Sv: Automatgir
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Det er gode og dårlige automatgirkasser. Nye og gamle. Og på svært mange biler kan automatikken overstyres om man ønsker det. Det er det få som gjør.
Mange modeller med DSG har raskere 0-100-tid med DSG enn med manuell. Spesielt for den "vanlige føreren" vil det være enda raskere.
Støy? Det må i så fall være dårlige kasser. For mange vil det bli mindre situasjoner med høyt turtall ved "normal kjøring". Klart, tråkker man på, så girer man kanskje ned mer enn man vanligvis ville ha gjort.
På langtur blir det da ikke de store forskjellene egentlig. Da kjører man ofte mil etter mil uten å skifte gir, med mindre det ikke er veldig svingete veier der hastigheten ofte må reduseres mye. Likevel, det er mer i bytrafikk man kan se den store forskjellen.
Ser f.eks. hvis jeg på kvelden kjører fra Oslo til Drammen. Når jeg er ute på E18 i Oslo slenger jeg inn 6. giret, og så lenge det ikke er noe kø på veien endrer jeg ikke gir før jeg tar av fra E18 i Drammen...
Støy ja. I min brors forrige bil, en 2006 Audi s4 med automat, støyet det faktisk. Jeg aner ikke hva slags girkasse som sto i den, men spesiellt dårlig tror jeg da ikke at den var.
I svigermors Nissan qashquai 2009 mod. er støyen fra automaten uutholdelig, i tillegg til støyen som er i den bilen fra før girer ikke automaten før den bikker 3500 omdreininger og det er ett konstant sus. men den er ikke representativ for andre automatbiler jeg har prøvd. Den sluker også bensin- til å være en moderatstr. japansk bil.
Jeg girer faktisk en hel del på langkjøring jeg. Det er få lange,rette strekker der man kan ligge å cruise i sjette giret på de strekningene jeg kjører mest på langtur (trondheim-molde, trondheim-oppdal og molde-oppdal).