|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Min er bare 3år så han deler jeg ikke mye med i hele tatt. Vist jeg er veldig dårlig, eller når jeg havnet på sykehus fikk han vite at jeg var syk og derfor litt slapp, men at jeg ble snart bedre. Men det må påvirke han så direkte før han får vite noe. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Leser
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg tror at dette er kjernen:
Jeg tenker at det er viktig at barn får innformasjon om ting som angår dem, påvirker dem eller som de observerer. Ikke for at de skal ta ansvaret for økonomien, men fordi de skal være klar over ståa. Og så tenker jeg det er greit at barn vet at i Norge er det umulig å sulte ihjel (med mindre man har andre problemer enn penger) eller at barn må bo på gata. Uansett hva som skjer så vil vi ha penger til mat og en plass å bo.
|
|
|
#23 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Sjuåringen deler jeg veldig lite med. Han har ikke store forståelsen av verden, men dersom noe alvorlig skjedde som ville ha ringvirkninger for han eller dersom jeg var svært opprørt og han merket det og spurte om det, så ville jeg ikke ha løyet, men forklart med enkle ord.
|
|
|
#24 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg er på linje med Katta her. Om vi en periode har det litt knapt økonomisk, forteller vi det til ungene, sånn at de kan senke forventningene litt ift kino/Pirbadet/nye (unødvendige) klær og denslags. De var med på å bestemme at vi skal reise til Syden i sommer, og dermed med på å bestemme at resten av sommeren leves på lavbudsjett. Samtidig er vi kjempenøye på å understreke at vi alltid har råd til mat og nødvendige klær, og at vi er kjempeheldige som har råd til hus, et soverom til hver, bil, skolemelk, musikkskole, ferie osv osv, og at vi slett ikke er fattige om vi ikke har råd til å spise på restaurant så ofte. Spesielt eldste er blitt såpass stor at hun ser forskjeller, og kom hjem for en tid tilbake og lurte på om vi var fattige. Hun sammenlignet seg med en venninne som har hakket bedre økonomi, noe som vises i ting som flere utenlandsferier, mer merketøy, flere biler og denslags. Da hadde vi en gylden anledning til å la henne få et litt mer grundig innblikk i økonomien vår enn hun har hatt før. Nei, vi er langt fra fattige, og nei, vi har ikke råd til å bruke penger uten å tenke.
|
|
|
#25 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg vokste opp uten å bli skjermet, og ønsker ikke at barna mine skal bli voksne så fort. Jeg kan gjerne forklare dem at mamma ikke har uante mengder med penger, men ser at de da fort blir hensynsfulle og kjefter på hverandre fordi: mamma har jo snart ikke mer penger. Det var ikke det jeg ville frem til når jeg påpeker at vi allerede har vært på lekeland og kino denne uken og derfor ikke kan gå i badeland for mamma driter ikke penger heller. Men jeg prøver å forklare at det kommer alltid mer penger, det er bare det at vi må sørge for at de varer lenge nok også. Er ikke sikker på at det når hjem ennå.
|
|
|
|
#26 |
|
prøver tilpasse seg livet
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Litt av økonomi, som å gjøre dem klar over at ting koster penger, høyt forbruk fører til mindre penger til annet osv.
|
|
|
|
#27 |
|
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg informerer på en barnevennlig måte, uten at de skal få noen ansvarsfølelse. Samtalene pleier å ende med "mamma skal fikse det" eller "sånn er livet noen ganger, gutten min. Og det er ikke farlig, det blir bra igjen". Og sånt. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg har alltid hatt en regel, og det er at jeg ikke skal være bestevenninna til døtrene min. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
heimføing
|
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Jeg har en omsorgsfull (nå voksen) sønn. Han ble boende hos faren da vi ble skilt, og jeg hadde innmari dårlig råd de første årene etter. Da jeg en vår annonserte at "i år drar vi sørover på ferie, jeg skal bestille flybilletter" - var første reaksjonen hans: "Men mamma, har du råd til det?". Da måtte jeg si at jo, det har jeg. Endelig har jeg det. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke "voksenproblemer" deler du med barnet ditt?Bekymringer deler jeg ikke, men realiteter deler jeg. Det vil si at om vi kommer til å få problemer i ekteskapet og VURDERER å skille oss, så ville jeg ikke sagt noe om det. Men dersom vi hadde BESTEMT oss for å skille oss, så ville det bli tatt opp i god tid. |
|
|
|
![]() |
|
|