Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-10, 21:09   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

I dagens papirutgave av Nationen er det en 2 sides artikkel om disse bildene og mannen som har tatt dem.
Han løy om hva han skulle, og fikk slippe inn i et svensk slakteri og tok bilder.
Bildene brukes i dag av dyrevelferdsaktivister og ekstremistveggiser i kampen for å få folk til å slutte å spise kjøtt.

Jeg har selv sett gjennom bildene og noen av dem er direkte flotte, og jeg finner dem ikke hverken støtende eller kvalmende. Og jeg blir heller ikke vegitarianer av å se på.
Å slakte dyr er ikke vakkert eller estetisk.
Det er en dyd av nødvendighet om man vil spise kjøtt.

Verden trenger et lavere kjøttforbruk, av mange grunner, men jeg er usikker på om dette er veien å gå?
Eller er det veien?
Tåler man ikke å se sannheten, så kanskje man ikke skal spise kjøtt?

Jeg har selv vært inne på mange norske slakterier, og selv om de fremstår som en del renere og mer vedlikeholdte enn slakteriet der disse bildene er tatt, så synes jeg bildene gir et visst inntrykk av hva som faktisk skjer.
Husk at alle dyra er døde når henges opp!

Bildene finner her: http://animalrights.se/wallsofglass/index.html

merk at jeg slakter dyr selv og er svært godt kjent med prossesen, så at jeg ikke finner bildene støtende, betyr ikke at alle andre også greier å se de vakre i disse bildene. Mao, du risikerer å blir kvalm.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:14   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Walls of Glass- bør vi tåle såpass?

Jeg syns det var helt kurante bilder og jeg blir ikke vegetarianer av å se på dem.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen skulle slutte å spise kjøtt bare av å se disse bildene.

Gammel 06-09-10, 21:21   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Blir ikke vegetarianer av å se disse bildene, men har vært med og slaktet elg, rype, rådyr, høner, gris, sau, okse, kuer, kalver og nødslakt på hest, så mulig jeg er litt herdet.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:23   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er fullt klar over hva jeg gjør når jeg spiser kjøtt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:24   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også bildene var helt ok.
At kjøttet kommer fra dyr som må avlives, flås, og parteres før de havner på middagsbordet her hos oss er en av livets realiteter. Sånn er det bare.
Jeg er kanskje gal, men jeg synes ungene godt kan vite hvor koteletter og pølser kommer fra, så jeg håper å få hatt de med på slakting en gang når de blir større.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:25   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir heller ikke vegetarianer av disse bildene, men faktum er at jeg blir skikkelig dårlig av å tenke på at dyr må dø på samlebånd for at jeg skal spise kjøtt. Jeg hater tanken, og jeg var vegetarianer i hele 6 år (fra 1997 - 2003, da ble jeg gravid) pga. nettopp dette.
Jeg klarer altså ikke å bare si at "jeg vet det er livets realitet og sånn er det bare", jeg synes det er helt grusomt! Men jeg har et naturlig forhold til det utad, og har aldri lagt skjul på overfor ungene hvor maten kommer fra. De vet det og aksepterer det helt naturlig.

Gammel 06-09-10, 21:26   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som fotografen tror vi vil reagere på blodet. Dyr blør når de blir slaktet - det er da ikke noe nytt. Det var ingenting her jeg ikke visste fra før.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:26   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg blir heller ikke vegetarianer av disse bildene, men faktum er at jeg blir skikkelig dårlig av å tenke på at dyr må dø på samlebånd for at jeg skal spise kjøtt. Jeg hater tanken, og jeg var vegetarianer i hele 6 år (fra 1997 - 2003, da ble jeg gravid) pga. nettopp dette.

Tenker du da på slakterier som konsept, eller at antallet blir så stort?

Gammel 06-09-10, 21:27   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Nå lever jeg sammen med en jeger, så jeg blir ikke opprørt av å se slike bilder. Nå gikk jeg ikke inn for å se heller da men.

Det jeg har mest problemer med er vel at folk mumser kjøtt i lange baner, og samtidig er i mot jakt. Det syns jeg er superrart all den tid slaktedyr blir fraktet milevis i lastebiler, og opplever masse stress før sin sikre død og vei til matfatet.

