal aldri" når man aldri har vært i den situasjonen selv. Sånn jeg ser det er det slik jeg føler det nå, uten at jeg har noe grunnlag for å ta fatt i en slik stilling. Jeg kommer nok heller aldri til å oppleve " skal, skal ikke bli omskjært" så derfor er jeg litt bastant og sier at jeg ville nok aldri ha tillat noen og omskjære mitt barn slik vi lever her i Norge.
Dog er jo saken ganske anderledes vist man lever i den religionen og kulturen der det er en helt vanlig praksis.

Litt rotete svar, men håper du skjønte poenget

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:50   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Det er ganske mange barn som har en jødisk forelder og en ikke-jødisk forelder.

Ettersom jeg har skjønt ender det gjerne litt hipp som happ ettersom hvem som blir hissigst om disse barna omskjæres.

I de tilfellene hvor det ikke ender med omskjæring - hva er da konsekvensen for barnet? Jeg tenker da på etter norske forhold.

Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 14:53   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I de tilfellene hvor det ikke ender med omskjæring - hva er da konsekvensen for barnet? Jeg tenker da på etter norske forhold.

Hvordan tenker du da? Mobbing, uthenging og slikt? Det vil jo være helt individuelt, og basert på miljø ellers.

Jeg vil vel tro at hvis man tilhører et veldig ortodokst miljø så vinner den parten som ønsker omskjæring.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 15:12   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvordan tenker du da? Mobbing, uthenging og slikt? Det vil jo være helt individuelt, og basert på miljø ellers.

Jeg vil vel tro at hvis man tilhører et veldig ortodokst miljø så vinner den parten som ønsker omskjæring.

Om man er veldig ortodoks jøde eller muslim, så er det vel overfor Gud det blir feil. Overfor andre mennesker burde ikke være noe særlig problem siden det bare er kona som skal se en naken, og hun skal være jomfru og ikke klare å skille mellom en penis og en banan sånn egentlig.

Gammel 09-08-10, 15:26   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man er veldig ortodoks jøde eller muslim, så er det vel overfor Gud det blir feil. Overfor andre mennesker burde ikke være noe særlig problem siden det bare er kona som skal se en naken, og hun skal være jomfru og ikke klare å skille mellom en penis og en banan sånn egentlig.

On a more serious note, så kan jeg godt se for meg at noen som ikke er omskåret vil kunne føle seg utenfor i et veldig ortodokst miljø, selv om man egentlig bare svarer til gud. I følge kristendommen er det jo bare Gud som kan dømme, men gudene (!) vet visse kristne miljøer tar seg godt av dømmingen selv også.

Jeg har tenkt en del på dette i dag, og når det kommer til omskjæring av kvinner, så er det jo ingen som mener det er et gyldig argument at det kommer til å gå under jorden, dvs. det er jo under jorden allerede. Da snakker man jo om holdningskampanjer, for å endre kulturell og religiøs praksis. Nå er ikke omskjæring av kvinner like utbredt, og innen et smalere segment, men det må jo en holdningsendring til for å få bukt med omskjæring av menn også.

Gammel 09-08-10, 15:53   #67
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Omskjæring av kvinner har vel aldri blitt utført på norske sykehus. Så det har alltid vært under jorden. Ergo har vel ikke arguemntet vært så mye oppe heller.

Gammel 09-08-10, 15:54   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Omskjæring av kvinner har vel aldri blitt utført på norske sykehus. Så det har alltid vært under jorden. Ergo har vel ikke arguemntet vært så mye oppe heller.

Nå misforsto du det jeg skrev.

Gammel 09-08-10, 15:59   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei, jeg tror ikke det?
Men uansett enig i at holdningskampanje mht menn er viktig. Jeg tror det i liten grad vil fungere, da det er så tilgjengelig i haugevis av land.

Gammel 09-08-10, 15:59   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det jeg lurte på var om en jødisk gutt ikke omskjæres her i Norge - hvilke konsekvenser får dette for ham? Vil ikke faren vite av ham, får han ikke konfirmere seg, får han ikke gå i synagogen eller hva? Hvilke følger har det å la være å omskjære jødiske guttebarn som bor her i landet inntil de er voksne og velger selv?

Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 16:02   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, jeg tror ikke det?
Men uansett enig i at holdningskampanje mht menn er viktig. Jeg tror det i liten grad vil fungere, da det er så tilgjengelig i haugevis av land.

Jeg ser at det er en lengre vei å gå, i og med at mannlig omskjæring er akseptert i vesten også, men kvinnelig omskjæring er også tilgjengelig. Om man gjør det straffbart slik kvinnelig omskjæring er, så vil man kunne straffe foreldre som tar barna ut av landet for å gjøre det. Det vil også være mye lettere å oppdage, enn kvinnelig omskjæring.

Gammel 09-08-10, 16:03   #72
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Ja, ser det poenget. Enig.

Gammel 09-08-10, 16:05   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil også være mye lettere å oppdage, enn kvinnelig omskjæring.

Beklager, den forsto jeg ikke?

Gammel 09-08-10, 16:09   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg lurte på var om en jødisk gutt ikke omskjæres her i Norge - hvilke konsekvenser får dette for ham? Vil ikke faren vite av ham, får han ikke konfirmere seg, får han ikke gå i synagogen eller hva? Hvilke følger har det å la være å omskjære jødiske guttebarn som bor her i landet inntil de er voksne og velger selv?

Sorry, nå fikk jeg bilder i hodet av en helt sånn gammelmosaisk mann som roper til sønnen sin "Kom deg ut av huset ditt, du og det ekle dingeldangelet ditt!"

Men det er nå krefter i sving innenfor det jødiske miljøet også, som er mot omskjæring.

Gammel 09-08-10, 16:09   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Beklager, den forsto jeg ikke?

Du vet hvordan menn og kvinner ser ut nedentil?

En mannlig omskjæring vil være synlig bare med et øyekast, mens en del kvinnelige omskjæringer krever en underlivsundersøkelse.

Gammel 09-08-10, 16:17   #76
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vet hvordan menn og kvinner ser ut nedentil?

Avhengig av graden av omskjæring vil det vises på kvinner også. Hvis de ytre kjønnsleppene er fjernet vil det nok vises ganske bra.

Gammel 09-08-10, 16:21   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Avhengig av graden av omskjæring vil det vises på kvinner også. Hvis de ytre kjønnsleppene er fjernet vil det nok vises ganske bra.

Nettopp derfor skrev jeg "en del kvinnelige omskjæringer". Den type omskjæring er for øvrg temmelig uvanlig, så vidt jeg har forstått.

Gammel 09-08-10, 16:28   #78
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har fått med meg at enkelte synes det er vanskelig å sette sterke følelser i sving omkring dette emnet. Det hadde jeg óg, så fikk jeg se en naken guttebaby som nylig var omskåret. Det er min venninnes sønn det gjelder, og jeg håper hun aldri, aldri spør meg hva jeg synes om det valget de har tatt for sin sønn for da er vi neppe venninner lenger.

Jeg har ingen problemer med manglende følelser i forhold til dette emnet lenger. At noen skal ha smerter og mulighet for komplikasjoner med seksuallivet senere (for det er også et problem, mye underrapportert og ignorert) helt uten grunn ... Jeg har rett og slett ikke ord for hvor teit jeg synes det er.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 00:44   #79
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

... Men jeg personlig ville aldri ha vurdert å la barnet mitt bli omskjært pga av at det eventuelt er penere eller veldig mange av den mannlige befolkningen var blitt det.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med deg, Jeanette, men hvor mange er det som døper barna sine her i Norge? Hvor mange av dem tror virkelig at barna går lukt til helvete om de ikke døpes først og hvor mange av dem gjør det fordi det er tradisjon?

Sammenligningen med hull i ørene er relevant så lenge man sleper en hylende unge til hullmakeren for å få hullet på plass. I steden for og slåss med en skrikende unge for å hindre "forskjønnelsen".

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.