Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Landsdelene i Norge - Fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 23:49   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landsdelene i Norge - Fordommer

Jeg har litt sansen for kule bergensere. Det vil si, kule folk som tilfeldigvis er bergensere synes jeg gjerne er enda kulere. Men! Kjipe folk som tilfeldigvis er bergensere synes jeg da også er enda kjipere. Kanskje bergensdialekten forsterker opprinnelige følelser?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:57   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

1. Sørlendinger? KrF-stemmende kristenfanatikere med bedehustendenser
2. Østlendinger? Navlebeskuende heimføinger hvor kun et fåtall har vært lenger nord enn Hemsedal, og likevel kaller de seg verdensvante og bereiste
3. Vestlendinger? Stort sett trivelige folk, bare man ikke beveger seg for langt mot nordvest, der har de en tendens til storsnutethet. Vestlendinger liker norsk kønntrimusikk og sauehau
4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori) Dialekten er ikke så pen akkurat, og det er heller ikke duoen Tor Endresen/Rune Larsen. Vi har mye å straffe Bergen for
5. Midt-Norge? Brautende, karskdrikkende DDE-fans i skinnvest og med bart
6. Nordleninger? Edle, eiegode med velklingende dialekter. Raushet og hjertevarme preger den gjennomsnittlige nordlending, samt humor og en diger dose selvironi

Jeg er selvsagt nordlending

Flubby sa det!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 00:26   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nordlending og vet ikke om jeg har så mange fordommer mot noen landsdel egentlig. Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Synes generelt at det bildet som presenteres av nordnorge i media ofte er veldig ensidig basert på gamle klisjeer.

Når det er sagt så føler jeg meg ofte annerledes her på østlandet. Har bodd her i 8 år nå og har unger som snakker østlending, men likevel er det noe der som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Men føler samtidig at det går bedre og bedre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:24   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er nordlending og vet ikke om jeg har så mange fordommer mot noen landsdel egentlig. Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Synes generelt at det bildet som presenteres av nordnorge i media ofte er veldig ensidig basert på gamle klisjeer.

Når det er sagt så føler jeg meg ofte annerledes her på østlandet. Har bodd her i 8 år nå og har unger som snakker østlending, men likevel er det noe der som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Men føler samtidig at det går bedre og bedre.

Må si meg enig. Selvom jeg kom hit som 12 åring så føler jeg meg ikke som østlending. Tror aldri jeg blir det fullt og helt. Jeg liker måte nordlendinger omgås på og den direkte måten å være på og du vet alltid hvor du har en nordlending.

Media elsker å finne nordlendinger som lever opp til fordommer og klisjeer. Det er synd. Nord-Norge er ikke bare fisk og øl og banning. Det er vel det jeg ser minst av når jeg er der.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.