|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
|
Sv: Jentete og guttete... eller fordi den lille prinsessen står og hyler fordi hun nekter å gå i noe annet enn hello kitty-klær. Eller fordi man er redd for at guttungen skal ertes hvis han har noe som kan minne om pynt på skolesekken. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jentete og guttete
Er det behagelig å gjere sitt for at ungane sine ikkje blir erta på grunn av et klesvalg? Så ubarmhjertig slik erting kan vere så syns eg ikkje det kan betegnast som ei behagelig problemstilling å ignorere.
|
|
|
|
#63 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er ikke viktig. Det spiller ingen rolle om man går konstant i rosa noen år. Det er likegyldig. Da handler det mer om at du som voksen knytter veldig negative assosiasjoner med rosa, antagelig fordi det for deg representerer noe veldig annerledes enn deg selv. Du ilegger barnet egenskaper som du faktisk ikke har forutsetninger til å vite noe om. Mens andre vil la barnet få medbestemmelsesrett i dette, og tenke mer på at barnet ikke fryser, enn fargen. På samme måte som at man vet at barn kan finne på å erte og kommentere ting, og at noen er mer sårbare for dette enn andre. Selv om man er sterk selv og som voksen vil stå på barrikadene, så bør man vel være reflektert nok til å se at ikke alle barn er typene til å fremme slike standpunkt så tidlig i livet. Foreldres standpunkt. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
maler
|
Sv: Jentete og gutteteJeg er helt enig i at hvilke farger man velger å gå i fra man er 4 til man blir 8 er helt likegyldig. Så lenge viljen er fri. Men det er ikke helt likegyldig når du er gutt 6 år gammel og liker rosa. Og liker stillesittende aktiviteter av den typen man kun får kjøpt i rosa innpakning med "girlz" på. Det skaper en viss usikkerhet, man ønsker jo å passe inn. Spesielt når de fleste barn og voksne rundt en også signaliserer at de ønskene og preferansene man har er feil i forhold til kjønn kan det være vanskelig å håndtere med selvtilliten i behold. Jeg tror det er en fin ting at ting barn kan velge mellom stiller dem mest mulig fritt. Hva de så velger får være opp til dem.
|
|
|
#65 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jentete og gutteteSyns dere ikk det er utrolig trist at de skal lære, i barnehagealder, at "nei, det du liker, det kan du ikke ha på/leke med/gjøre, for du kan bli ertet!" (bare et mer moderne uttrykk for "det passer seg ikke"). Og vi trenger jo ikke å si det heller, så rett ut, før de oppfatter "hva som passer seg" og velger å tilpasse seg det. Unger er sosialt veldig tilpasningsdyktige og skjønner jo hva som "passer seg" når de ser designet i lekebutikken og venners gutte- og jenterom. Så tilpasser de seg. Legger bort en leke de kunne hatt glede av. Velger bort en venn eller venninne. Leser andre bøker. Og venner seg til at det er sånn man gjør det. Man velger det som "forventes" og til slutt gjør man det så automatisk at man ikke vet om det en gang.
|
|
|
#66 |
|
Leser
|
Sv: Jentete og gutteteJeg også blir veldig overrasket i denne diskusjonen. For min personlige del har jeg vært lite interessert i ting som klær, interiør, leker.
Dette er typisk det som gjør at jeg synes slik diskusjoner blir eksotiske. Jeg personlig har ingen opplevelse av at man ikke kan ha på/leke med/gjøre ting fordi samfunnet betrakter klærne/lekene/gjøremålene som kjønnet. Eldste jenta mi vet godt at "The Clone Wars" er en gutteting (i den forstand at det er flere gutter enn jenter som liker det), men hun liker det alikevel. Det er jo akkurat det samme som at mannen min vet at det er flest jenter som rir, alikevel går han på ridekurs og synes det er stas. Men han vil helt sikkert være enig i at det er en jentehobby. Og mange vil nok mene at jeg er inne på menn sitt domene nå som jeg mens vi pusser opp jobber like mye med avretting av gulvet som med tapetvalget.
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Sv: Jentete og gutteteEtter å ha skrevet mitt eget (milelange!) innlegg gikk det opp for meg hva jeg egentlig mener. (Typisk meg, det å skrive, gjør at tankene sorteres etterhvert som ordene kommer ut.)
Jeg synes det er to ting i denne ligningen. Den ene er den sosiale kompetansen, på "slik gjør man det vanligvis" i vårt samfunn. Jeg synes at det å vite om noe er jentete eller guttete er en nødvendig sosial kompetanse. Og jeg hadde blitt skremt hvis mannen min ikke hadde oppfattet at skyting er noe som flest menn driver med og riding er noe som flest kvinner driver med. Da hadde jeg seriøst lurt på om han var blind, døv eller dum. Han hadde ikke trengt å vite det som i: "Tenkt nøye over dette og reflektert i timesvis", men vite som i "har lagt merke til det".
|
|
|
#68 |
|
Ringskrømt
|
Jepp! Godt skrevet!
Her kan jeg dra paralleller til "hvorfor er det flest kvinner som jobber redusert"-debatten.
|
|
|
#69 |
|
Leser
|
Eg tog han ikkje?
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Jentete og gutteteJeg gikk en del i rosa som barn, men har ikke gjort det de siste 25 årene. Nå bruker jeg mest grønt, lilla (oops!) svart og brunt. :ser ikke problemet: |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jentete og gutteteSELVFØLGELIG er det medfødte forskjeller på jenter og gutter, det er jo bare å se på naturen rundt oss, så blir det ganske åpenbart. Det er ikke som om løvinnene er sosialisert til å jakte eller keiserpingvinhannen er sosialisert til å være den som ruger ut eggene. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
|
Sv: Jentete og gutteteÅh. Er det medfødte forskjeller på kjønnene, altså? Nå har jeg aldri hørt på maken. Nei, men da trekker jeg alt jeg har sagt, jeg trodde vi var prikk like! |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, man skulle tro det var åpenbart, hva? Men like fullt spørres det stadig i fullt alvor om all forskjell i oppførsel og interesser hos gutter og jenter kommer av sosialisering. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Voksne velger jo gjerne selv hva de vil iføre seg, og det er nok av dem som kler seg slik at du neppe ville identifisert kjønn ut fra klesplaggene alene.
|
|
|
#75 |
|
|
Sv: Jentete og gutteteOg så var det det der med to tanker på en gang. Selvfølgelig kommer forskjell i oppførsel og interesser også av sosialisering. Kjønnsroller. Mønstre man blir dyttet inn i enten man vil eller ikke. Det er altså da det ekstreme prinsesse- og superheltpresset jeg har snakket om. :teskje: |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Jentete og gutteteJeg skal ikke påstå at dette er et tema som jeg har tenkt så fryktelig mye på¨, men jeg snakker ikke om jente og gutteklær eller jentefarge og guttefarge til mine barn. Likevel er storebror veldig bevisst på at rosa er jentefarge og at det liker han ikke, da presser jeg det heller ikke på han. Om det hadde vært motsatt så hadde jeg godt kunnet kjøpt en rosa genser til han om han virkelig ønsket det.
|
|
|
|
#77 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg går i grunnen svært lite i rosa.
|
![]() |