Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fra tynn/slank til overvektig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 11:55   #141
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra tynn/slank til overvektig

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Slik har min kjære mor det også. 40 kilo ekstra som sitter som spikret. Spiser sunt og rett, har et krevende fysisk arbeid og beveger seg mye på fritiden, men likevel sitter disse ekstrakiloene som spikret.

En litt eldre bekjent var i lignende situasjon og slet også med overgangsalderplager, men gikk da til en ernæringsfyiolog til slutt, som både la om kosten hennes, og ga henne en "mixtur" av noe slag, som skulle hjelpe henne. Hun fant ut hva som var problemet, og satte henne på en slags diett. Der skal hun få i seg alt hun manglet, og totalt sett riktig mengde av alt + trim da. Hun kuttet ut koffein, mel, og en del andre ting, og skal ha en del bær, mye havre, en del fett (fisk, kylling, egg, ja til og med bacon/ribbe i små mengder, også denne mixen med næringsstoffer. Gurkemeie tror jeg bl.a. det var. Da plutselig begynte ting å skje. Det var ikke typisk slankekost, men veldig balansert kost basert på en analyse av henne. Hun gikk plutselig ned i vekt i tillegg til at hun ble mindre plaget med disse hetebølgene som kom over henne før.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:02   #142
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men Nessie, når du går opp 20 kg på to månedar, kva tenker du underveis da? Kva spise du? Dette tør eg berre spørre fordi eg kjenne Nessie så godt at eg veit ho syns det er greit å svare.

Så dere det programmet på NRK2(3?) om hun modellen som var godt trent og slank, og som i 6 uker skulle la være å trene og spise det hun ville?

Uten å overspise eller fråtse fullstendig gikk dama opp 13 kg på 6 uker. Hvilket sier mye om hva trening gjør, men også veldig mye om hva slags regime mange må leve under for å holde vekten. Og hun var ikke en size 2 i utgangspunktet heller. En helt vanlig 38/10.

Jada, man skal ta slike programmer med en klype salt, men jeg synes det var ganske troverdig. Og skremmende - ikke minst hva det gjorde med blodtrykk, kondisjon og allmenntilstand (hun følte seg tiltaksløs, energifattig og fikk - ikke minst - et på den ene siden mer likegyldig forhold til seg selv mens selvbildet ble dårligere.)

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:05   #143
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men Nessie, når du går opp 20 kg på to månedar, kva tenker du underveis da? Kva spise du? Dette tør eg berre spørre fordi eg kjenne Nessie så godt at eg veit ho syns det er greit å svare.

Akkurat det er lett som en plett.
Mannen spiser ca 7000 kcal (ja, du leste rett) i løpet av en dag.
Sykmeld han og tving han til å sitte stille i 1 mnd, så skal du se hvor fort han legger på seg. Han er i dag normalvektig med det kostholdet.

Jeg tar av 1 kg i uka på 2500 kcal

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:09   #144
Albertine
Passiv

Standard

Jeg elsker Mim litt i dag.

Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:09   #145
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en skikkelig deprimerende tråd, faktisk, uten at jeg klarer å redegjøre for hvorfor sånn egentlig.

Jeg kan fint legge på meg 20 kg på to måneder. Da innebærer det ikke sinnsyke mengder mat og snop av gangen, men et jevnt sig. Jeg blir så deprimert fordi vekta øker og dermed tenke at jeg ikke fortjener annet enn å bli sykelig overvektig. Det er derfor det ofte i perioder tipper helt andre veien også, fordi redselen for å gå opp veldig mye på kort tid er så innprentet i tankegangen.

Gammel 13-09-10, 12:31   #146
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Dette er jo et minefelt uten like.

