Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinoff likestilling osv - hvem gjør hva hjemme?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-10, 19:31   #21
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff likestilling osv - Hvem gjør hva hjemme?

Han: tar ut søppelet og setter i oppvaskmaskinen hvis jeg ber om det.
Jeg: resten.

Sånn er det i hvert fall nå for tiden. Må legge til at jeg er student og har dermed sommerferie, mens han jobber 100%.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:33   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt sånn forskjellig, egentlig. Begge jobber fullt og deler så mye vi kan. Jeg står som regel for all klesvask men jeg liker det. Mannen tar seg av oppvaskmaskinen og litt diverse rydding på kjøkkenet, han skifter sengtøy og rydder endel. Jeg vasker. Vi lager omtrent like mye mat nå. De gangene jeg slutter senere enn ham (2 dager en uke, 3 dager den andre) kommer jeg hjem til nylaget middag, de andre dagene lager jeg middagen og i helgene lager vi den ofte sammen. Han tar som regel ut søppelet også, og skifter lyspærer og sånt.
Levering og henting av unger er stort sett likt fordelt.

Gammel 12-08-10, 19:33   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Asså.

Jeg kommer hjem fra jobb til ferdig middag og nystelt hus og hage. Også spiser jeg også serveres jeg gjerne en kopp te foran pc-en mens han rydder av. Så presenteres jeg for kveldens tv-meny hvis vi skal se tv hvor jeg velger hva vi skal se på. Er det noe som skal huskes på - jeg har en avtale med en venninne feks - så minner han meg som regel på det. Klærne minner ligger sammenlagt og brettet oppå senga så jeg kan putte dem som jeg vil i skapet, barnas klær og mannens er allerede lagt i skapene. Som han har ryddet i.

Katten er velfødd og blomsterbedet bedre luket enn på flere år.

Og det er han som stort sett rydder før vaskehjelpen kommer også.

Men jeg handler da. Noen ganger. Hvis han har glemt noe.

Åh - gud - alt jeg skrev i den andre tråden gikk istykker nå?

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:34   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

(Jeg har mann som er mellom jobber akkurat nå altså - han slavedrives ikke normalt sett.)

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:39   #25
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Mannen: holder kjøkkenet rent og i orden, tar oppvasken, vasker gulv og støvsuger (når det trengs, vi har vaskehjelp). Han klipper gress , hogger ved og ordner hjulskift på bilen og slikt.

Jeg: Vasker klær, holder orden på ungenes ting, lager som regel middag (bortsett fra kjøttkaker og annet trad. mat - det er mannens bord), rydder som regel på barnas rom, skifter sengetøy, rydder og vasker badet.

Levering og henting av barn og slikt deler vi likt på. Når det gjelder foreldre og slikt, forholder vi oss til hver våre.

Gammel 12-08-10, 19:42   #26
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff likestilling osv - hvem gjør hva hjemme?

Mannen her har kjøkkenforbud forresten. Eller han får lov å rydde og vaske, men ikke lage mat. Han skal alltid lage sinnsykt kompliserte ting som tar timesvis, og jeg blir så sur når jeg er sulten - så da lager jeg heller maten selv. Dessuten må vi alltid innom minst ultra eller smart club for å finne et eller annet obskurt krydder han virkelig trenger, og det er ikke plass til flere krydderbokser i skapet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:47   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husarbeid: Jeg støvsuger og rydder, han vasker. På badene vasker jeg porselen og han dusj. Jeg bretter tøy og han legger på plass. Vi gjør like mye. Begge planlegger og begge lager mat (i veksler på å levere/hente i barnehagen og den som henter lager også mat.
Vedlikehold: Nytt hus, så det er ikke så mye ennå, men beising av terrasse og sånt deler vi på.
Bil: Han bytter dekk. Jeg har foreslått dekkhotell og outsourcing av dekkbytte, så jeg gir ham ingen poeng for å bytte dekk selv. Vi veklser på hvem som leverer bil til service.
Barn: Likt.
Syke foreldre har vi ikke.
Barnas-venner-logistikk: Likt.
Hage: Han klipper gress. Jeg luker. Begge planter ut nye ting. Jeg hiver på plenrens, han trimmer hekk. 1-1 der også.

