Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når slutte med bilpute?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 15:37   #1
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Når slutte med bilpute?

Trygg trafikk sier at ungen skal sitte i godkjent sikkerhetsutstyr til de er 150cm eller 36 kilo.

Vel min 8 åring er nå 140 høy, og 38 kilo.
Hun er dermed egentlig over grensen i kilo, men jeg synes hun er litt liten ennå til å sitte med bare selen, den kommer litt høyt på henne.

Kan det skade om hun sitter på puten litt lenger, selv om den bare er bergenet opp til 36 kilo?

Gammel 09-08-10, 15:56   #2
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Når slutte med bilpute?

Det skader nok ikke i det hele tatt. Jeg ville latt henne sitte på puten en stund til.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 16:42   #3
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det som betyr noe, må jo være hvordan selen passer? Blir den liggende feil, betyr jo det at hun trenger beltestol (helst) eller pute en stund til.

Min 8-åring er 135 cm og veier 30 kg. Hun skal iallefall sitte i beltestol minst et år til, forhåpentligvis lenger. Det er ikke lenge siden bestefaren hennes forsøkte å argumentere med at hun var stor nok til å sitte usikret, men selv han måtte gi seg når han så at hun fikk selen langt oppå halsen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 19:31   #4
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

]
[quote=Lhi-My;2370612]Det som betyr noe, må jo være hvordan selen passer? Blir den liggende feil, betyr jo det at hun trenger beltestol (helst) eller pute en stund til.

Min 8-åring er 135 cm og veier 30 kg. Hun skal iallefall sitte i beltestol minst et år til, forhåpentligvis lenger. Det er ikke lenge siden bestefaren hennes forsøkte å argumentere med at hun var stor nok til å sitte usikret, men selv han måtte gi seg når han så at hun fikk selen langt oppå halsen.[/quote

Putene (med beltehorn) er det vesentlige; beltet blir sjelden det største problemet mtp halsen. Et av de kritiske punktene er indre organer; de får avlastning ved kollisjon fremfor å skvises i fillebiter.
Kortversjonen av det jeg har oppfattet av sikring av barn i bil, for å si det sånn.

I og med at biltilsynet ønsker barn i beltestoler (pute med rygg) til de er 150 cm, helst, så tenker jeg at det er greit at barn blir sittende på pute/beltestol, selv om de runder 36-kg-grensa....

Gammel 09-08-10, 21:34   #5
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Hentet fra Tryggtrafikk.no:
'"Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. "

Det var det understrekte som fikk meg til å lure.
Men etter å ha hørt fra dere blir det ikke slutt på bilputen på en god stund ennå her

Takk.

Gammel 09-08-10, 21:47   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ifølge anbefalingene skulle jeg altså ha sittet i beltestol til jeg var 13 og et halvt. Det ville nok gjort meg enda mer ettertraktet på markedet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:00   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber sammen med ei som grunnet høyde skulle sittet i stol enda. Hun er altså eldre enn meg.

For henne er det kjekt med denne "eller 36 kg"...

Gammel 09-08-10, 22:06   #8
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Ja, det finnes faktisk voksne som er under 150 cm...

Men jeg skjønner jo poenget. Ville nok tatt en helhetsvurdering i det tilfellet.
MIn 8 åring har hvert fall et år i gjen i beltestol. Hun er 129 cm høy og veier 25 kg. Men nesten alle klasse kamretene hennes er ute av stoler og puter for i løpet av det siste året.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 09:51   #9
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min 9-åring er 125 cm og 21 kg... Lillesøster på 5 er 117 cm og 20 kg... Lurer på hvem av dem som vokser ut av stolen først ift alder...

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 10:08   #10
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Tiåringen min er 133 cm og 30 kg. Regner med at han har et år eller to, kanskje tre, igjen før vi dropper stolen.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 10:09   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 8-åring er over 140 og 26 kilo. Han har mange år igjen på vekta, ihvertfall!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 14:25   #12
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Hentet fra Tryggtrafikk.no:
'"Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. "

Det var det understrekte som fikk meg til å lure.
Men etter å ha hørt fra dere blir det ikke slutt på bilputen på en god stund ennå her

Takk.

Jeg har snakket med Trygg Trafikk om dette, siden min gutt på 140cm også er i ferd med å gå over vektgrensa. De sa det samme som på nettsidene sine:
Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent utstyr der som det finnes i bilen. Men mange barn mellom 135 og 150 cm vil passere vektgrensen (36 kilo) på det utstyret som finnes for større barn, og skal da sikres med bilens belter på ordinær måte, dvs som voksne.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 14:50   #13
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Takk, m^2. Det var avklarende for vår del.

Storesøster hadde heldigvis vett til ikke å ta selen under armen da en pappa hun satt på med anbefalte det.

Gammel 10-08-10, 18:01   #14
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor anbefaler trygg trafikk noe annet da?

Jeg får uansett en sele fra hjelpemiddelsentralen (imorgen!) for at lillegutt skal sitte ordentlig fast, men detblir jo litt spesielt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 18:48   #15
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det lurer jeg også på. Eldstemann (f. 98) sitter på pute fortsatt. Han er 141 cm og 32 kg. Han har altså en del igjen før han når vektgrensen. Han begynner siste året på barneskolen nå. Hvis han fortsetter den vektoppgangen og veksten han har hatt til nå, vil han fortsatt sitte på pute til neste år når han begynner på ungdomsskolen. Mellomstepropellen (f 00) har passert vektgrensen. Hun er 141 cm og 38 kg. Jeg kan ikke la henne slippe sitte på pute så lenge storebror må.

Gammel 11-08-10, 00:33   #16
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi droppet puta nå i vår, da var 10 åringen 152 cm og veide 42 kg. 8 åringen veier 21 kg, han blir sittende i beltestolen sin lenge ennå !

Gammel 11-08-10, 08:35   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

8 åringen veier 21 kg, han blir sittende i beltestolen sin lenge ennå !

Ja, vår åtteåring kjem også til å sitte lenge. Ho er knappe 20 kg, stakar. Og allerede no masar ho om å få slippe bilstol pga. at dei fleste andre i klassen ikkje brukar det lengre. Dei fleste andre vennene hennar er større, men at alle har nådd 140 cm eller 36 kg, tvilar eg sterkt på.

Eg forstår ikkje hastverken med å slutte med bilstol/pute heller, for dei sitter høgare og ser meir med pute/bilstol. Og med bilstol med rygg, har dei langt betre støtte for hovudet dersom dei sovnar.

Gammel 11-08-10, 09:32   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen som vet konsekvensene av å fortsette å bruke beltestol eller pute når barnet er f.eks 40 kg? (I og med at stolene/putene ikke er godkjent for mer enn 36 kg.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.