Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En slags spinoff: Hadde du en trygg oppvekst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hadde du en trygg oppvekst?
Ja, hele tiden 132 63,77%
Nei, hele tiden 11 5,31%
Ikke hele tiden, den var mer trygg enn utrygg 45 21,74%
Ikke hele tiden, den var mer utrygg enn trygg 19 9,18%
Deltakere: 207. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-10, 15:27   #61
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En slags spinoff: Hadde du en trygg oppvekst?

Nei, var veldig utrygg og redd som liten. Både hjemme og på skolen. Hadde tak over hodet, mat på bordet, opplevde ingen rusproblemer, men hjemme ble jeg enten ignorert, kjeftet på, slått eller ledd av. Jeg var også mye hos min mormor som var en heks. Hun slo meg aldri, men truet stadig med juling for den minste ting. Jeg fikk aldri noe nærhet av mine foreldre eller noen andre i familien min. Jeg husker en tante en gang ga meg en klem og det var en rar følelse. En ny opplevelse for meg. Helt utrolig, spesielt når jeg tenker på hvor mye jeg klemmer og koser med min datter, det er jo den mest naturlige ting i verden! Så kort sagt, jeg kommer fra et iskaldt hjem. Og på skolen ble jeg mobbet og jaget av de andre barna fra omtrent første skoledag.

Gammel 04-09-10, 15:52   #62
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hele tiden, men stort sett. Hadde det veldig fint til jeg var 11-12 år.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 15:59   #63
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Ja, jeg var heldig i valg av foreldre.

Heldig i valg?

Motstridene å si egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 18:45   #64
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja!

Gammel 05-09-10, 10:08   #65
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemme hadde jeg det veldig trygt og godt. Mamma og pappa har alltid stått på for meg og søsteren min. Det gjør de fremdeles.

Skolen er en annen sak. Jeg ble mobbet fra sjette klasse og ut niende, og søsteren min hadde sine issues med ymse lærere som brukte henne som hakkekylling. Det eneste jeg har å utsette på foreldrene mine i forbindelse med det var at de ikke lot meg bytte skole.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:19   #66
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Skrev en lang avhandling, men sletter og skriver heller: Nei, dessverre. Først etter jeg ble voksen har jeg det trygt og godt.
Alt var ikke bare fælt, men mye utrygghet og tiltaksløshet rundt meg. Mange fordommer også, pga en noe spesiell familiesituasjon.

Gammel 06-09-10, 12:53   #67
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg hadde en ustabil barndom, med perioder hvor det var veldig utrygt. Med én sviktende forelder, og den andre som med tiden mistet noe av evnen og kraften til å stå støtt.
Jeg blir veldig usikker på om jeg syns jeg hadde mer utrygghet enn trygghet, men har som voksen vært veldig preget av det negative i barndommen min. I retrospektiv føles det som om mesteparten av oppveksten var utrygg, men i antall dager var den vel egentlig ikke det. Jeg var dog ganske preget av utryggheten også i de trygge periodene.

Har ikke svart i pollen.

Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 14:39   #68
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg svarte mer trygg enn utrygg, men det spørs hva man legger i dette. Foreldrene mine la forholdsvis trygge rammer i barndommen. Dessverre tok faren min til flasken i tenårene mine. I tillegg vokste jeg opp i en verden hvor jeg ble opplært fra ung alder hvordan unngå kidnappingsforsøk, jeg bodde i land som opplevde krig og naturkatastrofer, og vi hadde terroristtrusler hengende over oss i en periode.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 15:26   #69
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja det hadde jeg. Har forsatt en trygt barndomsheim det kan være godt å komme til noen ganger.

Gammel 06-09-10, 16:58   #70
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt en trygg og god oppvekst i en såkalt A4 familie, med mamma, pappa, meg og søsken.

