Sv: Hvem er de beste sjåførene?
For meg handler ikke det om å være god å kjøre bil å være flink til å parkere, rygge "effektivt" o.l. Mye handler om hvordan man klarer å lese trafikkbildet og faktisk kunne reglene.
Rent kjøreteknisk sett tror jeg menn generelt er flinkere. En del av dette henger nok sammen med en interesse for å sette seg inn i en del ting, samt at menn gjerne kjører mer.
Man snakker også om at menn har flest ulykker. Det er vel imidlertid ikke gjort så mye forskning for hvilken prosentandel av antall kjørte km i Norge som menn står for.
Ofte er det også to parter i en ulykke. Når det da videre er mest menn på veien og de kjører mer, så blir det også lettere for at de blir begge partene i en ulykke der flere biler er involvert.
Det e rmye statistikk knyttet opp til bil, sjåfører og veitrafikk som ikke inkluderer en vurdering opp i mot kjøremengde/kjørelengde. Det blir det samme når man fra ulike kilder kan lese om antall feil med biler - en del bilmodeller kjøres også betydelig lengre i snitt enn andre. Ser man på statistikk fra Svensk Bilprovning kan man se f.eks. at en gjennomsnittlig Audi A6 kjøres tre ganger så langt i snitt som f.eks. en Honda Civic av samme årsmodell.
(Lukeparkere har jeg vel gjort 2 ganger de 5 siste årene. Gikk veldig bra (egentlig overraskende bra) begge gangene... ;-) )
|