Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 22:04   #181
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Frokost: Salat og agurk med skinke og fetaost
Mellom: Atkins endulge bar. Det er min private lille snickerserstatning
Middag: Kyllingwok med brokkoli, minimais og kinakål. Cashewnøtter
Dessert: Jell-o sugarfree white chocolate pudding blandet med en ss hjemmelaget bringebærsyltetøy (søtet med litt natreen og sukrin)
Kvelds: 2 oopsie-lapper med krydderost og servelat på

Gammel 16-08-10, 22:05   #182
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg må droppe å prøve ketose. Det er nok ikke helt forenelig med nyresvikt, kanskje ...

Frokost: Skinke, roastbiff, tomat, agurk, paprika og creme fraiche
Mellom: Bittelitt nøtter
Lunsj: En boks tunfik i olje med litt majones og kapers ... Ikke helt vellykket nei.
Middag: Kyllingsalat med spekeskinke og oliven og rømme som dressing
Dessert: Bringebær og sukrinmelis + ørlite fløte
Kvelds: spekeskine og rømme + litt fetaost

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 16-08-10, 22:06   #183
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: 2 nannahs knekkebrød med rikelig pålegg + litt cottage cheese
Lunsj: Salat med nøtter, kylling, småtomat, ost og cremefraiche dressing
Middag: Spist ute - hvitløksnadder, og 5 pommes frites-striper
Mellom: 1 skyr
Kvelds: noen paranøtter

I tillegg har jeg spist 30-40 gram med en sjokolade med 40 karbohydrater i per 100 g, hvorav 33 er sukkeralkoholer, og 7 er "vanlige" karbohydrater. Da er det greit, vel?

Gammel 16-08-10, 22:11   #184
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: CC, 2 ss creme fraiche, valnøtter og fun light
Lunsj: salat med ost og avocado
Middag: Lasagne uten pasta + salat
Kvelds: Nannahs knekkebrød med Sagaost

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 16-08-10, 22:14   #185
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg må droppe å prøve ketose. Det er nok ikke helt forenelig med nyresvikt, kanskje ...

Frokost: Skinke, roastbiff, tomat, agurk, paprika og creme fraiche
Mellom: Bittelitt nøtter
Lunsj: En boks tunfik i olje med litt majones og kapers ... Ikke helt vellykket nei.
Middag: Kyllingsalat med spekeskinke og oliven og rømme som dressing
Dessert: Bringebær og sukrinmelis + ørlite fløte
Kvelds: spekeskine og rømme + litt fetaost og ett Rugsprø

Sist redigert av Karamell : 16-08-10 kl 22:31.
Karamell er ikke aktiv  
Gammel 16-08-10, 22:16   #186
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Ketose og nyresvikt er nok ikke en særlig god kombinasjon nei.

En annen ting ved ketose er at man MÅ drikke mye vann for å hjelpe nyrene...jeg sliter litt, men kommer hvertfall opp i 1,5 liter hver dag, men målet er 2,5. Jobbe på Maimor! :note to self:

Gammel 16-08-10, 22:17   #187
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Lavkarbobrød må du ikke finne på å bake - det stinker egg (selv om mange ihuga lavkarbofolk sier det smaker HELT som ekte brød...)

Det går jo ikke an å si det så kategorisk når det finnes 800 millioner (litt overdrevet) forskjellige varianter? Jeg har smakt både eggete og særdeles ikke-eggete slike brød. Og klart man må finne på å bake det, man kunne jo faktisk komme til å like det, slik som både jeg selv og flere jeg kjenner.

Gammel 16-08-10, 22:20   #188
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

neida, jeg ser jo den - men dette lavkarbobrødet jeg lagde sist jeg prøvde meg (lollipopbrødet het det kanskje?) gjorde at tanken på lavkarbo tok ett år på å komme tilbake, så det er heftige saker kan være.

Gammel 16-08-10, 22:24   #189
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Ikke sikkert det går godt sammen nei Karamell?

Jeg kan prøve å komme med min meny - om jeg husker alt.

Frokost: To lavkarboskiver med egg og majones.

Lunsj: To lavkarboskiver - en med brie og en med egg, pluss et egg, paprika, tomat og agurk som "snacks".

Mellommåltid: En lavkarboskive med kremost.

"Middag": Tomat, mozzarella, basilikum og olivenolje. (Var så varmt at vi ikke orket skikkelig middag)

Mellommåltid (evnt kveldsmat): 1 ostehaps og 1 blåbærskyr med fløte.

Gammel 16-08-10, 22:25   #190
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bakt en trillion lavkarbobrød-erstatninger. De eneste brukbare har vært nannahs knekkebrød a la Irma, og ost- og nøttemuffins. Samt mandelbrødet fra spisdegslank. Innmari synd at jeg har forspist meg på de førstnevnte, og er føkkamøkkalei.

Karamell, du bør nok øke karbenivået ja. Med mindre du følges opp av lege, og legen sier noe annet. Wasa fiber pluss og det brødet som selges på Meny - omegabrød? - er fine lavkarbovarianter på det nivået jeg antar at passer for deg. Og havregrøt, helst med cc, men mandler er også fint.

Gammel 16-08-10, 22:34   #191
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg har nettopp vært hos nefrologen og jeg nevnte lavkarbo, men jeg sa ikke noe om ketose. Lavkarbo hørtes greit ut, sa hun. Nå skal jeg ikke igjen før om tre måneder.

