|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Hvis man er en muslimsk gutt i Norge, så tror jeg definitivt at det like fullt er et argument - fordi det antakelig er andre muslimske gutter man sammenlikner seg med. Kanskje særlig fordi det ofte er en markering av egen kultur/religion i motsetning til norsk kultur/religion.
Igjen; jeg sammenlikner da ikke og sier at disse to tingene er like ille! Men for meg stiller de til en viss grad i samme gate, fordi de går ut på å utføre unødvendig smerte på babyer. Tipper flere ville reagert hvis noen kom og fortalte at de skulle pierce babyen med en barbell et par steder på kroppen. Kultur, kultur kultur.
|
|
|
#62 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg veldig enig i og at det er veldig lett å sitte å si "jeg skal aldri" når man aldri har vært i den situasjonen selv. Sånn jeg ser det er det slik jeg føler det nå, uten at jeg har noe grunnlag for å ta fatt i en slik stilling. Jeg kommer nok heller aldri til å oppleve " skal, skal ikke bli omskjært" så derfor er jeg litt bastant og sier at jeg ville nok aldri ha tillat noen og omskjære mitt barn slik vi lever her i Norge. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterMen altså. Det er ganske mange barn som har en jødisk forelder og en ikke-jødisk forelder. |
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Hvordan tenker du da? Mobbing, uthenging og slikt? Det vil jo være helt individuelt, og basert på miljø ellers.
|
|
|
#65 |
|
Mother of Dragons
|
Om man er veldig ortodoks jøde eller muslim, så er det vel overfor Gud det blir feil. Overfor andre mennesker burde ikke være noe særlig problem siden det bare er kona som skal se en naken, og hun skal være jomfru og ikke klare å skille mellom en penis og en banan sånn egentlig.
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#67 |
|
Unik
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterOmskjæring av kvinner har vel aldri blitt utført på norske sykehus. Så det har alltid vært under jorden. Ergo har vel ikke arguemntet vært så mye oppe heller.
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Nå misforsto du det jeg skrev.
|
|
|
#69 |
|
Unik
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterNei, jeg tror ikke det?
|
|
|
#70 |
|
Passiv
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterDet jeg lurte på var om en jødisk gutt ikke omskjæres her i Norge - hvilke konsekvenser får dette for ham? Vil ikke faren vite av ham, får han ikke konfirmere seg, får han ikke gå i synagogen eller hva? Hvilke følger har det å la være å omskjære jødiske guttebarn som bor her i landet inntil de er voksne og velger selv? |
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Jeg ser at det er en lengre vei å gå, i og med at mannlig omskjæring er akseptert i vesten også, men kvinnelig omskjæring er også tilgjengelig. Om man gjør det straffbart slik kvinnelig omskjæring er, så vil man kunne straffe foreldre som tar barna ut av landet for å gjøre det. Det vil også være mye lettere å oppdage, enn kvinnelig omskjæring.
|
|
|
#72 |
|
Unik
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJa, ser det poenget. Enig.
|
|
|
#73 |
|
Leser
|
Beklager, den forsto jeg ikke?
|
|
|
#74 |
|
Mother of Dragons
|
Sorry, nå fikk jeg bilder i hodet av en helt sånn gammelmosaisk mann som roper til sønnen sin "Kom deg ut av huset ditt, du og det ekle dingeldangelet ditt!"
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Du vet hvordan menn og kvinner ser ut nedentil?
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Avhengig av graden av omskjæring vil det vises på kvinner også. Hvis de ytre kjønnsleppene er fjernet vil det nok vises ganske bra.
|
|
|
#77 |
|
Glamorøs
|
Nettopp derfor skrev jeg "en del kvinnelige omskjæringer".
|
|
|
#78 |
|
Tøff
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterJeg har ikke lest hele tråden, men jeg har fått med meg at enkelte synes det er vanskelig å sette sterke følelser i sving omkring dette emnet. Det hadde jeg óg, så fikk jeg se en naken guttebaby som nylig var omskåret. Det er min venninnes sønn det gjelder, og jeg håper hun aldri, aldri spør meg hva jeg synes om det valget de har tatt for sin sønn for da er vi neppe venninner lenger.
|
|
|
#79 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Nå vet jeg ikke hvordan det er med deg, Jeanette, men hvor mange er det som døper barna sine her i Norge? Hvor mange av dem tror virkelig at barna går lukt til helvete om de ikke døpes først og hvor mange av dem gjør det fordi det er tradisjon? |
|
|
|
![]() |
|
|