Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva svarer man når ens gamle onkel vil ha en som venn på Fjaseboka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 21:25   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva svarer man når ens gamle onkel vil ha en som venn på Fjaseboka?

Jeg er egentlig ikke interessert å ha noen fra foreldregenerasjonen der.

Ignorere er jo et alternativ, men bør jeg gi en forklaring? Ser søskenbarnet mitt (ikke hans barn) og kona til den ene fetteren min er venn med ham. Onkel ser helt fersk ut på FB.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:26   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva svarer man når ens gamle onkel vil ha en som venn på Fjaseboka?

Jeg har en drøss med venneforespørsler som jeg bare har liggende. Da kan de ikke spørre meg igjen og jeg kan late som om jeg ikke har sett dem ...

Gammel 09-09-10, 21:28   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han har to venner så jeg nå, de to jeg nevnte over her.

Gammel 09-09-10, 21:28   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La ham ligge eller legg ham til og fjern mange av rettighetene hans så at han ikke kan se så mye.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:28   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har både onkler, tanter, xtanter, mamma og i det hele tatt. Jeg har ingenting å skjule på facebook, så for min del må de gjerne være venn med meg.

Gammel 09-09-10, 21:29   #6
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

La ham ligge eller legg ham til og fjern mange av rettighetene hans så at han ikke kan se så mye.

Hvordan fjerner man rettigheter?

Gammel 09-09-10, 21:29   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har både onkler, tanter, xtanter, mamma og i det hele tatt. Jeg har ingenting å skjule på facebook, så for min del må de gjerne være venn med meg.

Sånn er det for meg også. Dessuten viser det seg at gammelonkelen aldri er på facebook allikevel.

Gammel 09-09-10, 21:30   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Man ignorerer, eller lager seg en kjekk liten liste, der de som står på lista ikke har tilgang til annet enn litt generell info. Jeg har omtrent halvparten av vennene mine på lister uten tilgang til vegg og album.

Gammel 09-09-10, 21:31   #9
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har flere fra foreldregenerasjonen, svigerfamilie, en bestefar osv. Jeg er veldig aktiv der inne og skjuler ikke noe. De tar meg som den jeg er.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:32   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger dem til og begrenser innsynsmulighetene stort.

Gammel 09-09-10, 21:33   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en onkel på fjesboka, (og muttern! ) og en del andre eldre slektninger, og det viser seg at de ignorerer alt fjaset mitt, men blir glade og trykker "like" hvis jeg nevner noe om ungene mine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:35   #12
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Strengt tatt bør du ikke skrive noe på FB som ikke hele verden (inklusive gamle onkler) kan lese. Venner kan dele videre det du skriver, og det har flere ganger skjedd feil der tilgangskontrollen ikke har fungert som den skulle, slik at alle eller alt for mange plutselig hadde tilgang. Dessuten står FB fritt til plutselig å endre policy på sine sikkerhetsinnstillinger, så de kan i teorien bestemme at det ikke er mulig å være synlig for bare venner lengre, men at det kun er venners venner som er lov.

Når det er sagt synes jeg egentlig ikke man skal være venner med noen på FB som man ikke vil være venner med. Men i realiteten er jeg litt for bløthjertet til det, så jeg legger til folk over en lav sko, også lager jeg heller egne grupper for de som skal se litt mindre enn de andre.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:35   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begrenser innsynsmulighetene, feks ikke tilgang til bilder/ enkelte album, tavla ol.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 21:36   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Hvordan fjerner man rettigheter?

Opprett ei liste: Rediger venner -> Venner-> Lag ny liste.

Gå på personverninnstillinger/deling, tilpass innstillinger og sett egendefinert på de tingene du ikke ønsker å dele. Da kan du skrive inn navnet på lista med de som ikke skal se.

Gammel 09-09-10, 21:37   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg er veldig, veldig aktiv på FB og jeg liker ikke tanken på at han vet ting om meg før mamma vet det, og at han kan fortelle henne ting. Jeg har allerede et søskenbarn som forteller mye til sin mor og dermed får mamma vite det. Det er ikke farlige ting, det er mer sånn at de allerede vet at lillebror er syk eller at jeg har jobbet mye denne uken når mamma vil fortelle dem det.

Om man skuler veggen for noen kan man jo like godt ikke ha de på FB da? jeg hadde noen som ikke fikk se veggen og bildene mine, men fant ut at da kunne jeg like gjerne slette de. jeg sletter selv de jeg ikke får innsyn hos. Hva er FB uten veggen da?

Gammel 09-09-10, 21:38   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har en onkel på fjesboka, (og muttern! ) og en del andre eldre slektninger, og det viser seg at de ignorerer alt fjaset mitt, men blir glade og trykker "like" hvis jeg nevner noe om ungene mine.

Heldig du. Svigermor liker absolutt alt jeg gjør. Mine foreldre boikotter, og det er like fint.

Gammel 09-09-10, 21:38   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Strengt tatt bør du ikke skrive noe på FB som ikke hele verden (inklusive gamle onkler) kan lese. Venner kan dele videre det du skriver, og det har flere ganger skjedd feil der tilgangskontrollen ikke har fungert som den skulle, slik at alle eller alt for mange plutselig hadde tilgang. Dessuten står FB fritt til plutselig å endre policy på sine sikkerhetsinnstillinger, så de kan i teorien bestemme at det ikke er mulig å være synlig for bare venner lengre, men at det kun er venners venner som er lov.

Når det er sagt synes jeg egentlig ikke man skal være venner med noen på FB som man ikke vil være venner med. Men i realiteten er jeg litt for bløthjertet til det, så jeg legger til folk over en lav sko, også lager jeg heller egne grupper for de som skal se litt mindre enn de andre.

Skrivr aldri noe hemmelig, men jeg fjaser veldig mye.

Gammel 09-09-10, 21:39   #18
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Man kan jo velge hvilke veggmeldinger man vil vise til hvem da. Så om vedkommende pr. default ikke får se veggen, så kan du likevel poste enkelte meldinger som alle dine venner får se, eller motsatt alt etter hva du finner praktisk.

Gammel 09-09-10, 21:40   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Fakse: kan man det altså? :intrisert:

Gammel 09-09-10, 21:40   #20
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Skrivr aldri noe hemmelig, men jeg fjaser veldig mye.

Åh, en sånn en som jeg har på ignore?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.