Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest
Opprinnelig lagt inn av MissS, her.
Vel, jeg er vel kanskje inhabil som faktisk er same og selv har fått føle diskriminering på kroppen. For ikke å snakke om min mor og hennes søsken som ble plassert på internat, nektet å snakke språket sitt og skrubbet fordi de var "skitne". Tiden leger alle sår, men ting tar faktisk tid.
Jeg skjønner jo at man blir lei seg om man mener at dette stuntet er ment å latterliggjøre samer. Og om de hadde hatt en samevitsefestival eller noe så hadde det jo vært klart latterliggjøring. Dette kunne vel likegodt ha vært en "homage" på en måte, som når man tar på seg en cowboyhatt når man skal ha amerikansk fest. Det er jo ikke noe dårlig ting å være same, så at noen kler seg ut som en same skjønner jeg ikke helt uten videre skal være hån.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg jeg, men jeg får prøve. Det blir nesten litt mer diskriminerende å anta at det "selvfølgelig" er hån, for det skulle på et vis indikere at det er noe dårlig i å være same. Om nå kiwi hadde åpnet en filial i Russland og de hadde tatt på seg grønne kosakkluer, det hadde vært (for meg da) omtrent det samme. En slags gimmick for at man er i et område med egen kultur.