Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mannfolk og bruk av redningsvest

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-10, 11:01   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel ned

Mannfolk og bruk av redningsvest

Atter en gang leser vi om en tragisk drukningsulykke, der 4 menn mest sannsynlig er omkommet.
http://www.dagbladet.no/2010/08/19/n...riks/13031282/

Jeg mener jeg leste i avisene tidligere i sommer at ca 80 % av de som drukner, er menn? Mye fordi de ikke bruker redningsvest. Her står det noe om tall iallefall. http://www.newswire.no/?melding=865&...left=2&right=1

Vi har ikke båt, enda. Men vi kommer til å skaffe oss. Og da kommer iallefall jeg til å kreve at ALLE skal ha redningsvest på, også min kjære mann. Men hvordan er det rundt omkring i de norske hjem? Det må jo tas lett på akkurat dette? Og hvorfor har mannfolk så mye mer tro på at de klarer overleve uten redningsvest enn kvinner? Hvorfor tar menn flere sjanser?

Hvordan er FP`s redningsvestbruk?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:04   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mannfolk og bruk av redningsvest

Vi har alltid vest på i båten. Mannen har en slik

Ikke mye hjelp i oss om det skjer noe og vi ikke har vest på!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:22   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke båt, men vi hadde når jeg var liten, og da var det ingen som hadde vest på. Vi hadde med i båten, men de ble bare brukt i gummibåten og hvis barna satt foran på baugen når vi kjørte.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:26   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Om v er ute i båt, så bruker alle redningsvest.
Det er også vanlig i resten av omgangskretsen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:28   #5
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Redningsvesten er alltid på ja.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:30   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde båt i flere år. Og hadde 10-12 redningsvester liggende i båten, både til store og små. INGEN fikk sitte i båten uten redningsvest. Jeg mener det burde være skyhøye bøter for å ikke bære vest ombord i båt. Det å ikke bruke vest i båt, er omtrent like smart som å ikke ha på sikkerhetsbelte i bil.

Gammel 21-08-10, 11:31   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De få gangene vi er ute i båt bruker alle redningsvest. Det er en selvfølge!

Gammel 21-08-10, 11:31   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle bruker vest. Men det kommer litt an på båten tenker jeg. Om man kjører cabilncruiser er det kanskje noe annet enn om man kjører liten båt med påhengsmotor? Jeg kjører bare sistnevnte og da er vest en selvfølge.

Gammel 21-08-10, 11:37   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det helt uforståelig at 4-6 mannfolk setter seg i en forholdsvis liten båt, i dårlig vær og uten redningsvest. Jeg lurer virkelig hva man tenker da?

All statestikk viser jo at mannfolk velger bort redningsvest i mange tilfeller, og jeg lurer så fryktelig på hvorfor.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 11:37   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Alle bruker vest. Men det kommer litt an på båten tenker jeg. Om man kjører cabilncruiser er det kanskje noe annet enn om man kjører liten båt med påhengsmotor? Jeg kjører bare sistnevnte og da er vest en selvfølge.

Cabincruisere kan brenne, synke, kollidere de også, de har ofte større motorer og holder høyere hastigheter, så lenge det er snakk om fritidsbåter bør man ha på vest mener jeg. Jeg har ikke på vest når jeg kjører med danskebåten.

*hilsen en som har blitt plukket opp i en brennende båt*

Gammel 21-08-10, 11:56   #11
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bruker alle vest når vi er i båten. Skulle bare mangle, ikke minst for å gå foran med et godt eksempel.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 12:50   #12
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

I vår båt har alle vest på, ingen unntak. Mannen kjører endel alene og har flytejakke.
Han skal få sånn "pølsevest" og.

Jeg synes det burde vært påbudt med vest på i små båter, ikke bare å ha dem med.

Gammel 21-08-10, 12:53   #13
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke reddvest som Lille kaller det = ikke være med i båten. Ergo skal du være med må du ha på redningsvest.
Det er akkurat det samme som bil og bilsikring for liten og stor.

Gammel 21-08-10, 13:28   #14
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker stort sett vest i båt, men ikke alltid. Det er en vurderingssak. Det er ikke alltid jeg har vest på hvis jeg sitter under dekk eller i cockpit på relativt store "lukkede" fritidsbåter på dagtid i fint vær og vi kjører innaskjærs. Sitter man på dekk har man på vest uansett.

Ellers:
Alltid vest i små-middelstore åpne båter uavhengig av vind, farvann, fart
Alltid vest på seilbåter under seil uavhengig av størrelse, vind, farvann, fart
Alltid vest i fritidsbåter om etter mørkets frembrudd uavhengig av vind, farvann, fart
Alltid vest hvis man er alene i båten uavhengig av størrelse, vind, farvann, fart

Barna har vest uansett alltid, men de har ikke kjørt veldig mye båt ennå. Synes det er ganske stress, så venter til de blir større med å ha de med på hytta ol.

Samboer bruker like mye vest som meg, men han er heller ikke spesielt båtvant. Faren min var vel i min barndom en typisk pappa som var ganske dårlig til å bruke vest, men tror han har skjerpet seg litt på sine eldre dager. Tror ihvertfall han bruker vest ved jollekjøring nå uansett vær.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 13:43   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

I jolla bruker alle vest, uten unntak.

I den andre båten (heller ikke så stor) bruker alle barn vest og ca 50% av tiden bruker jeg også vest der. Mannen bruker aldri vest i den. Egentlig helt idiotisk og det er derfor jeg har tatt meg selv i nakken og begynt å bruke vest mer i den båten og. Det er ikke tid til å ta på seg vest hvis noe skjer, selv om det ligger mange vester lett tilgjengelig i båten.

Gammel 21-08-10, 13:46   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen min bruker alltid vest, akkkurat som vi andre. Stefaren min kan være litt sløv når han er i seilbåten (og får alltid kjeft de gangene han ikke har den på), men bruker alltid i den lille båten.

På båtplassen i sommer har jeg lagt merke til at jeg synes de aller aller fleste er utrolig flinke til å bruke vest. Voksne mannfolk på 40-50 år også. Jeg tror faktisk at jeg bare observerte en mann uten vest, og han var selvsagt kongen av båtplassen og overhodet i familien, så jeg tror han var udødelig.

Gammel 21-08-10, 13:57   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker alltid vest i båt, og faren min må nødes til å ta den på hver eneste gang. Det eneste argumentet han mener det er noe som helst hold i er i forhold til signaleffekten til snupsen, om hun ikke er der blit han rett og slett pottesur når jeg presser ham til å ta på vest. Vi kjøpte nye voksenvester i båten for et par år siden, og han bestilte tre stk, en til moren min, en til mannen min og en til meg. Han trengte ikke, mente han, så vi måtte etterbestille.
Så ja, det er nok noe i påstanden om at menn ikke vil ha på vest.

Gammel 21-08-10, 14:00   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ikke reddvest som Lille kaller det = ikke være med i båten. Ergo skal du være med må du ha på redningsvest.
Det er akkurat det samme som bil og bilsikring for liten og stor.

Faren min må egentlig nødes til å bruke setebelte og. Kanskje han bare er litt idiot?

Gammel 21-08-10, 14:17   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle vet da at voksne, og da spesielt mannfolk, flyter?
Akkurat som de lyser i mørket, og derfor ikke trenger refleks.

Det er absolutt ingen i min familien som går i båt uten redningsvest. Til og med bikkjen har.

Gammel 21-08-10, 14:30   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Alle har på vest i båt, store som små. Det skulle bare mangle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.