Jeg er normalvektig, men har foreldre som "plutselig" har blitt overvektige en gang 5-10 år fram i tid fra min alder. Vi har temmelig like gener og de har spist helt vanlig mat. Begge er glad i både søtt og salt, og det er jeg også. De siste årene har søstrene mine og jeg blitt mer obs på "arven" og tenkt litt mer på livsstil og kosthold. Jeg vil ikke slanke meg eller sette meg i en situasjon hvor det er nødvendig, derfor prøver jeg å ha et øye med vekt og midjemål før kiloene plutselig er der. For min del vil str 42 være et varsel. Ikke dermed sagt at 42 er lik overvekt. Det er et varsel fordi jeg tror at om jeg først tipper 10-15 kg + normalvekt, så vil det være innmari vrient/umulig å komme ned igjen. Vekta og størrelsen er egentlig ikke hovedpoenget, det er jo å ha en frisk kropp som virker. Jamfør Mim i tidligere innlegg.

At jeg er normalvektig i dag er mest flaks og en god del godt kosthold. Jeg ser for meg at jeg lett kan komme til en alder der forbrenningen stopper opp og jeg virkelig må tenke gjennom forholdet mellom aktivitet og kaloriinntak.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:45   #147
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går ikke an å bare ta seg sammen. Har jeg lært. Det er følelser, og følelser kan ikke rasjonaliseres bort. Har jeg lært. Samme hvor smart og fornuftig man egentlig er. (Har jeg lært. )

Greia er visst at man må finne ut hvorfor man føler som man gjør, eller i det hele tatt finne ut hva man føler, og SÅ kan man begynne å rasjonalisere. Visstnok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:49   #148
Albertine
Passiv

Standard

Og nå elsker jeg aC litt også.

Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:56   #149
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det går ikke an å bare ta seg sammen. Har jeg lært. Det er følelser, og følelser kan ikke rasjonaliseres bort. Har jeg lært. Samme hvor smart og fornuftig man egentlig er. (Har jeg lært. )

Jeg klarer fint å ta meg sammen når det gjelder mat, men så har jeg heller ikke slitt mye med at matinntakt har hengt sammen med følelser. Jeg merker veldig godt at jeg ikke føler meg som meg selv når jeg er 5-10 kg unna den vekta jeg har hatt i hele mitt voksne, hvilket betyr de siste 15 årene. Jeg elsker sjokolade, men lysten på å komme tilbake på mitt vante nivå etter graviditeten er sterkere.

Jeg har av og til sagt at jeg aldri har slanket meg, for jeg har aldri følt det sånn. Imidlertid gikk det opp for meg at jeg alltid har vært veldig bevisst hva jeg putter i meg. Jeg husker en mandag på jobb der noen hadde med kake (etter helgen). Jeg merket at jeg sleit litt med å bestemme meg for om jeg skulle ta et stykke, fordi kake på en mandag=skurr i min mathverdag. Noen kan kanskje synes jeg er kjempestreng og tenker at jeg må ha det slitsomt, men jeg har aldri tenkt sånn på det. Det er bare sånn det er, og det koster meg ikke så mye.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:05   #150
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg klarer fint å ta meg sammen når det gjelder mat, men så har jeg heller ikke slitt mye med at matinntakt har hengt sammen med følelser. Jeg merker veldig godt at jeg ikke føler meg som meg selv når jeg er 5-10 kg unna den vekta jeg har hatt i hele mitt voksne, hvilket betyr de siste 15 årene. Jeg elsker sjokolade, men lysten på å komme tilbake på mitt vante nivå etter graviditeten er sterkere.

Jeg har av og til sagt at jeg aldri har slanket meg, for jeg har aldri følt det sånn. Imidlertid gikk det opp for meg at jeg alltid har vært veldig bevisst hva jeg putter i meg. Jeg husker en mandag på jobb der noen hadde med kake (etter helgen). Jeg merket at jeg sleit litt med å bestemme meg for om jeg skulle ta et stykke, fordi kake på en mandag=skurr i min mathverdag. Noen kan kanskje synes jeg er kjempestreng og tenker at jeg må ha det slitsomt, men jeg har aldri tenkt sånn på det. Det er bare sånn det er, og det koster meg ikke så mye.

Nei, men da har jo du heller ikke de issuesene som gjør at du kan gå fra 50 til 100 kilo uten å klare å stoppe det.

Gammel 13-09-10, 13:09   #151
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hørt om en filosof som slappet av på sofaen store deler av dagen. Som hadde en kone som fikset alt for ham (mat, klær, etc). Spiste når han ønsket det. Drakk hvis han ville. Sov når det passet seg. Som aldri tok seg sammen på noe som helst vis - bortsett fra når han jobbet.

