|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Fjellpiper
|
Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Se sak om forslaget fra Kvinnepanelet: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?For det første syns jeg de burde endre forslaget til at "voldelige foreldre" bør nektes samvær, ikke voldelige fedre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg syns ikke foreldre som banker opp den andre parten bør få ha samvær nei, hvertfall ikke helt automatisk.
Enig.
Hvis du leser teksten så sier de litt om nettopp det.
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Har ikke lest artikkelen, men ja. Enkelt og greit. Banker du opp partneren din, bør du heller ikke få anledning til å banke opp barnet ditt. Ikke sikkert det skjer kanskje, men risikoen er i mine øyne for stor. Og hvordan skal man klare å samarbeide om barnets beste med en partner som tidligere har banket deg gul og blå? Og ikke minst stole på denne?
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg syns ikke det skal være automatikk i det. Det er forskjell på en mann som har klikket en gang for lenge siden, har skjønt at det var galt og tatt grep på sinnehåndtering, og en som jevnlig skambanket mor mens barna så på, og fortsatt mener at hun fortjente det.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Og selvsagt risikoen, ja. Man må i større grad enn i dag anerkjenne at en med lav impulskontroll for å bruke vold mot en voksen, også kan ha problemer med å kontrollere sinnet sitt mot et barn.
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
Ja, det står jo at faginstanser skal kobles inn, men jeg er likevel litt usikker på akkurat det. De har vel mer enn nok med det de driver med, så jeg er usikker på hvor nøye sånt blir sjekket? Jeg har ingen erfaring med sånne instanser, så det er ikke ment som noe angrep. Det hadde jo vært trist hvis noen ikke fikk se barna sine pga en vanskelig eks og grunnløse påstander om vold. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Men enda tristere med alle de barna (har hatt mange elever med denne problematikken, ja) som må reise til voldelige fedre og går livredde rundt to ganger i uka. (Og ja, det har bare vært fedre i disse sakene. Men selvsagt må det samme gjelde voldelige mødre).
|
|
|
|
#10 |
|
Har diplom
Selvfølgelig. Men jeg syns ikke man kan stoppe samvær "just in case" av den grunn, det må være grundige undersøkelser. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg synes Polyanna resonnerer veldig godt, og er veldig enig i at det bør presiseres at det er foreldre dette gjelder, ikke fedre. Jeg kjenner at jeg synes det er litt betenkelig at dette forslaget kommer fra Kvinnepanelet, og blir presentert som en kvinnesak, fordi det jo egentlig bør angå menn minst like mye. Er spent på hva slags synspunkter som vil komme fra f.eks. Foreningen To Foreldre, som jeg sett utenfra oppfatter som en talsorganisasjon særlig for fedres rettigheter. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Dette er et av de få stedene der jeg faktisk ikke mener at man trenger være uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg synes det er viktigere at barn skjermes fra sine voldelige foreldre enn at alle foreldre får beholde retten til å se sine barn. Med det mener jeg at dersom det må være rettslig bevist at far eller mor er voldelig, som i "foreligger dom", så vil så mange barn måtte fortsette å ha samvær med sin voldelige forelder at jeg ikke synes det skal være nødvendig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Jeg er enig at man bør bruke "foreldre" og ikke "fedre" i saken, men jeg synes det er helt ok at saken fremmes av kvinnepanelet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Fjellpiper
|
Ser det poenget ja. Og jeg mener jo ikke at det ikke er greit at kvinnepanelet fremmer saken, jeg var bare spent på hvordan vinklingen fra andre ville bli som følge av det... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Det synes jeg. Man stopper samværet "just in case". Deretter gjør man grundige undersøkelser for å sjekke om samværet skal fortsette. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har diplom
Tja.. er det nå sånn? http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg googlet, og fant ut at det er ikke bare vi som diskuterer. http://www.kaarethai.com/index.php?n...&view=previous |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Jeg hevder ikke at det ikke finnes kvinner som slår, men hvis du stiller opp 100 mennesker som lever i konstant frykt for eksen sin og som er livredd for å sende ungene sine på samvær med vedkommende, så er ikke 50 av dem menn altså.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Har diplom
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Her er en nyere artikkel: http://nrk.no/nyheter/norge/1.7267669 |
|
|
|
![]() |
|
|