Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 21:57   #81
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Datra mi på 5 får innimellom drops av mormoren, og nå har hun begynt å ta de oppunder leppa, og "skal begynne med voksengodteri når hun blir like gammel som tante".

Jeg hadde definitivt reagert dersom jeg så noen av de barnehageansatte hadde snuset mens de var sammen med ungene. De trenger ikke å se på fast basis at folk de ser opp til snuser.

Gammel 30-08-10, 22:00   #82
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes hller ikke det er så stas når femåringen "baker snus" av jordklumper.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 10:36   #83
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo 30 min pause, og da får man jo snust vel og godt da?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 10:39   #84
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Dere er nå søte ...

Så snus skal forbys, fordi det lukter? Hallo? Det er en ting som lukter langt mer i barnehager, gjett hva det er? Så go ahead: forby drittunger med bæsjebleier. I dare you.

Jeg synes ikke snus skal forbys fordi det lukter. Jeg ønsker at det ikke skal brukes foran mine barn, fordi jeg ikke synes det er en positiv ting. Det er ganske innlysende at man ikke kan gå å spise sjokolade og snop hele dagen på jobb også, selv om man kan mene at "hva man har i munnen er en privatsak". Jobber man i barnehage er man en rollemodell for barn. Sånn er det bare.

Gammel 31-08-10, 10:50   #85
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Dere er nå søte ...

Så snus skal forbys, fordi det lukter? Hallo? Det er en ting som lukter langt mer i barnehager, gjett hva det er? Så go ahead: forby drittunger med bæsjebleier. I dare you.

Jeg er ikke så opptatt av lukten, men signalene det sender ...

Gammel 31-08-10, 11:07   #86
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke reagert tidligere, men når jeg tenker meg om, så syns jeg egentlig ikke det er greit! Voksne er rollemodeller, snus er ikke bra for helsen og inneholder nikotin. Jeg foretrekker at ansatte ikke snuser rundt barna. Men hva de gjør i pausene er absolutt ikke min sak

Gammel 31-08-10, 11:13   #87
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

* Har bare lest hovedinnlegget* Jeg syns ikke det er viktig om ansatte snuser eller ikke i barnehagetiden.

Poden kan forklares at det der ikke er bra, på lik linje med andre ting han opplever som jeg ikke vil at han skal ta etter. Snusen plager ingen. Jeg syns folk flest er for prippene på hva de syns det er greit at ungene ser/opplever og ikke. Alle som omgås ungene kan ikke være PK i alt, leve livet tilsynelatende perfekt og bare mene de riktige tingene.

Gammel 31-08-10, 11:17   #88
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke oppfattet det som problematisk, nei,.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Snus er neppe helsebringende, men i motsetning til resultater for røyking har jeg ikke sett noe forskning som overbeviser meg om at bruk av snus er veldig helseskadelig. De helseskadene man sannsynligvis øker risikoen for å pådra seg ved bruk av snus ser også ut til å være mindre alvorlige enn de man typisk forbinder med røyking. Det er, så vidt meg bekjent, ikke påvist noen sammenheng mellom bruk av snus og økt kreftrisiko, men det betyr naturligvis ikke at det ikke kan være en slik sammenheng.

Så vidt jeg vet er faren for kreft i munnhule og strupe økt, men det er en digresjon fra min side.

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Ei viktig saksopplysning her er forresten at en ikkje snusar i fem minutt, slik ein røyker. Eg har mine prisar i munnen i ca 45 minutt, og det blir lange pauser det.

Og så er du mot det. Nei, jenta mi, nå har du tenkt feil. Du bør selvfølgelig være for å bare snuse i pausene.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Datra mi på 5 får innimellom drops av mormoren, og nå har hun begynt å ta de oppunder leppa, og "skal begynne med voksengodteri når hun blir like gammel som tante".

Jeg må innrømme at jeg hadde ledd av slik uttalelser. Det er jo på samme måte som når min 6 åring sier hun skal gifte seg med nabogutten. Når det blir aktuelt er har nok meningen forandret seg.

Gammel 31-08-10, 11:18   #89
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg. Om de en gang kommer dit at de begynner med slikt selv, så sitter de der med inntrykket av at det er det bare Tyven Johnny Ronny som gjør slike ting.

Jeg vet ikke om jeg helt mener dette, men jeg tenker litt på det noen ganger. Alt er så riktig, sunt og sterilt rundt ungene at de vokser opp og tror at alle dårlige vaner er ensbetydende med at man er svak og dum. Og i det de oppdager egne dårlige sider så mister de helt respekten for seg selv.

