Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 11:43   #361
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja.

Oj, det er jo shemperettferdig

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:44   #362
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er klart. Jeg syntes bare SF leste Lille meg på en nokså ytterliggående måte.

For øvrig ser det ut som om damen har oppført seg både egoistisk og tåpelig. Selvsagt.

Nettopp. Jeg ønsker å få si at denne damen har vært innmari dum som har skapt denne situasjonen. Uten å sammenligne det med alle andre som velger å få barn - som de kan ta noenlunde normalt vare på. Lille Meg slo ned på dette - og mente det var sammenlignbart.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:45   #363
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du fikk barn for din egen del? Så om du ikke kunne tatt vare på dem så hadde du gitt beng og fått dem likevel?

Det var dette jeg reagerte på, SF. Jeg synes det er vranglesing. Og jeg synes altså damen har oppført seg totalt uansvarlig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:45   #364
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Er det noen forklaring på hvorfor dette åpenbare bruddet på likestillingsloven praktiseres?

Stortingskompromissing. Høyres feil.

Eller i kortversjon: Nei.

Men - hey - nå har vi papirer fra barnevernet på at vi er strålende mødre. I hvert fall hun ene (jeg har papirer fra NAV på at jeg er en flyfille som ikke vet hvem som er far til ungen).

Gammel 26-08-10, 11:47   #365
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en nyanseforskjell på dette å på å velge å få barn som man allerede i forkant vet at man ikke har særlig forutsetning for å ivareta?

Greia her er jo at hun har trodd at det kom til å gå i orden ved å lure myndighetene. Hun har mest sannsynligvis ikke satt barn til verden med tanken "jaja, det var gøy så lenge det varte, moving on".

Jeg syns selvfølgelig at denne damen burde landet på "nei" i forhold til å skaffe seg barn på denne måten, men det er ikke det samme som at hun visste det kom til å gå galt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:51   #366
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det var dette jeg reagerte på, SF. Jeg synes det er vranglesing. Og jeg synes altså damen har oppført seg totalt uansvarlig.

Det som ble kommentert var at alle får barn for å dekke sine egne behov, ikke barnets. Lille Meg også. Og alle andre. Så derfor skal man ikke snakke stygt om damen i tråden.

Jeg mener da at det var en relevant kobling. Men det er seff helt greit at du ikke er enig. Jeg kommer nå til å fortsette å mene at damen var både dum og uansvarlig jeg da. Og at de fleste som får barn ikke er det.

Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:03   #367
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det mangler selvsagt ikke på eksempler på barn reprodusert på den gode gamle måten som kommer til verden primært som et behov hos foreldrene. Og med utsikter til omsorgsvikt etc. Etter norsk standard lever vel omtrent alle 3.verdens barn under forhold som kvalifiserer til det man her kaller omsorgsvikt.

Det unike her er jo at desperasjonen har vært så stor at man har tatt i bruk flere helt ukjente mennesker og en klinikk for på død og liv få fram disse barna. Eneste hun har skutt inn selv er penger.

Som om ikke det var nok av barn med omsorgsbehov i denne verden...

Gammel 26-08-10, 12:05   #368
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som ble kommentert var at alle får barn for å dekke sine egne behov, ikke barnets. Lille Meg også. Og alle andre. Så derfor skal man ikke snakke stygt om damen i tråden.

Nei, det var ikke det som ble sagt. Jeg tror faktisk det er temmelig rimelig å påstå at alle for barn for egen dels skyld, altså.

Jeg kommer nå til å fortsette å mene at damen var både dum og uansvarlig jeg da. Og at de fleste som får barn ikke er det.

Du, det er det heller ingen som er særlig uenig i.

Gammel 26-08-10, 12:07   #369
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det mangler selvsagt ikke på eksempler på barn reprodusert på den gode gamle måten som kommer til verden primært som et behov hos foreldrene. Og med utsikter til omsorgsvikt etc. Etter norsk standard lever vel omtrent alle 3.verdens barn under forhold som kvalifiserer til det man her kaller omsorgsvikt.

Det unike her er jo at desperasjonen har vært så stor at man har tatt i bruk flere helt ukjente mennesker og en klinikk for på død og liv få fram disse barna. Eneste hun har skutt inn selv er penger.

I og med at damen ikke kan få egene barn, ikke får adoptere og vel ikke følte seg bekvem med å stjele noen andres barn, så er det ikke så mye annet hun kunne bidratt med, enn penger? Eller?

Den siste der har andre svart så fint på flere steder i tråden, men jeg må neste spørre:
skulle hun bare gått ut på landsbygda å tatt seg et barn hun syntes så ut somd et trengte litt ekstra omsorg?

Gammel 26-08-10, 12:08   #370
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er et helt idiotisk argument, all den tid det er enormt mange flere foreldre som ønsker barn, enn barn frigitt for adopsjon. Det er nemlig ikke slik at vestlige foreldre kan plukke seg et barn de mener ikke har det godt, på lik linje som at man ikke skal kunne kjøpe seg et barn slik denne damen har gjort.

