|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: For mange tullestudier
Katta sier noe om hvordan det var på medisinstudiet for hennes del. Jeg tror (?) vi studerte på forskjellige steder? Uansett, selv om vi kunnet ha mer om kommunikasjon og etikk, så synes jeg at det var ganske mye av det under studiet, vi hadde praksis hos almennpraktiker de to første årene, en dag i uken hvor det var fokus på å snakke med pasientene. Det tror jeg var lurt å ta såpass tidlig for vi kunne diddlysquat medisin så vi var ikke opphengt i diagnosesetting. Det var eksamen etter to år med videoopptak av "almennmedisinkonsultasjon" og det var den prøven hvor flest strøk faktisk, og ble tatt på alvor av studentene.
|
|
|
#42 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg har gud vet hvor mange timer pedagogikk i bakhodet. Jeg har lest gud hjelpe meg så mange bøker om pedagogikk.
|
|
|
#43 |
|
Pauset
|
Sist redigert av Jessica : 16-08-10 kl 14:04. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: For mange tullestudierEsme: Jeg tror du er i kategorien "yngre leger". Jeg syns i hvert fall det er STOR forskjell på de som er på min alder og yngre, og de eldre. Det er tydelig at det du beskriver faktisk hjelper.
|
|
|
#45 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: For mange tullestudierEt samfunn trenger jo alle typer folk, både folk med ingeniør-, medisin-, kommunikasjon-, og historieutdanning. Det er ikke fagene som evt. er problemet, det er fordelingen av studentene. Og at det er vanskelig å fraråde folk å ta utdanning, når man vet at det er få ting som kan bidra til sosial mobilitet så sterkt som det. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: For mange tullestudierJa, jeg også tror jeg glatt putter Esme i kategorien "yngre leger."
|
|
|
#47 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke så mye om hva som gjøres rundt omkring, men når det gjøres, er det ikke bra. Erfaringene mine fra høyskole tilsier iallefall at det ikke er helt uvanlig.
|
|
|
#48 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: For mange tullestudierMin mor underviser i pedaogikk i sykepleierutdanningen. Det handler jo om kommunikasjon. Bl.a. skal sykepleiere lære å formidle hvordan prosedyrer skal utføres av pasienter, som skal håndtere egen helse hjemme. F.eks. måle blodsukker, skifte på ulike type utstyr, forholde seg til medikamenter, et.c. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
maler
|
Sv: For mange tullestudierEsme: jeg tror vi studerte på forskjellig sted kanskje, men det er ikke så viktig sånn sett. Vi hadde også det du beskriver, etikk og kommunikasjon gjennomsyret mange fag. Samtaler med alvorlig syke, møte med døende mennesker, viktige diskutsjoner i ettertid. Kommunikasjonskurs og rollespill. Alt det der var kjempeviktig. Det jeg imidlertid ikke skjønte helt poenget med var de dagene som var satt av til etikk i regi av etikkfolket og tilsvarende i kommunikasjon i regi av samfunnsvitere og psykiatere. Det fikk jeg ikke mye praktisk nytte utav. Med andre ord skjedde den viktige læringen i disse emnene innenfor andre fagområder. Og når det gjelder kommunikasjon og etikk tror jeg kanskje det gir en bedre tilnærmingsmåte enn når de skilles ut som egne fag. I hvertfall for medisinere.
|
![]() |
|
|