Da konsentrerte han seg maks og hadde en fantastisk viljestyrke til å komme seg gjennom vanskelige oppgaver. Da var han fullstendig tilstede i sitt arbeide.

Kanskje vi rett og slett bare har så-så mye viljestyrke? Jeg har personlig gått gjennom et tøft år. Det har vært slitsomt, utmattende og stressende både fysisk og psykisk. Å bare overleve dette året har krevd ganske mye av både meg og resten av familien. Jeg vet jeg burde vært flinkere til å lage næringsrik mat. Til å trene regelmessig. Til å spise ofte og riktig. Men jeg har rett og slett ikke hatt overskudd til å ta tak i problemet. Jeg har vært så nedkjørt at det å ta tak i overvektsproblematikken rett og slett ble for mye. I min hverdag var det å hente fram potetgullposen det jeg orket. Jeg burde gjort andre ting, men jeg hadde ikke viljestyrken til det.

Men jeg vet hva som skal til. Jeg må bare få hodet over vannet først.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:19   #152
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, men da har jo du heller ikke de issuesene som gjør at du kan gå fra 50 til 100 kilo uten å klare å stoppe det.

Det er jo dette som er problemet i denne tråden. Lett overvekt av den uproblematiske typen diskuteres side om side med sykelige spisemønstre og fedme, som om det hadde noe med hverandre å gjøre. Hasselnøtt har vel ikke sagt at hennes løsning er LøsningenTM?

Som Mim sa; snørr og barter. Det må være greit at man også diskuterer det å sette grensa, for de av oss som bare trenger det, uten at man sier at alle har det sånn. For noen er det nok å ta seg sammen. For andre handler det om helt andre ting. Ingen svar passer for alle.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:24   #153
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tøtto, her.

Så hvis man ikke klarer å stoppe i tide, er man ikke fornuftig da? Jeg ser ikke poenget ditt her, mener du virkelig at det går på fornuft?

Ordla meg muligens litt dumt, i mangle på andre ord i farten.
Det går vel ikke på fornuft sånnsett, (derfor jeg skrev det i hermetegn) men på en måte gjør det det litt likevel? Overvekt er for mange en sykdom, og overspisingen har jo med det mentale å gjøre også...så ja, litt med "fornuft" har det jo vel med å gjøre..? Er man ufornuftig på et vis når man sitter og spiser og spiser og spiser til vektnålen viser 80kg formye? Da tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig? men på slukke suget etter mat og å stille andre behov der og da? Man setter behov foran "fornuft"? For alle vet jo at det på sikt ikke fører noe godt med seg helsemessig?
At man ikke klarer å stoppe er en annen sak... Det er vel en tankegang som må endres for den det gjelder vil jeg tro... og nei, jeg sier ikke at det er lett, ingen trylleformel finst. Og jeg har ingen fordommer mot overvektige, bare så det er sagt.

Jeg synes derimot det er trist å se en person som før brukte str 38/40 feks, og som "plutselig" bruker str 48/50.. Derfor jeg begynte å undre over at enkelte kan la det gå så langt...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:24   #154
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra tynn/slank til overvektig...

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

det trodde jeg også da jeg var 34 og hadde 3 barn, men da jeg var 37 og hadde fått barn nummer 4, merket jeg at sånn var det ikke lenger. Da måtte jeg begynne å tenke på hva jeg puttet i munnen (veldig uvant), og slutter jeg å trene legger jeg fort på meg litt. Forbrenningen går nok endel ned for de aller fleste når man begynner å nærme seg 40, ganske sjokkerende når man ikke er vant til å tenke på sånt i det hele tatt.

Jeg er 34 og har 4 barn, så det er i hvert fall ikke en ny graviditet som kommer til å snu det.

For min del ønsker jeg legge på meg mer. Jeg syns ikke det er spesielt morsomt at buksene mine sitter penere på min 13 åring.