Gammel 06-09-10, 19:16   #71
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jo mer jeg leser jo mer ser jeg hvor trygg og beskyttet min egen oppvekst har vært. Vi har så klart hatt våre "ting", men hjemme har alltid vært et sted fullt av kjærlighet, trygghet og godhet. Jeg ringer/drar fortsatt hjem til mamma og pappa hver gang det er noe som plager meg eller jeg trenger trøst for e.l. Av visse grunner hadde jeg ingen venner på ungdomsskolen, og jeg måtte "finne meg sjølv" veldig tidlig. På grunn av dette tror jeg at forholdet til mamma og pappa har blitt enda bedre, for de lærte tidlig at de kunne stole på meg i tenårene, og omvendt.

Gammel 06-09-10, 19:33   #72
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg har vel hatt en trygg oppvekst. Foreldre som bodde sammen og en bror, vanlig økonomi, fin skolegang med venner etc.

På tross av dette følte jeg meg ikke sett. Det var lite kjærlighet og omtanke. Det jeg vel føler er at de var veldig opptatt av å få meg selvstendig, og det lå naturlig for meg også. Jeg syns derfor jeg har levd mitt eget liv evig lenge, og ordnet opp i ting selv. Det har også vært flere negative enn positive kommentarer, og fremdeles kan det få meg til å frese. Det har også vært mer alkohol i heimen enn jeg vil utsette mine barn for, og mine foreldres planer er og var veldig viktige i forhold til barnas ønsker.

Gammel 06-09-10, 19:58   #73
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tja, jeg har vel hatt en trygg oppvekst. Foreldre som bodde sammen og en bror, vanlig økonomi, fin skolegang med venner etc.

På tross av dette følte jeg meg ikke sett. Det var lite kjærlighet og omtanke. Det jeg vel føler er at de var veldig opptatt av å få meg selvstendig, og det lå naturlig for meg også. Jeg syns derfor jeg har levd mitt eget liv evig lenge, og ordnet opp i ting selv. Det har også vært flere negative enn positive kommentarer, og fremdeles kan det få meg til å frese. Det har også vært mer alkohol i heimen enn jeg vil utsette mine barn for, og mine foreldres planer er og var veldig viktige i forhold til barnas ønsker.

Det er vel dette jeg har tenkt mye på i forhold til min egen oppvekst, med tanke på hvor gjennomgripende den har påvirket meg i voksen alder. Den utryggheten jeg opplevde var slett ikke drøy i forhold til mye annet, og hadde noen sett meg oppi det hele, hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde (som selvfølgelig ble ansett som mitt problem - vanskelige ungen), så kunne det nok fint vært mulig å skape relativt trygge rammer rundt meg (og søsken, så klart) som barn likevel.
Å virkelig bli sett er det aller viktigste for barn, tror jeg. Det er vel også på sett og vis dokumentert gjennom undersøkelser hvor man har prøvd å finne årsaker til at noen med en vanskelig oppvekst klarer seg, og andre ikke. At minst én voksen har sett det barnet som har det vanskelig viser seg å være en viktig faktor.
Og som du skriver - en veldig viktig faktor for alle barn. Blir man ikke sett, kan den fineste barndom oppleves som tung.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:46   #74
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg hadde en trygg barndom med foreldre som gjorde jobben sin som mamma og pappa.

Innimellom var jeg lei meg fordi de var skilt, og fordi jeg skulle ønske meg flere gode venner. Men jeg har aldri vært utsatt for trakkasering, mobbing eller andre alvorlige ting.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:46   #75
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig trygg.

Gammel 08-09-10, 22:48   #76
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppveksten min var trygg altså, men jeg er jo vokst opp med en storebror som i noen år ruset seg. Jeg husker lite, men noen glimt finnes.

Gammel 08-09-10, 22:49   #77
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Trygg, stabil og harmonisk barndom. Jeg var heldig når jeg fikk utdelt foreldre.

Denne kan jeg signere. Og de er utrolig støttende og gode foreldre nå i voksen alder også, passer godt på enda uten at de bli for mye innblanding. Hjelper til med henting av barn, og kan ringe en helt vanlig grå tirsdag og si at de tar jenten slik at vi kan få gå på kino eller lignende.

Gammel 08-09-10, 22:51   #78
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Ja, eg hadde ein god oppvekst. Frå eg var ti, var far min var mykje sjuk, det påverka jo heile familien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.