|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
En litt eldre bekjent var i lignende situasjon og slet også med overgangsalderplager, men gikk da til en ernæringsfyiolog til slutt, som både la om kosten hennes, og ga henne en "mixtur" av noe slag, som skulle hjelpe henne. Hun fant ut hva som var problemet, og satte henne på en slags diett. Der skal hun få i seg alt hun manglet, og totalt sett riktig mengde av alt + trim da. Hun kuttet ut koffein, mel, og en del andre ting, og skal ha en del bær, mye havre, en del fett (fisk, kylling, egg, ja til og med bacon/ribbe i små mengder, også denne mixen med næringsstoffer. Gurkemeie tror jeg bl.a. det var. Da plutselig begynte ting å skje. Det var ikke typisk slankekost, men veldig balansert kost basert på en analyse av henne. Hun gikk plutselig ned i vekt i tillegg til at hun ble mindre plaget med disse hetebølgene som kom over henne før. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så dere det programmet på NRK2(3?) om hun modellen som var godt trent og slank, og som i 6 uker skulle la være å trene og spise det hun ville?
|
|
|
|
#143 |
|
can-jur
|
Akkurat det er lett som en plett.
|
|
|
|
#144 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg elsker Mim litt i dag. |
|
|
|
#145 |
|
ctrl+z
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDette er en skikkelig deprimerende tråd, faktisk, uten at jeg klarer å redegjøre for hvorfor sånn egentlig.
|
|
|
#146 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDette er jo et minefelt uten like.
|
|
|
#147 |
|
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDet går ikke an å bare ta seg sammen. Har jeg lært. Det er følelser, og følelser kan ikke rasjonaliseres bort. Har jeg lært. Samme hvor smart og fornuftig man egentlig er. (Har jeg lært. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigOg nå elsker jeg aC litt også. |
|
|
|
#149 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg klarer fint å ta meg sammen når det gjelder mat, men så har jeg heller ikke slitt mye med at matinntakt har hengt sammen med følelser. Jeg merker veldig godt at jeg ikke føler meg som meg selv når jeg er 5-10 kg unna den vekta jeg har hatt i hele mitt voksne, hvilket betyr de siste 15 årene. Jeg elsker sjokolade, men lysten på å komme tilbake på mitt vante nivå etter graviditeten er sterkere. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg har hørt om en filosof som slappet av på sofaen store deler av dagen. Som hadde en kone som fikset alt for ham (mat, klær, etc). Spiste når han ønsket det. Drakk hvis han ville. Sov når det passet seg. Som aldri tok seg sammen på noe som helst vis - bortsett fra når han jobbet. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
geskjeftig
|
Det er jo dette som er problemet i denne tråden. Lett overvekt av den uproblematiske typen diskuteres side om side med sykelige spisemønstre og fedme, som om det hadde noe med hverandre å gjøre. Hasselnøtt har vel ikke sagt at hennes løsning er LøsningenTM?
|
|
|
#153 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ordla meg muligens litt dumt, i mangle på andre ord i farten. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Fra tynn/slank til overvektig...
Jeg er 34 og har 4 barn, så det er i hvert fall ikke en ny graviditet som kommer til å snu det. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Fra tynn/slank til overvektig...
Sånn føler jeg det titt og ofte. Det er så mange ting jeg må fokusere på for å få til, som det virker som om krever så mye mer viljestyrke og innsats for meg enn for andre, både stort og smått - for eksempel å sette grenser for gutta uten å bli sint, huske å bruke tanntråd for perodontitten, rydde klær før det flommer over, rette opp en for lut rygg, holde orden i hagen, ta oppvasken med en gang osv osv. Slanking og trening har ikke vært på lista mer enn noen få ganger, og det virker som om hver gang jeg prøver å dytte det også inn på agendaen, så blir det etter hvert en overload og jeg gir opp - ikke bare slankinga, men gjerne en del andre ting på lista også - og siger ned i sofaen.
|
|
|
#156 |
|
|
Ethvert nek burde også skjønne at når jeg snakker om følelser og rasjonalisering og finne roten og så videre, dreier det seg ikke om latskapskilo. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
can-jur
|
Man er vel ganske enige om at matrus er en vanskeligere problematikk en heroin rus, fordi avhengigheten er så sterk.
|
|
|
|
#158 |
|
Textrovert
|
Jeg synes du faktisk utviser store fordommer mot overvektige, jeg. Tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig?
|
|
|
#159 |
|
can-jur
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigMin fantastisk flotte fastlege har forstått dette og er enig i at å gå ned i vekt, når man er i fedmegruppe 3, er noe som krever fulltids fokus og hun gir meg sykmelding, slik at jeg kan ha det fokuset, den tiden og den økonomien som kreves.
|
|
|
|
#160 |
|
Textrovert
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigLitt på si, men jeg synes det er merkelig at det ikke går lenger enn til fedme klasse 3. Jeg vipper akkurat en BMI på 40 nå i sommer, og legen min bare sto og kikket på meg og så "jeg kan ikke fatte at jeg må sette deg i den høyeste vektkategorien". Og jeg var til dels enig. Legen sa at hun hadde en pasient som veide nesten 190 kilo, og som var så syk pga. overvekten at det sto om livet. Det føltes helt feil, sa legen, å sette oss i samme kategori.
|
![]() |
|
|