Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Synes dere at det er greit at ungene går på slang?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 16:12   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?

I lokalavisen står det at bonden har revet ut hårdotter på jentene og kjørt på den ene faren med bil. Jeg syns det virker som han er i overkant hissig for noen eplers skyld altså.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 16:12   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker slang noe så innmari. Vi bodde i et hus med stor eplehage da jeg var barn. Huset lå like ved en ungdomsskole. De som kom og spurte om å få plukke epler på bakken ble sendt med en bærepose og det var fritt frem.

Men det var utrolig mye folk innom hele tiden som hoiet og skrek i hagen vår i evigheter (og mamma jobbet nattevakt). De ramponerte trærne og var fysiske mot meg og brodern når vi ba dem dempe seg så mamma kunne få sove. Jeg kjenner jeg blir sint fremdeles når jeg tenker på det.

Hvis denne bonden har blitt utsatt for det samme siden 80-tallet, så skjønner jeg godt at han er lei. Men det forsvarer ikke enhver form for oppførsel fra hans side allikevel.

Gammel 07-09-10, 16:18   #23
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja Skilpadda sier det fint synes jeg.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 16:19   #24
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Nei, slang er på ingen måte greit. Ganske uskyldig dersom det er snakk om en plomme i handa, men like vel ikke greit. Jeg synes ikke engang det er greit at man går inn i andre sin hage uten lov, selv om man ikke tar noe. Missliker det sterkt når nabounger leker på plenen vår eller bruker hagen som gjennomgangssti uten å ha spurt først. Om de i tillegg skal forsyne seg av det som dyrkes blir det ikke akkurat noe bedre.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 16:52   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I lokalavisen står det at bonden har revet ut hårdotter på jentene og kjørt på den ene faren med bil. Jeg syns det virker som han er i overkant hissig for noen eplers skyld altså.

Ja, hvis det stemmer, er det såklart uakseptabelt. Det er ikke noe mer greit at han "straffer" noen med voldsbruk enn at fedrene til jentene gjør det.

Gammel 07-09-10, 16:58   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, for meg er det en del av det å "vokse opp" og en av erfaringene man gjør som liten. Jeg synes det er uskyldig så lenge man ikke ødelegger, bråker eller gjør noe annet dumt.
Så hvis mine barn går på uskyldig bærslang, kommer jeg nok til å lukke øynene litt, unger i dag er så organisert og aktivisert at det er for meg fint om de finner på sånt på egenhånd. Noe "bøll" må jo gjøres en eller annen gang.
Når det gjelder denne saken i media høres det ut som både bonden og foreldrene til barna ikke er "helt gode".

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:53   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 19:59.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:53   #28
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:57   #29
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat den saken fra en helt annen side, og av denne saken er det faktisk 3 sider, og det i avisene er kun jentene sin versjon. Dette var ikke så uskylding som det jentene får det til å virke som. Slang er uskylding og selv om det ikke er pent så skjer det. Noen huseiere kan sikkert bli sintere enn andre, men fysisk vold/straff er uhørt uansett, det skal jeg være enig i. Det er jo rart at ikke jentene sier noe om at de hadde rasert flere av epletrærne ved å riste på dem og knekke flere grener, og i tillegg hadde de vært inne på lageret med plukkede epler og prøvd å "stjele" hel kasse med epler. Jeg støtter på ingen måte sånn bonden har oppført seg, men at fedre kommer til bonden og sparker og slår det er også uhørt. Jeg synes sånn den saken er fremstilt i avisa med to søte små uskyldinge som står frem er helt teit.

Jeg synes ikke slang er greit, og jeg lærer mine unger at det ikke er greit. En ting er å ta noen epler eller plommer av et tre hvor grenene henger utover i gata/fortauet, men å gå inn i andres hage og ta uten lov, det er ikke greit uansett alder.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:01   #30
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er vokst opp på landet og har et meget avslappet forhold til slang. Men det er forskjell på noen epler og gulrøtter som spises der og da, og på organisert slang der man fyller sekker og bæreposer. Syns både bonden og foreldrene til jentene i denne saken overreagerte.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:14   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nemlig. De som syns det er greit at ungene går på slang, er det ikke like greit at de går på slang i fruktdisken på butikken?

