Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jepp. Så å fremstille det som at kvinnen snylter på mannen og i tillegg er så frekk at hun forlanger pensjonspoeng, blir bare for dumt. Den som jobber redusert gjør jo det for familien, seg selv inkludert. I likhet med de fleste som jobber utenfor hjemmet, antar jeg.
Jeg skal svare litt mer ordentlig.
For noen familier er det sånn.
For noen vil ikke mor jobbe, og så blir det sånn.
Jeg kjenner flere familier der trofè-konen har barn i skolen (altså under 12 år, som forslaget dekker), au pair som gjør alt husarbeidet, privatskole som sørger for at det er lite oppfølgning av lekser, og mor som koser seg. Så sånn har de det.
Osv. Det vil finnes et utall varianter av hvordan og hvorfor folk gjør dette.
Forslaget er kun "rettferdig" for de som gjør det slik du sier: Man blir enige om å fordele lønnsarbeid og hjemmearbeid på en måte der den ene blir stående med lite pensjon.
Derfor mener jeg at dette får være opp til familiene. Der det er arbeidsdeling som ligger til grunn for pensjonstap så må parene ordne opp i dette privat.
(Forslaget minner litt om tvangsgifting av samboere med felles barn, der man mer og mer likestiller rettighetene til samboere med gifte, med det resultat at de som ikke har giftet seg med sin på alle måter, bortsett fra med penger, strålende samboer, fordi de absolutt ikke VIL dele økonomi med ham eller at han skal bli sittende i uskiftet bo og gamble bort arven til ungene, plutselig er "gift" med ham likevel)