Gammel 31-08-10, 11:19   #90
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

For meg er det litt forskjell på det å bare omgås barn, og det å velge seg en jobb der hovedessensen er å jobbe med/for barna. Da er rollemodellaspektet ganske vesentlig synes jeg.

Gammel 31-08-10, 11:30   #91
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når man snakker om rollemodeller så er det jo egentlig en fin ting at barna kan se at også ok mennesker røyker, drikker, snuser og har noen minuser ved seg. Om de en gang kommer dit at de begynner med slikt selv, så sitter de der med inntrykket av at det er det bare Tyven Johnny Ronny som gjør slike ting.

Jeg vet ikke om jeg helt mener dette, men jeg tenker litt på det noen ganger. Alt er så riktig, sunt og sterilt rundt ungene at de vokser opp og tror at alle dårlige vaner er ensbetydende med at man er svak og dum. Og i det de oppdager egne dårlige sider så mister de helt respekten for seg selv.

Jeg tror barna fint kan få det perspektivet uten at de ser de i barnehagen røyke og snuse. Jeg synes det er forskjell på å gjøre ting hjemme i sitt private hjem, og på jobb i en barnehage.

Og det blir jo det samme greia som når du sier du forteller Poden at snusing ikke er en bra ting, men at folk gjør det likevel? Du sier jo at du ikke ønsker han skal ta etter også.

Gammel 31-08-10, 11:51   #92
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Snuser man, er nok ikke en bleie/pris i lunsjen nok, altså. Har jeg hørt.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 12:02   #93
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det er f.eks. helt vanlig at bruk av rusmidler er forbudt på skolens område, så hvorfor skal ikke det samme gjelde for bhg?

Gammel 31-08-10, 12:10   #94
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er dette verre enn at barna tar en pinne i munnen og "jøiker"? Forteller man dem ikke bare at dette er skadelig og håper på det beste? Og kan man ikke gjøre det samme mtp snus og "lekesnus"?

Jeg synes ikke det er a-ok og nema problema med snus i barnehagen, altså; sånn i en ideell verden burde det ikke forekomme, men likevel, jeg synes det ville vært hysterisk om man skulle forby det. Da får man ta kaffen, brusen, den dårlige ånden og kroppslukten i samme slengen.

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Det er f.eks. helt vanlig at bruk av rusmidler er forbudt på skolens område, så hvorfor skal ikke det samme gjelde for bhg?

Men det er det gjelder vel i barnehager også? Åh. Du mener at snuserne ruser seg...

Sist redigert av leliane : 31-08-10 kl 12:42.
Gammel 31-08-10, 12:20   #95
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Flere og flere skoler blir tobakksfrie ja. Det burde gjelde barnehager også.

Gammel 31-08-10, 12:38   #96
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Men det er det gjelder vel i barnehager også? Åh. Du mener at snuserne ruser seg...

Frilja viste til at snus er et rusmiddel, og det er det jo per def. Skjønner ikke at det hun sa der er noe å himle over.

Gammel 31-08-10, 12:42   #97
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Frilja viste til at snus er et rusmiddel, og det er det jo per def. Skjønner ikke at det hun sa der er noe å himle over.

:modererer smiley-bruken:

Er snus et rusmiddel, altså? Sentralstimulerende, avhengighetsskapende, ja. Men tenker ikke på snus som rus. Ei heller røyk. Men ser jo når jeg googler at du har rett. Sånn pr definisjon.

Sist redigert av leliane : 31-08-10 kl 12:49.
Gammel 31-08-10, 12:50   #98
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er snus et rusmiddel, altså?

Ja. Både tobakk og snus er kategorisert som rusmiddel. Det inneholder sentralstimulerende midler. Det er en grunn til at man blir avhengig.

Jeg synes det er helt greit å være uenig i at snus i barnehagen bør være forbudt altså. Men da er man samtidig for at noen rusmidler er tillatt, og andre ikke.

Gammel 31-08-10, 12:54   #99
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er snus et rusmiddel, altså? Sentralstimulerende, avhengighetsskapende, ja. Men tenker ikke på snus som rus. Ei heller røyk. Men ser jo når jeg googler at du har rett. Sånn pr definisjon.

Snus inneholder jo nikotin, som er et rusmiddel.

Gammel 31-08-10, 13:00   #100
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja. Både tobakk og snus er kategorisert som rusmiddel. Det inneholder sentralstimulerende midler. Det er en grunn til at man blir avhengig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.