Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Det jeg har noe imot er at kvinner ikke ser til å være økonomisk likestilte.
Dersom en kvinnelig tannlege bor sammen med en mannlig vaskehjelp så er disse økonomisk likestilte dersom hun jobber deltid også. Hun er dermed ikke avhengig av mannen sin økonomisk. Og han trenger ikke gi fra seg familielivet sitt for å jobbe ekstra fordi hun ikke vil jobbe fullt.
Dersom en mannlig elektriker bor sammen med en kvinnelig frisør og de har normal bosituasjon og forbruk så må han jobbe ekstra dersom hun skal jobbe særlig redusert. Det er ikke greit når det blir en trend i samfunnet at denne løsningen velges.
Ja, der er jeg enig med deg.
Men jeg syns man helt fint kan være økonomisk uavhengig dersom man tjener mindre enn mannen også - jeg tjener f.eks. litt over halvparten av sambo (jeg jobber 100%), men jeg skulle da klart meg alene også - selv om jeg måtte prioritere litt annerledes. Vi har forsikringer som gjør at dersom en av oss skulle dø har den andre råd til å bli boende der vi bor. Dersom han finner seg en annen måtte jeg nok flytte, men jeg hadde fint hatt råd til en leilighet stor nok til meg og ungene. Jeg tjener nok til mat (men restaurantbesøk måtte nok nedprioriteres), fritidsaktiviteter og det nødvendige av klær og leker.
|