Det blir rugsprø til frokost i morgen ja. Da må jeg spise mindre fett, ikke sant? Ergo GR ...

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 16-08-10, 22:45   #192
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det blir rugsprø til frokost i morgen ja. Da må jeg spise mindre fett, ikke sant? Ergo GR ...

Nei, ikke ergo GR. Du kan ligge middels på karber (under 70-100 per dag), men allikevel holde fettnivået en god del høyere enn på GR. Rugsprø inneholder så vidt meg bekjent en god del mer karbohydrater enn de alternativene jeg nevnte. Det gjelder å finne gode alternativer, helst kjøre kun ett måltid, kanskje to med ting av den typen jeg nevnte i forrige innlegg. Hvis du spiser en frukt eller to om dagen øker du også karbohydratinntaket mye i fra ketoselavkarbo. Hold deg da gjerne til annen frukt enn banan og druer, som har veldig mye karber. Hvis jeg var deg så ville jeg lagt meg på noe slikt (så lenge legen synes generell lavkarbo er ok):

Frokost: 2 wasa fiber+ med mye pålegg og litt grønt
Lunsj: Blandet salat med grønnsaker, ost, valnøtter og kylling, 1 eple til dessert
Middag: Et eller annet laget av kjøtt med 2 grønnsaksretter ved siden av. Eller erstatte den ene grønnsaksretten med linser, bønner, falafel, couscous eller lignende.
Mellommåltid: 1 gulrot i biter surret inn i gulost
Kvelds: Kesam og kesam vanilje + bær + mandler. Eller avokado med reker. Eller egg med spekemat, rømme, manchego.

Dette ble laget i hyrten og styrten altså. Men jeg tipper at om du regner over karbene, fett og proteiner her - så vil du ligge langt unna GR. Det vil si: mer proteiner, mer fett og mindre karbohydrater.

Gammel 16-08-10, 22:48   #193
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Takk, Irma. Jeg er allergisk mot eple, valnøtter og gulrøtter, ellers funker det nok. Men er Wasa fiber mindre på karber altså? Det hadde jeg ikke trodd.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 16-08-10, 23:00   #194
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det er 60 kh per 100 g i rugsprø, og 48 kh per 100 g Fiber+.

Jeg husker ikke hvor mye det er i omegabrødet (35-40 per 100 g??), men her er iallefall et bilde av det.

Gammel 16-08-10, 23:40   #195
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

I dag har jeg spist litt bedre enn i går, men fortsatt er ikke matlysten på topp. Kanskje det har noe med at det er veeeeeldig varmt ute så jeg bare drikker hele dagen.

Frokost: tre Nannahs knekkebrød med baconost, makrell i tomat
Lunch: ett stykke gerds ostekake
Middag: Blomkål'n cheese
Kvelds: Bringebær med vaniljekesam og litt sukrin

Gammel 17-08-10, 00:05   #196
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Har vært i bedre form og ikke fullt så sulten i dag.

Frokost: Havregrøt med cottage cheese og blåbær
Lunsj: Kyllingsalat med tomat, salat, avocado, løk og kesamdressing
Mellommåltid: Litt av en toeggsomelett - hadde stekt den i rapsolje, og den var IKKE god.
Middag: Stekt kyllingfilet og linsestuing
Kvelds: en halv avocado med kesam, lodderogn og vårløk

Gammel 17-08-10, 12:33   #197
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Dagen i dag planlegges å se slik ut:
Frokost/lunsj (sov lenge): 6 små, tynne Nannah-knekkis med eggesalat og hjemmelaget bringebærsyltetøy. (ikke på likt da) Stappmett!
Middag/jobbelunsj (sannsynligvis alt for sent i kveld): Rester fra kyllingwok fra igår.
Kvelds:??

Gammel 17-08-10, 22:06   #198
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Frokost: Ikke sulten, spiste 1,5 knekkebrød med ost og skinke og agurk.
Lunsj: 1,5 knekkebrød (resten av frokosten) med ost og skinke og en halv avokado med litt kreps og rekesalat.
Mellom: Bringebær og litt vaniljekesam
Middag: Fersk mozzarella med tomater og bacon.
Snack: Freia premium med appesin (ikke hele nei!)
Kvelds: to knekkebrød med ost og skinke.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 17-08-10, 22:12   #199
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

I dag:

Frokost: 2 små nannahs knekkebrød med rikelig lavkarbopålegg
Mellom: 1 skyr
Lunsj: en salat med kyllingkjøtt og ost og hvitløksdressing
Mellom: 3-4 bringebær + 2 ss creme fraiche og 2 ss skyr naturell
Middag: 1,5 tallerken med blomkålsuppe
Dessert: Bringebær med fløte m/sukrin
Kvelds: 1 nannahs knekkebrød med brie + skjørost og creme fraiche (1 porsjon har 5 karber)

Jeg er fortsatt usikker på om jeg spiser riktig. Syns det er mye fett her, og håper jeg er lavt nok på karbohydrater til å gå ned i vekt og ikke opp pga fettet.

Gammel 17-08-10, 22:18   #200
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: To Nannahknekkebrød med kyllingpålegg
Lunsj: Proteinbrød med Philadelphia og kyllingpålegg.
Mellom: Et Nannahknekkebrød med makrell
Middag: Tomatbasert fiskesuppe
Kvelds: Eggerøre og bacon
Senkveld: To Nannahknekkebrød med brie og ørlite honning

Hm. Ble veldig mye knekkebrød, det her.

Hyacinth er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.