Gammel 12-08-10, 19:51   #28
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Her hjelper vi til alle mann

Mannen fikser alt med bil, og jeg kjører bare rundt i den ... Men å vaske den innvendig er min jobb
Klærne tar jeg meg av, mens han for det meste tar seg av kjøkkenet.
Jeg tørker støv, og han støvsuger også bytter vi på å vaske gulv..
Storesøster vasker badet
Jeg tar ofte barna på morran, og da tar han dem på kvelden.. Nå som jeg begynner på jobb igjen blir vel stell av barn morra og kveld annenhver gang..
Når barna er syke er vi hjemme annenhver gang..

Jeg er ganske fornøyd med fordelingen vår her hjemme

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:52   #29
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Ja åsså mannen må male hus når den tid kommer, også er det han som klipper plena.
Jeg maler når det er noe inne

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:53   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nylige oppdagelser tyder på at mannen i huset vasker inni søppelskapet også.

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:55   #31
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg gjør det tradisjonelle kjerringarbeidet og han mannfolkarbeidet, men han lager også middag og tar inn og ut av oppvaskmaskina en gang iblant. Og så kan han plutselig finne på å støvsuge i et lyst øyeblikk. Når det gjelder barna deler vi på ting.

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 19:56   #32
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For tiden er jeg i permisjon, og gjør definitivt mest husarbeid inne. Når jeg er i jobb tror jeg vi har det sånn rimelig likt fordelt hva gjelder arbeidsmengde, men jeg må vel sies å være organisatoren og igangsetteren. Og det i seg selv er også en jobb.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:24   #33
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Husarbeid: Det deler vi ganske likt på, i alle fall de faste oppgavene. Jeg rydder mer enn ham. Han støvsuger og vasker, tømmer søppel, rydder i oppvaskmaskin. Jeg vasker kun kjøkkenbenk, skapfronter og bad. Han lager oftest middag. Begge vasker klær, men jeg oftest. Jeg skifter sengetøy.

Vedlikehold: Han gjør mer enn meg. Vi flytter snart og får større hage, da blir det nok mest hagearbeid på meg.

Bil: Han gjør mest og leverer på service eller fikser det han kan. Vask innvendig og utvendig deler vi på. Dekkskift faller stort sett på mannen.

Barn: Jeg gjør mest siden ungen bare er fem måneder ennå. Når mannen har fri tar han flere bleieskift og legginger enn meg for å kompensere for at han ikke kan amme. Jeg regner med vi kommer til å dele ganske likt etter hvert. Begge handler til ham. Jeg gjør mer research på store innkjøp, men mannen handler like mye klær til ham som jeg gjør. Alene. Uten at jeg har sagt hva han skal kjøpe. Han ser nemlig selv når ungen har vokst fra klærne.

Ingen har syke foreldre. Jeg skrur Ikea-møbler. Med drill. Han vanner blomstene mine og lufter bikkja mi, enda avtalen da de kom i hus var at jeg skulle gjøre det selv.

Gammel 12-08-10, 20:39   #34
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er for tiden hjemme, Drømmemannen jobber mye.
Jeg vasker huset, rydder, tar klesvask, barnas lekser, kjører som oftest barna til/fra aktiviteter, lager middag 6 dager i uken, baker, arrangerer selskaper og middager, planlegger innkjøp og tar ukehandlingen. Jeg legger minstejenta.
Han tar alt med bilen, lager frokost til alle 6 på hverdagene, smører alle nister, lager kveldsmaten, lager middag hver lørdag, følger opp skolebarnas matte, skifter alle bleier når han er hjemme, rydder kjøkkenet etter middag, legger minstegutten, klipper plen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:41   #35
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Barn: der deler vi helt likt med henting/bringing/foreldremøter/hjemme med sykt barn osv. Jeg har vel bedre oversikt over klær og utstyr som må kjøpes inn, men ellers rimelig likestilt altså.

I huset deler vi på, men han er så dårlig til å lage mat så det gjør jeg 95 prosent av tiden. På andre siden så er han flinkere enn meg til å huske på å kjøpe brød f.eks Han rydder oftest opp etter middag og han er flinkere enn meg til å ta ut av oppvaskmaskin. Jeg sorterer skittentøy og vasker stort sett, mens han henger opp.

Av andre kjedelige ting som vasking av bad o.l. så deler vi på. Det hater vi nemlig begge så det blir rimelig rettferdig. Jeg bryr meg kanskje mer om smårydding og små"pynting" inne, mens han er flinkere til å skru/sette sammen møbler o.l. Han fikser også sykler og slikt.

