|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#381 |
guru advisor
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Deretter sier du det jeg er enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Leser
|
Hvis man ikke tenker lønnsslipp overhode når man velger yrke, er det jo bare ren gambling at man får seg et yrke hvor man kan forsørge seg selv. (Jeg feks er jo opprinnelig teknisk tegner, det er per i dag et utdødd yrke, umulig å få seg jobb.)
![]() |
#383 |
guru advisor
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetHim: Beklager forvirringen. Når noen sier "at de tenker lønnslipp i yrkesvalg" så innebærer det for meg at man legger mest vekt på kroner og øre i forhold til jobbens innhold. Jeg sier at jeg selvfølgelig legger til grunn at jeg kan forsørge meg selv i den jobben jeg velger. Og så velger jeg en jobb jeg føler er meningsfull. Penger er ikke status for meg, men trygghet ja, helt klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetHim svarte for meg.
![]() |
#385 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSkaffedyr!
![]() |
#387 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMht kvinner og jobb i USA, så har man krav på seks uker permisjon her, men man har ikke nødvendigvis krav på lønn disse seks ukene. Har ei venninne som er lærer (i det offentlige) og hun har seks ukers permisjon uten lønn. Hun er forøvrig 36 og de har ikke unger enda, og det er nok mye dette med økonomi etter barnet som er grunn til det. De har nemlig ikke råd til at hun skal gå hjemme, med det livet (hus, lån, forbruk) som de har nå. Så om de får barn så må hun jobbe - noe som neppe frister noen av dem. Men mange jobber. Barnehagen til minstemann lå rett ved siden av skolen eldstemann går på, og det var veldig mange lærerbarn i den. De hadde et eget spebarnsrom, og det gjorde vondt i hjertet å se alle de små babyene som lå der. Vi har det utrolig godt i Norge.
![]() |
#388 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg syns det begynner å bli litt vel enkelt, opplest og vedtatt her nå. er det virkelig bare penger og forsørgertanker som bestemmer arbeidsfordelingen i hjemmet? Som sagt så sitter jeg her med en mann som hadde sett det som den største lykke i livet om jeg ville jobbe masse og forsørge ham. Likevel så er det jeg som ender opp med kontakt mot skole, barnehage, offentlige kontorer og helsevesen. Og de andre foreldrene jeg møter der er 80% mødre. Det er ikke bare lønn, penger og innebygde holdninger til forsørgingsansvar som gjør at man tar disse valgene. Det må være et eller annet annet i tillegg, enten noe vi blir opplært til, eller noe *frysninger* medfødt.
![]() |
#389 |
Leser
|
Ingen grunn til å beklage, det er jo like mye vi som har et annet innhold i det å "tenke lønnslipp" som burde ha formidlet det.
![]() |
#390 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg blir som sagt kvalm av hele tråden, men ettersom jeg har "stått frem" som deltidsansatt, føler jeg fremdeles behovet for å forsvare meg. Jeg er utrolig overrasket over hvor enkelt dere fremstiller alt. Alt måles i kroner og ører, og enten så er man likestillingsfiendtlig og kjerring på hjemmebane med en overarbeidet stakkarslig mann, en del av DetStoreProblemet, eller så jobber man fulltid, og er svært opptatt av å male bilde av en mann som gjør mye mer husarbeid og er sååå mye flinkere med ungene enn en selv. Jeg føler at hele debatten skriker etter å bli mer nyansert, men at alle ender opp med å diskutere ytterpunktene og sette alt på spissen.
![]() |
#391 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSkremmern, da leser vi debatten virkelig ulikt. Jeg syns denne tråden faktisk er veldig nyansert. Man snakker om årsaker til at det er som det er, at det ikke er likt for alle, hva er det lurt å tenke på, hva legger man i begreper og man kommer med innrømmelser at man ikke alltid greier å leve opp til idealet. Hvilke flere nyanser ønsker du deg av debatten? Jeg syns ikke akkurat du har bidratt så veldig til nyansene selv.
![]() |
#393 |
Ringskrømt
|
Innlegg som dette, f.eks. Selv om en slektning blir brukt som eksempel, er det ikke snakk om hvem "alle damene som reduserer sin stilling" er, og hvordan kan man vite noe som helst (foruten om denne ene slektningen, kanskje) om hvordan de lever, om økonomien generelt samt evt. avtaler mannen og kvinnen har gjort seg imellom. Hva de trives med. I stedet mistenkeliggjøres kvinner som jobber redusert og man omtaler de nesten som en homogen gruppe. Jeg synes det blir skrevet så stakkarslig om kvinner i reduserte stillinger, om mennene som sikkert nok mangler ryggrad, om pensjonspoeng, dårlig betalte jobber og hvor lite selvstendige de er. Det baller bare på seg og blir som sagt en diskusjon som tar for seg ytterpunktene.
![]() |
#394 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDu kan ikke trekke fram ett innlegg som er satt på spissen og dermed kalle hele debatten for unyansert og kvalmende altså. Om ikke det er unyansert, så vet ikke jeg.
![]() |
#395 |
guru advisor
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 |
Vaklende
|
Jeg ville kommentere litt videre på den. (Kommentaren min er basert på at jeg leser den slik jeg oppfatter at den nå er blitt forklart og "pinpointet" fint i FP-stil, med andre ord som en spissing av en generell og ubevisst samfunnsramme rundt valgene vi tar, og ikke som en personlig kommentar til enkeltbrukere.)
Ikke så vanskelig å svare på. Ref. over.
FP på sitt beste, tenkte jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Ringskrømt
|
Jeg skrev at jeg kom med et eksempel.
![]() |
#399 |
Ringskrømt
|
Jeg vet at jeg ikke burde ta det personlig, men det er vanskelig å la vær.
![]() |
#400 |
Glamorøs
|
Jada, og det er heller ingen som har benektet at endel er satt på spissen. Av begge sider, I might add. Men det er over 420 innlegg i denne tråden, og hovedvekten er virkelig ikke spissatt nedsabling av deltidsjobbende og hjemmeværende altså.
![]() |
|
|