Gammel 26-08-10, 12:19   #371
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I og med at damen ikke kan få egene barn, ikke får adoptere og vel ikke følte seg bekvem med å stjele noen andres barn, så er det ikke så mye annet hun kunne bidratt med, enn penger? Eller?

Jo, hun kunne lært seg å leve lykkelig som barnløs. Dessverre synes dette å bli stadig vanskeligere for folk som ikke er biologisk i stand til å reprodusere seg selv.

Gammel 26-08-10, 12:26   #372
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er et helt idiotisk argument, all den tid det er enormt mange flere foreldre som ønsker barn, enn barn frigitt for adopsjon. Det er nemlig ikke slik at vestlige foreldre kan plukke seg et barn de mener ikke har det godt, på lik linje som at man ikke skal kunne kjøpe seg et barn slik denne damen har gjort.

Jada, ser den. Men det mangler ikke på muligheter for folk med penger til å gi barn som vokser opp i fattigdom og elendige kår et bedre liv. Denne saken blir ganske absurd satt inn i en slik kontekst. Egobehovene til en enslig vestlig kvinne bidrar til at det sannsynligvis er to til som kommer til å vokse opp med en barndom i den 3. verden.

Gammel 26-08-10, 12:35   #373
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jo, hun kunne lært seg å leve lykkelig som barnløs. Dessverre synes dette å bli stadig vanskeligere for folk som ikke er biologisk i stand til å reprodusere seg selv.

Å, så alle som ikke er istand til å få barn ved å ha tiss i tiss ( evt penis som en bro mellom deg og noen andre) skal lære seg å leve lykkelige som barnløse?

Gammel 26-08-10, 12:36   #374
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun skulle selvsagt ikke skaffet seg ungene i det hele tatt. Det er ikke en menneskerett å få barn, og hvis man ikke klarer å frembringe barn innenfor noen lovlige og/eller sikre rammer, så bør man ikke skaffe seg barn heller.

Det å ønske seg et barn desperat rettferdiggjør ikke handel med ufødte barn, uansett hvor fælt det må være å måtte leve uten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:40   #375
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hun skulle selvsagt ikke skaffet seg ungene i det hele tatt. Det er ikke en menneskerett å få barn, og hvis man ikke klarer å frembringe barn innenfor noen lovlige og/eller sikre rammer, så bør man ikke skaffe seg barn heller.

Det å ønske seg et barn desperat rettferdiggjør ikke handel med ufødte barn, uansett hvor fælt det må være å måtte leve uten.

Selvfølgelig, men det virker som om Brutus mener pengene hun har betalt gjør det hele ekstra forkastelig?

Gammel 26-08-10, 12:42   #376
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig, men det virker som om Brutus mener pengene hun har betalt gjør det hele ekstra forkastelig?

Det synes for så vidt jeg også, uten at jeg mener det trenger å spille inn på det juridiske i saken.

Jeg har veldig lite til overs for ideen om å betale en fattig, trengende og totalt fremmed kvinne for å frembringe et barn for seg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:42   #377
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både å kjøpe og å stjele barn er selvsagt forkastelig.

Gammel 26-08-10, 12:43   #378
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, så alle som ikke er istand til å få barn ved å ha tiss i tiss ( evt penis som en bro mellom deg og noen andre) skal lære seg å leve lykkelige som barnløse?

Nei, men det finnes lovlige alternativer for mange. Og hvis dette ikke finnes, så får man kanskje akseptere at det er sånn livet er? jeg skjønner godt at det er kjipt, men det slett ikke alt man kan få.

Gammel 26-08-10, 12:49   #379
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, men det finnes lovlige alternativer for mange. Og hvis dette ikke finnes, så får man kanskje akseptere at det er sånn livet er? jeg skjønner godt at det er kjipt, men det slett ikke alt man kan få.

Men før har grensen vært at det ikke har vært mulig.
Altså at det ikke har vært medisinsk mulig eller det ikke har vært adoptivbarn nok.
Nå er den grensen sprengt og vi kan produsere nok barn til alle som vil ha
(teoretisk sett) og jeg er veldig glad for at det ikke er jeg som skal bestemme hvem som er bra nok og ikke bra nok.
Hadde denne damen hatt en parter, ville hun fått til dette uten problemer.

Men jeg er generelt positiv til surrogatmødre, egg og sæd donasjon.

Gammel 26-08-10, 12:50   #380
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Ja. Og kanskje burde det bli mer fokus på at barnløshet ikke er noe nederlag eller tragedie for folk. Virker som om det er det siste tabu i samfunnet dette her. Og spesielt tragisk blir det når folk krysser alle mulige etiske retningslinjer, som i denne saken.

Emneord
etikk, surrogatmødre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.