Nei, det er ikke greit å stjele i butikken der man faktisk selger varer. Men jeg synes det er greit om noen unger nå og da går på slang i vår egen hage. Det ble det gjort når vi var små også, vi gikk på slang hos andre og andre gikk på slang hos oss. Det var jo selve spenningen med slangen som var gøy, og at man fikk med seg noen epler eller kirsebær. Det er ikke greit å ødelegge å ødelegge greiner etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:20   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Uff, jeg har virkelig empati med den bonden. Jeg kan godt forstå at han blir fortvila over at folk tar seg til rette på den måten i år etter år. Kanskje reagerte han for kraftig mot de to tjuvene, men de hadde ikke noe der å gjøre i utgangspunktet. Og man kan ikke gå og banke opp folk for det.

Hadde vi sett anderledes på det om folk jevnlig gikk inn i den samme butikken og stjal klær, tråkka rundt og reiv ned ting fra stativene, og tømte søppel inni butikken?

Frukt som ligger og råtner i en privathage blir litt annerledes. Men som regel kommer man langt med å ringe på døra og be om å få lov til å plukke. Det fikk vi hos ene naboen vår, hele bæreposer med nedfallsfrukt.

gajamor sa det så fint, så da bare henger jeg meg på det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:31   #33
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidliger eier av en perfekt epleslanghage så skjønner jeg faktisk bonden. Det er ikke å miste et eple eller ti som er trist med slang, det er det at barna skal skynde seg og brekker ofte store greiner av gamle trær det har tatt år å dyrke frem. De kan også se ut som de perfekte klatretrær, men treet tåler ikke slik røff behandling. Jeg hang opp skilt: Ikke stjel, ring på så får du epler. Et av de store trærne våre fikk en stor grein knekt og et sår som gjorde at det ikke tålte den påfølgende vinteren.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:39   #34
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke greit å stjele, og heller ikke greit å oppføre seg som fedrene her. Hva lærte ungene i dette tilfellet da?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:46   #35
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg reagerte aller mest på med denne saken var i grunn at foreldrene lot jentene bli hovedoppslag i avisen.

Jeg synes ikke slang er så ille, selv om jeg forstår at det kan være plagsomt for de som blir rammet. Jeg kommer ikke til å lære barna mine at slang er ok, for å si det sånn.

Gammel 07-09-10, 19:26   #36
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Generelt: Jeg synes det er helt geit med unger som går på slang. Men blir de tatt får de ta konsekvensene og kjeften uten å sutre.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:31   #37
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke greit.

Hele poenget med å gå på slang er jo faktisk at det "ikke er greit" og dermed forbudt og spennende.

Gammel 07-09-10, 19:34   #38
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det jeg reagerte aller mest på med denne saken var i grunn at foreldrene lot jentene bli hovedoppslag i avisen.

Jeg synes ikke slang er så ille, selv om jeg forstår at det kan være plagsomt for de som blir rammet. Jeg kommer ikke til å lære barna mine at slang er ok, for å si det sånn.

Reagerer også på at ungene ble 1. side.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:37   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Har bare lest HI*

Hvis sønnen min spør om det er greit å gå på slang er svaret nei. Om han blir tatt for å ha vært på slang blir jeg sint. Men inni meg syns jeg det er uskyldig moro og en del av oppveksten.

Da snakker jeg om det å snike seg inn i en hage å ta en plomme, eller en gulrot. Ikke å ødelegge eller ta med seg hele årets avling.
Og man må takle å få litt pes om man blir tatt.

Situasjonen som er beskrevet i HI er bare for dum. Uansett hvem sin side man ser det fra.

Gammel 07-09-10, 19:38   #40
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så hvis mine barn går på uskyldig bærslang, kommer jeg nok til å lukke øynene litt, unger i dag er så organisert og aktivisert at det er for meg fint om de finner på sånt på egenhånd.

Dette blir for meg litt arrogant. Barn bør få med seg gode holdninger hjemmefra når det gjelder respekt for andres eiendom. Tyveri er tyveri.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.