|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)
Jeg mener biologiske foreldre. Forholdene hjemme må jo være dårlige nok til at institusjon er et bedre valg dersom det er det eneste alternativet man har å velge i. Og noen ganger er institusjon bedre - uten tvil. Men mange ganger er det ikke på langt nær bra nok hjemme - men likevel bedre enn institusjonen. Det er der jeg tenker at det skulle vært mange flere fosterhjem. |
|
|
|
#43 |
|
Helt konge
|
Når det er så jævlige forhold i et hjem at foreldrene mister omsorgen for ungene sine, ja da er det faktisk bedre å bo på institusjon, mener nå jeg. Fosterhjem er helt klart et bedre alternativ en institusjon (når man er fungerer godt nok til å bo i en familie) og institusjon er bedre en rus, vold og overgrep. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Ja - det er bedre formulert enn mitt rot ser jeg. |
|
|
|
#46 |
|
Helt konge
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Jeg har tidligere jobbet som støttekontakt i mange år, og det har helt klart ikke vært for lønna sin del, for å si det slik. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Curlingkone
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Har ikke lest hele tråden bare så det er sagt, men jeg ble kvalm, rasende, og rett og slett skikkelig forbannet når jeg leste den artikkelen! Hva fader er det som går av folk når de ikke tør å si i fra om redselsskrik fra barn?! Når noe tydelig er galt, og man ikke tør å ringe på døren fordi det ville vært så ekkelt om alt ville vist seg å være i skjønneste orden.
|
|
|
#48 |
|
Helt konge
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)En av de tingene som er interessante i den saken som det er linket til i hovedinnlegget er dommen som foreldrene fikk. Det ble for første gang i en norsk rett dømt for å ha unnlatt å melde fra om barnemishandling. I slike saker er ikke uvanlig at det er relativt klart at barnet er mishandlet, men det kan være vanskelig å bevise hvem som har begått ugjerningen. Uansett skal de som har ansvar for barn hindre at de blir utsatt for vold eller andre overgrep. Det jeg lurer på er, om denne dommen blir stående, kan dette få betydning for for eksempel kvinner som er i voldelige forhold hvor både hun og barna blir utsatt for vold av mann/far? Kan en kvinne som ikke kommer seg ut av denne type forhold (altså i følge denne dommen ikke beskytter barnet/barna for vold/mishandling) bli dømt på lik linje som foreldrene i denne saken? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Jeg tror den vil brukes der man ikke klarer å bevise hvem som har gjort det, Heiko, men man vet at minst en har gjort det, og begge har visst om det. Som i Orderudsaken.
|
|
|
#50 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Helt klart et interessant - og viktig - spørsmål, Heiko. Jeg vet for lite om slike ting til å kunne diskutere det skikkelig. Men at den dommen er viktig for framtidige saker vil jeg tro.
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Dette er et høyst betimelig spørsmål ja. Og ja - denne dommen åpner jo uten skygge av tvil for det. |
|
|
|
#53 |
|
Kidding, right?
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Dog har man et lite ansvar for å prøve å fikse hjelp selv; jeg ser at det KAN utvikle seg et system (her også) der det blir mentalitet for at all støtte og hjelp man trenger skal komme gratis fra det offentlige. Jeg har hatt nok av pasienter som er oppgitt over at de må betale vaskehjelp selv (de klarer å vaske selv, men ønsker å bruke tiden på andre ting som feks trening) - det er jo ikke sånn at fordi man har en sykdom så skal man være fritatt for alle ekstrautgifter.
|
|
|
|
#55 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Alle de nærmeste naboene burde vært annmeldt. OG helsestasjon og legevakt!!
|
|
|
#56 |
|
Helt konge
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Hvorfor det er skrevet på denne måten kan du jo spørre vg-journalisten om, det er hun som har valgt fokuset i artikkelen sin. Det er jo ikke nødvendigvis det samme som hva politiet og påtalemyndighet fokuserte på i sitt arbeid med saken. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Foreldrene ble frikjent i lagmannsretten: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...artid=10035991
|
|
|
#59 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)HVA? :hake:
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg kjenner jeg blir kvalm. Dette er to foreldre som har ansvaret og omsorgen for sine egne to barn, og blir frikjent fordi det liksom er sannsynlig at de ikke har utøvd volden selv eller kjent til at barna har blitt utsatt for vold. Jeg skulle vært rimelig blind for å ikke oppdage at barna mine ble så mishandlet at den ene får varige hjerneskader av det. For noe sprøyt! Hvor høyt skal man sette lista for bevisførselen i slike saker? Ærlig talt!
|
![]() |
|
|