Gammel 06-09-10, 21:30   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det jeg har mest problemer med er vel at folk mumser kjøtt i lange baner, og samtidig er i mot jakt. Det syns jeg er superrart all den tid slaktedyr blir fraktet milevis i lastebiler, og opplever masse stress før sin sikre død og vei til matfatet.

Det skjønner ikke jeg heller. Både gårdsslakting og jakt er da MYE mer "humant" enn et slakteri, med transport, blodlukt og alt det stresset det medfører.
Jeg har ingen motforestillinger mot jakt. Men jeg skal innrømme at jeg brøt sammen da jeg så Gutta på tur eller noe sånt en gang og de skjøt en elgkalv som gikk rett bak mora (eller omvendt?). Det synes jeg var grusomt å se på.

Gammel 06-09-10, 21:32   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jøss, finnes det folk som mener det?
Som er imot jakt, men spiser kjøtt altså.
Man lærer stadig noe nytt.

Gammel 06-09-10, 21:35   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

De bildene der viste da ikke noe annet enn et helt vanlig slakteri.

Vi mennesker er kjøttetere, og for å få kjøtt, så må dyr avlives, og så lenge det gjøres på en skikkelig måte, så ser jeg virkelig ikke problemet. Vi er en del av naturens næringskjede.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:37   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er preget av en oppvekst på bondelandet, men jeg klarer i hvertfall ikke hisse meg opp over å se hvor kotelettene mine kommer fra.

Men når det er sagt skulle jeg ønske det var mange fler nærslakterier, og at det var enklere å få gårdsslakt, slik at dyrene slapp å bli transportert over så lange strekninger før de skal slaktes. Dette både av hensyn til dyrene selv og av hensyn til miljøet. Ja til kortreist mat.

Gammel 06-09-10, 21:42   #14
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser kjøtt, og er ikke så teit at jeg tror at biffene vokser på trær.
Selvsagt må dyrene slaktes. Imidlertid så skulle jeg ha ønsket at dyrene kunne slippe å fraktes så langt, nærslakterier måtte være bedre og mer humant?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:57   #15
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har virkelig aversjoner mot kjøtt og har alltid hatt det.
Jeg har spist litt kjøtt i årene som har vært på grunn av at jeg er gift med en mann som er glad i kjøtt -for "enkelthetens skyld" . Men nå kjenner jeg at jeg har fått nok. Ikke fordi jeg plutselig har oppdaget hvor kjøttet kommer fra, men fordi jeg alltid har visst det. Jeg synes det er frytkelig at vi skal drepe levende dyr som mest trolig kjenner frykt og redsel før de blir drept for at vi skal kunne spise kjøtt. Og proteiner kan man få i seg nok av på andre måter hvis man har nok kunnskap om ernæring.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:07   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Mulig jeg er preget av en oppvekst på bondelandet, men jeg klarer i hvertfall ikke hisse meg opp over å se hvor kotelettene mine kommer fra.

Men når det er sagt skulle jeg ønske det var mange fler nærslakterier, og at det var enklere å få gårdsslakt, slik at dyrene slapp å bli transportert over så lange strekninger før de skal slaktes. Dette både av hensyn til dyrene selv og av hensyn til miljøet. Ja til kortreist mat.

Dette signerer jeg fullt ut!
Jeg hadde glatt betalt mer for kjøttet for å fått kjøtt fra dyr som har sluppet å reise langt for å bli kotelett..

Gammel 06-09-10, 22:14   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet hvor kjøtt kommer fra og reagerer ikke på bildene. Men jeg må si at det stakk litt i hjertet da jeg hørte at Norturabilen hadde vært og hentet lammene som har hengt rundt hytteveggen vår i hele sommer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:14   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Kommer kjøtt fra dyr, altså? Som blir drept? I'm shocked.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:18   #19
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

"Always know what is in the end of the fork......"
Såpass får en tåle, og er generellt enig i at transport ol bør og skal bedres, mindre kjøtt bedre dyrehold og pels er mord.

Gammel 06-09-10, 22:27   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva?! Er det muskler i oksebiffen? Og blod!!?

:parafraserer Et Annet Forum:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.