Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

For mange tullestudier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 13:45   #41
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For mange tullestudier

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Leger... Gud hjelpe meg jeg har truffet noen leger de siste årene. Takk og lov unge, forholdsvis nyutdannede leger, som virkelig har vært noen racere på kommunikasjon - hvordan kommunisere med fortivlte, dønn slitne, redde foreldre, som ikke akkurat er like rasjonelle bestandig... Kom ikke å si at kommunikasjon og etikk er tullefag innen medisinstudiet.

Katta sier noe om hvordan det var på medisinstudiet for hennes del. Jeg tror (?) vi studerte på forskjellige steder? Uansett, selv om vi kunnet ha mer om kommunikasjon og etikk, så synes jeg at det var ganske mye av det under studiet, vi hadde praksis hos almennpraktiker de to første årene, en dag i uken hvor det var fokus på å snakke med pasientene. Det tror jeg var lurt å ta såpass tidlig for vi kunne diddlysquat medisin så vi var ikke opphengt i diagnosesetting. Det var eksamen etter to år med videoopptak av "almennmedisinkonsultasjon" og det var den prøven hvor flest strøk faktisk, og ble tatt på alvor av studentene.

Vi hadde også en del seminarer som "kommunikasjon med de alvorlig syke" hvor man hadde rollespill og forelesning med kreftleger og kreftsykepleiere og slikt og jeg hadde inntrykk av at alle prøvde å få med seg disse seminarene, man gruer jo seg til denne delen av jobben og ønsker jo å gjøre det så godt som mulig.

Det som jeg savner i legejobben er at dette ikke blir fulgt opp senere, de som allerede er flinke på kommunikasjon synes det er viktig og blir flnkere, de som ikke er så flinke, tenderer til å mene at det ikke er viktig og blir dårligere og dårligere til det.

Gammel 16-08-10, 13:46   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Pedagogikk.

Jeg har gud vet hvor mange timer pedagogikk i bakhodet. Jeg har lest gud hjelpe meg så mange bøker om pedagogikk.

Jeg skjønner pokker ikke ennå hva dette faget egentlig går ut på.

Her er det snakk om synsing og mening og svada her.

(Men av en eller annen pussig grunn anser jeg meg sjøl som en knakende dyktig småbarnspedagog etterhvert, så noe må ha seget inn i grisen. )

Gammel 16-08-10, 13:56   #43
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har gud vet hvor mange timer pedagogikk i bakhodet. Jeg har lest gud hjelpe meg så mange bøker om pedagogikk.

Jeg skjønner pokker ikke ennå hva dette faget egentlig går ut på.

Her er det snakk om synsing og mening og svada her.

(Men av en eller annen pussig grunn anser jeg meg sjøl som en knakende dyktig småbarnspedagog etterhvert, så noe må ha seget inn i grisen. )

Du sa det

Kommunikasjon kan læres, men det krever mer enn å lese ei bok. På lærerstudiet hadde vi 30 timer med drama. Jeg lærte mer om kommunikasjon der enn 20 studiepoeng på universitetet noen år senere.

Som kreftsyk så har jeg markert meg litt i forhold til kommunikasjon mellom lege og pasient. Dermed ble jeg spurt om å snakke om kommunikasjon med rundt 10 legestudenter på Ullevål. Professoren som var med dem sa etterpå at seansen med meg kom de aldri til å glemme Han skulle gjerne hatt flere studenter hos meg. Jeg var lagt inn på kreftsenteret da. Det var ifjor.

Ang. det HI refererer til så er det jo spissformuleringer hun kommer med, men jeg syns det er bra at noen sier det høyt. Må si jeg har tenkt tanken da jeg studerte. Det var moduler jeg gjerne skulle hatt mer av. F.eks. da jeg tok spesialpedagogikk. Jeg har en årsenhet med det. De minste modulene om dysleksi og minoritetsspråklige lærevansker var noe jeg gjerne skulle hatt langt mer om, mens "kommunikasjon og språk" og "avvik og funksjonshemning" var noe jeg mener ble tillagt altfor stor vekt. Viktige temaer det også, ingen tvil om det, men det å oppdage dysleksi og vite hva man gjør osv. er så utrolig viktig kompetanse i en lærers hverdag.

