Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Men hva er det du snakker om nå? Det er da ingen som har tenkt å tvinge norske kvinner til å bli ingeniører? Det blir da helt meningsløst å diskutere om man skal komme med slike hypotetiske problemstillinger.
Poenget er vel at det er ønskelig at folk kan få velge utdannelse etter sine evner, dvs at en jente som hadde passet godt som ingeniør hadde valgt det heller enn sykepleier, men at en jente som passer godt som sykepleier hadde valgt det. Om vi ikke kan være enig i at det hadde vært det beste så skjønner jeg ikke helt hvilket nivå man skal prøve å diskutere på en gang.
Jeg er helt enig i det, spørsmålet mitt var mer på hvorvidt det på noe vis kan anses som mindre bekymringsfullt (siden det at vi har et mer kjønnsdelt arbeidsmarket en india ble trukket frem som et tegn på hvor ille det er her) at indiske jenter som hadde passet godt som sykepleier blir ingeniør dersom karakterene tilsier at hun kan, selv om det ikke er det hun ville trives med, men den utdannelsen kan hun klare, og hun er avhengig av å tjene best mulig?