|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krangling om arvDa Pappa døde gikk det i hvert fall helt greit med min bror og meg. Ikke at det var noe penger der, men en del gjenstander med høy affeksjonsverdi. Vi brukte ta-det-du-vil-ha-og-det-jeg-også-vil-ha-trekker-vi-lodd-om-metoden. Om Mamma skulle slumpe til å ha noe igjen når hun dør, antar jeg at vi kan gjøre det samme da. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvDet sies at det skal to til for å slåss, men det er vel egentlig ikke sant. Det er mer sånn at det skal to til for å ha et ordentlig forhold (gjelder vel også etter skilsmisser og den slags).
|
|
|
#43 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Krangling om arvJeg har sett flere tilfeller hvor arv ødelegger familier og virkelig blir utrivelige. Derfor er jeg veldig glad for at vi har pratet veldig åpent om dette på morssiden av familien min. Mamma har ny kjæreste hvor hun har flyttet inn i huset hans. Hun solgte sin leilighet, betalte seg inn og så har de pusset opp sammen.
|
|
|
|
#44 |
|
Leser
|
Sv: Krangling om arv
Jeg synes United og Polyanna er genier!
|
|
|
#45 |
|
Sviiisj!!
|
Kommer det over en viss sum, så er det å regne som forskudd på arv, uansett hva man vil ha det til. Lovverket sier i alle fall at det ikke er greit å gi bort alle pengene sine til det ene av sine barn (uten at de andre får tilsvarende). Så i den saken som omhandles i artikkelen forsto ejg det slik at søstrene mener at broren deres har fått forskudd på arv, og at moren deres derfor må sikre at de får en like stor andel. Hadde hun brukt opp sine penger (det som ikke var arv til barna fra faren deres) og ikke etteraltt noe arv til noen, hadde det antakelig vært noe annet.
|
|
|
#46 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krangling om arvJeg skjønner godt at det kan bli strid i arveoppgjør. Har hørt om flere, der man plutselig ikke var så likestilte likevel....... |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Hvor står det? Såvidt jeg vet råder man helt fritt over egne midler så lenge det disponeres mens man er i live, og så lenge man ikke sitter i uskiftet bo.
|
|
|
#48 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg ser jo den. Jeg trodde man kunne fordele som man ville mens man fortsatt var i live, jeg. Pappa pleier å true med å gjøre meg arveløs (jeg er ganske sikker på at han tuller), og når jeg sier at det ikke går an sier han at da gir han alt til broren min mens han enda lever. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Leser
|
Men summen må også være gitt over en kortere periode. De fleste som gir barna penger gir de heller en mindre sum penger over lengre tid - nettopp for å slippe arveavgift etc. Hvis summen for å regnes som forskudd på arv er på 100.000,- tror jeg faktisk jeg ville følt meg - om mulig enda bitrere - hvis en av søskenene mine fikk 99.000,- ....
|
|
|
#50 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvForeldre må da kunne gi bort bort akkurat hva de vil. Det skulle da også bare mangle!! (Men om det ikke også oppgir råderetten over det de gir så er det ikke egentlig gitt bort. Så om man gir bort huset så må man flytte ut, eller leie det eller noe).
|
|
|
#51 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg har ikke sjekket lovverket selv. Men jeg har mottatt forskudd på arv selv, og sånn jeg forsto det av reglene den gang, så regnes "gave" som forskudd på arv, i forhold til arveavgift, i alle fall. Og i Magasinet-artikkelen står det at de andre arvingene kan kreve å få et likt arveoppgjør dersom en av de andre arvingene får forskudd på arv. Men det kan jo hende Magasinet tar feil?
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Sv: Krangling om arvMan kan gi bort hva man vil - også til den ene av barna. Det som kreves er at gaven tar effekt før man dør. Man kan ikke skrive over huset - man må faktisk da flytte ut av det også feks. |
|
|
|
#53 |
|
Sviiisj!!
|
Alt blir komplisert når det er snakk om forskudd på arv, ja.
|
|
|
#54 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvJeg tror man må skatte av gaver over en viss størrelse, slik at det i de fleste tilfeller er mer lønnsomt å gi bort verdier som forskudd på arv.
|
|
|
#55 |
|
Leser
|
Jeg synes ikke man har krav på arv, men jeg synes man har krav på at søsken bli behandlet rettferdig hvis det er noen arv. (Faktisk er ofte de fineste arveoppgjørene etter folk som ikke har nåla i veggen = ingenting å krangle om. Eller skikkelige rikinger = folk som har arbeidet aktivt med å fordele midler lenge før de nærmet seg et dødsfall)
|
|
|
#56 |
|
Bare sær
Spiller ingen rolle hva man kaller det, avgiften er den samme.
|
|
|
#57 |
|
Off the map.
|
Sv: Krangling om arvDet er helt riktig at det er som forskudd på arv å regne om man gir bort store gaver mens man lever. Men om man har store verdier kan man skjevdele ganske mye, men alle arvinger må få opptil en million.
|
|
|
#58 |
|
Bare sær
Hvor står dette? Kan du gi meg en lovparagraf?
|
|
|
#59 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Det er jeg ikke enig i. Ja, det er hyggelig hvis alle får likt, og det er helt klart lite pent gjort å gjøre forskjell. Men jeg syns ikke man har krav på noe som helst. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Krangling om arvJeg prøvde å finne ut av dette i lovdata nå, men alt jeg fant var noe om avkorting av arv på bakgrunn av at arvinger har mottatt gaver som andre arvinger ikke har mottatt.
|
![]() |
|
|