|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For mange tullestudierLeste denne artikkelen nå, hva mener dere andre? Jeg kan være tilbøyelig til å si meg enig, jeg skjønner ihvertfall poenget hennes.
|
|
|
#3 |
|
rakkarpus
|
Sv: For mange tullestudierMen hun har sikkert rett i at det finnes mange ullne feks bachelor-utdanninger, husker den Fruktflua tok opp, slike som gjør deg hverken til lærer eller noe annet, men "kan brukes i skoleverket".
|
|
|
#4 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: For mange tullestudier:liker virkelig elin: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: For mange tullestudierEr det dumt at helsepersonell lærer seg kommunikasjon?
|
|
|
#6 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: For mange tullestudierDet der blir å starte i feil ende, synes jeg. Men det er jo typisk i Norge at man tror at absolutt alt kan læres vha. erfaring, og at det bare er tull å studere annet enn typiske yrkesrettede fag. Jeg tror det er viktig å gi studentene litt annet også, i form av ballast og knagger å henge ting på, og dannelse. I motsetning til Ørjasæter tror jeg ikke at kommunikasjonsstudier er så dumt for helsepersonell; de trenger mer enn bare å kunne utføre praktiske gjøremål. Hvis det var det eneste målet er å lære seg en ferdighet, trenger man knapt høyere utdanning i det hele tatt, og ex. phil og ex. fac kunne i hvertfall avskaffes.
|
|
|
#7 |
|
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
Sv: For mange tullestudier
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: For mange tullestudierIngeniører bør definitivt også kunne kommunisere, all den tid de skal samarbeide med alt fra arkitekter til forskalingsmurere, at de innimellom er prosjektledere og ledere og hva_har_du.
|
|
|
#9 |
|
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
Nå tar du så heftig i når du tillegger meg meninger jeg ikke har gitt utrykk for at jeg neste ikke gidder svare deg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Ja takk, begge deler.
|
|
|
#11 |
|
Hertuginne
|
Sv: For mange tullestudierJeg synes Elin Ørjaseter er en pompøs dame som har erklært seg selv til å være rikssynser uten å egentlig ha verken kunnskap eller erfaring nok til å uttale seg om alt hun uttaler seg om. Og det innlegget der kunne vært bra, men hun soset det bort som vanlig.
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Men kjære deg, vi hadde jo SOB, har du glemt det? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Hertuginne
|
Måtte du minne meg på det?
|
|
|
#14 |
|
Protonterapeut
|
Sv: For mange tullestudierJeg prøver å se for meg Informatikk-klassen min, ah okkei - de største nerdene, i kommunikasjon ... Det hadde uten tvil vært nyttig. Og akk så underholdende.
|
|
|
#15 |
|
I mål
|
Helt enig, men i stor grad føler jeg at det utfordrende å lage slike fag gode nok, det virker i alle fall sånn. Man ender liksom med at alt det andre man trenger må tilegnes ved øldrikking og frivillig arbeid, samt henge med personligheten. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: For mange tullestudierJeg synes forsåvidt hun har et poeng, og jeg er ikke enig i at hun ikke kvalifserer til rikssynser (i hvert fall gjør hun rikssynserjobben vel så godt som hvem-som-helst-annen). Jeg mener på ingen måte at alle de litt ullene fagene er bortkastet, jeg er selv i ferd med å kaste meg over ett bare fordi jeg har lyst, men jeg tror ikke alltid nytteverdien står i stil til antall studiepoeng.
Tror du at de som utsatte deg for den ene ydmykelsen etter den andre hadde gjort de noe bedre med noen studiepoeng i kommunikasjon? Det tror neppe jeg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Enig. De jeg har jobbet med som har vært elendige på kommunikasjon eller totalt manglet sosiale eller jobbmessige antenner, er jeg redd ville vært like ille uansett. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ekvilist
|
Jeg hadde foretrukket en pleier som skulle dusjet meg hadde lest en bok om kommunikasjon, framfor en bok om hvordan dusje folk iallefall.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: For mange tullestudierDet hun skriver her er det nok mange som mener. Og jeg tror hun har delvis rett, men det at slike fag som kommunikasjon og etikk er for dårlig lagt opp er vel ikke noe argument for å fjerne dem? Det er kjempeviktige fag. Kanskje ikke like viktige hvis man snakker om studier der det er en reell mulighet å ha lite kontakt med folk, men for leger, lærere, sykepleiere og andre som skal og må ha mye med mennesker å gjøre er det veldig viktig. Og ja, selvfølgelig skal man få erfaring av å prøve seg i situasjonene, men man skal ikke ta for lett på viktigheten av å ta et skritt tilbake, lese noen teorier og tenke litt rundt ulike problemstillinger heller.
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: For mange tullestudierJeg vil tippe at om man skal få noe særlig ut av kommunikasjonsstudier, så bør det ofte også følge øvelser i praksis? Det er iallefall den type ting jeg har lært mest av.
|
![]() |
|
|