Jeg har motsatt problem av mange her. Jeg kan spise absolutt så mye jeg vil og legger ikke på meg ett gram en gang. Det er i grunn litt slitsomt det også, for jeg må fokuser veldig på mat for ikke gå ned i vekt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:30   #155
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra tynn/slank til overvektig...

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kanskje vi rett og slett bare har så-så mye viljestyrke?

Sånn føler jeg det titt og ofte. Det er så mange ting jeg må fokusere på for å få til, som det virker som om krever så mye mer viljestyrke og innsats for meg enn for andre, både stort og smått - for eksempel å sette grenser for gutta uten å bli sint, huske å bruke tanntråd for perodontitten, rydde klær før det flommer over, rette opp en for lut rygg, holde orden i hagen, ta oppvasken med en gang osv osv. Slanking og trening har ikke vært på lista mer enn noen få ganger, og det virker som om hver gang jeg prøver å dytte det også inn på agendaen, så blir det etter hvert en overload og jeg gir opp - ikke bare slankinga, men gjerne en del andre ting på lista også - og siger ned i sofaen.

Jeg har venninner som flommer over av energi og som har ryddet huset, lagd tre middager og puttet i frysen, vasket et par maskiner tøy, trent osv i løpet av en ettermiddag/kveld hvor jeg ikke har rukket mer enn å lage middag og legge barn. De er selvfølgelig også tynne. Jeg skjønner jo på et nivå at jeg ikke må sammenligne meg med dem, men det er av og til vanskelig å huske at dette ikke er en moralsk defekt hos meg, men bunner i ulike personligheter. Hvis jeg skal strebe etter et slikt liv, kan jeg aldri bli noe annet enn ulykkelig og føle at jeg kommer til kort. Derfor forsøker jeg nå å ikke eksplisitt slanke meg men "bare" å prøve å spise litt annerledes med så lite fokus på det som mulig. Kommer jeg meg noen gang inn i str 44 igjen, vil jeg være såre fornøyd, men vekta skal få fortsette å stå i skapet uten batterier.

Gammel 13-09-10, 13:36   #156
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er jo dette som er problemet i denne tråden. Lett overvekt av den uproblematiske typen diskuteres side om side med sykelige spisemønstre og fedme, som om det hadde noe med hverandre å gjøre. Hasselnøtt har vel ikke sagt at hennes løsning er LøsningenTM?

Som Mim sa; snørr og barter. Det må være greit at man også diskuterer det å sette grensa, for de av oss som bare trenger det, uten at man sier at alle har det sånn. For noen er det nok å ta seg sammen. For andre handler det om helt andre ting. Ingen svar passer for alle.

Ethvert nek burde også skjønne at når jeg snakker om følelser og rasjonalisering og finne roten og så videre, dreier det seg ikke om latskapskilo.

Men jeg skal ta med en eeeenda mindre teskje neste gang!

Gammel 13-09-10, 13:36   #157
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ordla meg muligens litt dumt, i mangle på andre ord i farten.
Det går vel ikke på fornuft sånnsett, (derfor jeg skrev det i hermetegn) men på en måte gjør det det litt likevel? Overvekt er for mange en sykdom, og overspisingen har jo med det mentale å gjøre også...så ja, litt med "fornuft" har det jo vel med å gjøre..? Er man ufornuftig på et vis når man sitter og spiser og spiser og spiser til vektnålen viser 80kg formye? Da tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig? men på slukke suget etter mat og å stille andre behov der og da? Man setter behov foran "fornuft"? For alle vet jo at det på sikt ikke fører noe godt med seg helsemessig?
At man ikke klarer å stoppe er en annen sak... Det er vel en tankegang som må endres for den det gjelder vil jeg tro... og nei, jeg sier ikke at det er lett, ingen trylleformel finst. Og jeg har ingen fordommer mot overvektige, bare så det er sagt.

Jeg synes derimot det er trist å se en person som før brukte str 38/40 feks, og som "plutselig" bruker str 48/50.. Derfor jeg begynte å undre over at enkelte kan la det gå så langt...