Sist redigert av Jessica : 16-08-10 kl 14:04.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 13:58   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme: Jeg tror du er i kategorien "yngre leger". Jeg syns i hvert fall det er STOR forskjell på de som er på min alder og yngre, og de eldre. Det er tydelig at det du beskriver faktisk hjelper.

Og så har du selvsagt rett i det med oppfølgning etter at man har kommet i jobb.

Gammel 16-08-10, 14:01   #45
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Et samfunn trenger jo alle typer folk, både folk med ingeniør-, medisin-, kommunikasjon-, og historieutdanning. Det er ikke fagene som evt. er problemet, det er fordelingen av studentene. Og at det er vanskelig å fraråde folk å ta utdanning, når man vet at det er få ting som kan bidra til sosial mobilitet så sterkt som det.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 14:02   #46
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg også tror jeg glatt putter Esme i kategorien "yngre leger."

Men for all del - første legen vi traff da Lillemann havnet på sykehuset for alvor, var en mann som gikk av med pensjon bare et år eller to senere. Åh hvor han er dypt savnet - av alle som var i kontakt med ham. Det var mann som kunne kommunisere det! Og tvers igjennom hjertevarm og omsorgsfull.

Nå vet jeg ikke noe om legestanden generelt, altså - men jeg har jo stort sett forholdt meg til barneleger oppgjennom "karrieren" som sykehusbeboer. Mulig de er ekstra interessert i det å evne å kommunisere i forhold til mange andre typer spesialister?

Ellers syns jeg Polyanna sier mye klokt når du snakker om kommunikasjon som kompetanseheving. Jeg skal love deg jeg er mye bedre på å kommunisere med foreldre jeg møter i min jobb nå, etter mange års erfaring, diverse etterutdannig og problemstillinger rikere, enn da jeg var fersk i gamet. Fy for noen salater jeg har tråkket i... og takk og lov dratt lærdom av.

Gammel 16-08-10, 14:16   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Gjør det? På universiteter i Norge?

Jeg vet ikke så mye om hva som gjøres rundt omkring, men når det gjøres, er det ikke bra. Erfaringene mine fra høyskole tilsier iallefall at det ikke er helt uvanlig.

Gammel 21-08-10, 01:48   #48
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Min mor underviser i pedaogikk i sykepleierutdanningen. Det handler jo om kommunikasjon. Bl.a. skal sykepleiere lære å formidle hvordan prosedyrer skal utføres av pasienter, som skal håndtere egen helse hjemme. F.eks. måle blodsukker, skifte på ulike type utstyr, forholde seg til medikamenter, et.c.

Forøvrig - om ikke kontaktsykepleiere har god nok formidlingsevne så får de ikke være kontaktsykepleier. De må kunne faget ja, men også kunne veilede og være imøtekommen for ny lærdom fra studentene.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:04   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme: jeg tror vi studerte på forskjellig sted kanskje, men det er ikke så viktig sånn sett. Vi hadde også det du beskriver, etikk og kommunikasjon gjennomsyret mange fag. Samtaler med alvorlig syke, møte med døende mennesker, viktige diskutsjoner i ettertid. Kommunikasjonskurs og rollespill. Alt det der var kjempeviktig. Det jeg imidlertid ikke skjønte helt poenget med var de dagene som var satt av til etikk i regi av etikkfolket og tilsvarende i kommunikasjon i regi av samfunnsvitere og psykiatere. Det fikk jeg ikke mye praktisk nytte utav. Med andre ord skjedde den viktige læringen i disse emnene innenfor andre fagområder. Og når det gjelder kommunikasjon og etikk tror jeg kanskje det gir en bedre tilnærmingsmåte enn når de skilles ut som egne fag. I hvertfall for medisinere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.