Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.
Men korfor er dette så vanskelig å ha kontoll over? Og korfor er det slik at så mange har full kontroll over resten av livet sitt men ikkje maten?
Og er det her det kjem inn at overvektige kvinner ikkje blir ledera? Har en ikkje kontroll på maten har en ikkje kontroll på resten?
Det er vel en slags allmenn fordom at dei som er overvektige ikkje har kontroll over mat og trening?
Jeg tror at det er vanskelig å få kontroll over matinntaket fordi mat er noe man ikke kan unngå - alle må ha mat. Skal man slutte med noe, er det lettere å slutte helt enn å slutte delvis.
Det med overvektige kvinner som ikke blir ledere er interessant. Jeg tror jeg har lest et eller annet sted at høyt utdannede har lavere BMI enn lavt utdannede (uten at jeg kan dokumentere dette). Mange lederstillinger krever høy utdannelse. Det kan være en del av grunnen.
Jeg tror også at en del overvektige kvinner har lav selvfølelse - de tror alle rundt dem tenker at de ikke har selvkontroll pga vekten - og mer eller mindre ubevisst utrykker dette i jobbsituasjon.
Til slutt tror jeg også at det faktisk skjer at overvektige kvinner ikke får lederjobber nettopp fordi de har rett i at de som skal ansette dem tror at de mangler selvkontroll/selvdisiplin.
Jeg ser at jeg tror veldig mye i dette innlegget....