Vi er likestilt i den forstand at vi gjør lik mye i hjemmesfæren, men ser at vi også har en del tradisjonell fordeling av oppgaver. Typisk er jeg den som planlegger og organiserer ting. Jeg som pakker når vi skal på ferie og slikt f.eks Han gjør den tekniske biten med data, lyd, lamper og skruing.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:43   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Foreldremøter?
Det er visst Drammen som går på dem.

Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:48   #37
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Inspirert av tråden om deltidsarbeid - hvordan fordeler dere arbeidet på hjemmebane? Og er dere fornøyd? Da tenker jeg på husarbeid, vedlikehold, bil, barn, syke foreldre, venner osv.

Husarbeid: jeg og atter jeg...
Vedlikehold: Mannen
Bil: begge to
Barn: begge to (men om begge er hjemme er det nok mest meg)
Syke foreldre: Ingen har foreldre som er pleietrengende
Venner: Jeg henter og evt. leverer og avtaler med foreldrene til nevnte venn.
Handling: jeg skriver handlelister og begge handler
Henting og levering i barnehage og SFO: meg
Matpakker til ungene: meg

Han kunne gjort mer ser jeg og det får han da også høre (er nok litt sutrete der, ja). Vi jobber omtrent like mye. Vi har begge 100% stilling +++

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:51   #38
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Inspirert av tråden om deltidsarbeid - hvordan fordeler dere arbeidet på hjemmebane? Og er dere fornøyd? Da tenker jeg på husarbeid, vedlikehold, bil, barn, syke foreldre, venner osv.

Husarbeid: Jeg tar mest matlaging og klesvask, han tar mest støvsuging, vinduspuss, baderomsvask og gulvvask. I tidsbruk er det ca. like mye. Vi er flinke til å gjøre ting mens vi gjør noe annet, brette tøy mens vi legger ungene, tørke over badet mens vi får ungene opp av badekaret, osv.

Handling og sånn gjør vi stort sett sammen.

Vedlikehold: Jeg planlegger og administrerer det meste, han gjør det meste. Stort sett er fordelingen slik: Jeg maler, flislegger og sparkler, luker, planter og steller mens han tar snekkerting, plenklipp, klipping av busker og hugging av trær. Jeg lapper klær og stopper ulltøy.

Bil: Han har lappen, jeg har ikke, så bilen er mest hans ansvar foreløpig.

Barn: Jeg ammer, han er flinkest på akutte kriser og ulykker, ellers deler vi alt likt.

Syke foreldre: Vi har ganske unge foreldre begge to, men hans bor 5 minutter unna, mine bor 60 mil unna, så jeg tipper han kommer til å mer jobb med sine enn jeg med mine. Foreløpig er det temmelig enveis og hans foreldre hjelper oss mer enn vi hjelper dem. Det er nok mange år til det endrer seg.

Vennene våre gir bare glede, og er ikke noe strev. Jeg sender julekortene, passer på bursdager og oppmerksomheter, inviterer til selskap og sånn, men mannen er like mye tilstede og må gjerne utføre mye av det jeg har planlagt og lider under at jeg tildels har mye større sosialt behov enn ham.

Vi er heldige og er veldig likestilt. Vi tjener omtrent det samme, så ingen føler de drar mer av lasset eller snylter på fellesskapet, vi deler arbeid og ansvar ganske likt og jeg tror vi kommer heldig ut begge to. Han får et nærmere forhold til ungene enn mange menn og jeg har mye mindre å gjøre hjemme, enn mange damer, slik at jeg har energi og overskudd og ikke føler meg ensom i det å ta meg av ungene og huset. Vi er jo to!

Gammel 12-08-10, 20:57   #39
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har egentlig ingen definerte oppgaver, men deler på alt. I starten lagde jeg mest mat fordi jeg har masse intoleranser og han måtte venne seg til å lage mat jeg tåler, men nå er det også nesten helt likt. Vi har ikke barn enda, og ikke bil, og bare en liten leilighet, så det er ikke mye å gjøre heller. Når vi passer barn, som er ganske ofte, deler vi på ansvar og eventuelle bleieskift. Praktiske ting hjemme som skifting av lyspærer og sikringer deles, men alt som går på datamaskiner og nettverk og sånt tar han seg av siden han er en Sånn en. Foreldrene våre er heldigvis friske, alle sammen.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.