Man er vel ganske enige om at matrus er en vanskeligere problematikk en heroin rus, fordi avhengigheten er så sterk.
Og mekanismene er vel mye de samme, som for de som spiller alle pengene sine, naboens penger, mamma og pappas penger, bilen, kona og ungene bort på nett poker, de som stapper regningene i stekovnen, de som har BMI på 12 og ser en feit person i speilet, de som siler rødspriten i loff og drikker den, før de spiser loffen etter på, de som bruker 12.000 kr på mat for så å kaste opp all maten etter på, og ikke minst de som har 2000 par sko, men ingen penger til mat.
Klin sprø hele bunten,

Og alle blir friske igjen, når de bare tar til furnuft og tar seg sammen.
Men for å kunne ta seg sammen, å gjøre de grepene som må til, så MÅ MAN HA ET VELFUNGERENDE støtteapparat rundt seg. Man må ha tid, man må ha overksudd, man må oppbacking fra alle hold.
Og det er noe jeg ikke forstår, for oppfølgingen fra helsevensenet, i forhold til overvekt er MINIMAL. Det er virkelig lite hjelp å få.
For de fleste er ikke 6 mnd på Ebertoft, eller Tonsåsen et alternativ. Ei heller kirurgi. Men røyker du, derimot, finnes det haugen på med gratis tilbud fra staten, til å slutte.

Og til det siste du skriver:
jeg synes det er utrolig trist med disse som sitter og hoster, med gule nikotinfingre og røyker. Det er jo bare å ta seg sammen og slutte, for det greier jeg.........

(det siste der var ironi liksom)

Gammel 13-09-10, 13:37   #158
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Er man ufornuftig på et vis når man sitter og spiser og spiser og spiser til vektnålen viser 80kg formye? Da tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig? men på slukke suget etter mat og å stille andre behov der og da? Man setter behov foran "fornuft"? For alle vet jo at det på sikt ikke fører noe godt med seg helsemessig?

Jeg synes du faktisk utviser store fordommer mot overvektige, jeg. Tenker man ikke på sitt eget beste helsemessig? Jeg tror de fleste som er sykelig overvektige, ikke gjør annet enn å tenke å sin egen helse. Det er derfor de sliter så utrolig. De fører en evig kamp mot maten. De VET at de ikke burde, at det ikke bare er lite estetisk å veie så mye, men at det rett og slett kan være helsefarlig. De vet det og gjør hva de kan for å snu trenden, men det går ikke, for maten er større og sterkere og tar rotta på dem gang på gang, uansett hvor hardt de prøver og hvilke våpen de stiller med.

Og selvfølgelig må tankegangen endres, men det er jaggu meg ikke bare bare, det heller. Jeg, for eksempel, har gått til terapi hos en ekspert på overspising, jeg deltok i selvhjelpsgruppe via IKS i nesten to år, jeg har gått på selvhypnose-kurs, hatt månedlige samtaler med lege, osv., osv. I tillegg til å prøve ulike vektreduksjonsopplegg. Men hjalp det? Nei. Om det hjalp, så hjalp det kun midlertidig. Det var ikke kraftige nok våpen. Maten var og ble sterkere.

Og jeg tror ikke jeg er den eneste kraftig overvektige som har det slik.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 13:41   #159
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Min fantastisk flotte fastlege har forstått dette og er enig i at å gå ned i vekt, når man er i fedmegruppe 3, er noe som krever fulltids fokus og hun gir meg sykmelding, slik at jeg kan ha det fokuset, den tiden og den økonomien som kreves.
Det bør mange andre også forstå.
Det er MYE bedre butikk for staten å ha meg sykmeldt i 1 år, slik at jeg kan komme ned i nogenlunde normalvekt, enn å la meg leve 30 år med i fedmegruppe 3.

Gammel 13-09-10, 13:44   #160
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på si, men jeg synes det er merkelig at det ikke går lenger enn til fedme klasse 3. Jeg vipper akkurat en BMI på 40 nå i sommer, og legen min bare sto og kikket på meg og så "jeg kan ikke fatte at jeg må sette deg i den høyeste vektkategorien". Og jeg var til dels enig. Legen sa at hun hadde en pasient som veide nesten 190 kilo, og som var så syk pga. overvekten at det sto om livet. Det føltes helt feil, sa legen, å sette oss i samme kategori.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.