Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette rettferdig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-10, 15:49   #1
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Mayamor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er dette rettferdig?

Jeg og min x (pappan til mine 3 barn) bodde sammen som samboere i 10 år. Vi leide hus så den biten er grei. MEN vi hadde billån, og et lån på en ny tv + et forbrukslån på 50.000. Alt dette stod i hans navn. Jeg var ikke medlåner på noe, men det var en felles avgjørelse vi tok sammen å skaffe disse tingene.

Så flyttet han ut og tok med seg den store nye tv`n, den nye bilen osv. Han tok med seg alt av verdi som var i hans navn fordi han mente det var hans. Jeg godtok det men nå komme rhan å sier vi må dele på forbrukslånet. Jeg syns dette blir helt feil fordi om han vil at jeg skal være med å dele på et lån som står i hans navn så skulle vi delt verdien på alt det andre som også står i hans navn.

Er det rett av han å kreve at vi deler bare på det negative som er i hans navn mens alt det positive som er i hans navnn skal han ha i sin helhet??????

Han holder igjen barnebidrag nå fordi han mener jeg skal betale halvparten av lånet Men det syns jeg er urettferdig.

Gammel 17-09-10, 15:50   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Er dette retferdig?

Sned inn bidragskrav til nav du. De henter inn de pengene enkelt og ukomplisert og gratis. Selvsagt skal han ikke tvinge deg til å betale sine egne ting.

Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 15:51   #3
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Nei, det kan vel ikke være rett??

At du skal betale for det han har tatt med seg? Ganske frekt, spør du meg.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 15:52   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Selvfølgelig er ikke det rettferdig. Krev barnebidrag gjennom NAV, så slipper du at han holder igjen bidraget.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 15:56   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er dette rettferdig?

Jeg mener du har krav på halvparten av de verdiene dere har opparbeidet dere i løpet av samboerskapet selv om det står i hans navn. Om lånene i tillegg står i begges navn er dere begge ansvarlige for disse. Kanskje det kunne vært lurt å få litt rådgivning fra en uavhengig part.

Det virker veldig merkelig at han bare kan bestemme seg for å holde igjen penger i hvertfall.

Gammel 17-09-10, 15:56   #6
AprilRyan

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Mener du at han vil du skal betale halvparten av alt? Hvis en del av lånet kommer av småforbruk som mat og diverse som begge har forbrukt så er det vel riktig å dele regningen, også betaler han hele fjernsynet og billånet siden han har beholdt det.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:02   #7
Pegasus

Pegasus sin avatar

Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Mayamor: enig med deg. Skal dere dele på lånet, skal dere dele på verdiene som lånet har dekt, også. Høres ut som en tur på NAV er på sin plass nå.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:36   #8
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Standard

Takk for mange svar. Drar en tur på nav på mandag. Jeg kan gjerne hjelpe til å betale halvparten av forbrukslånet men da menrr jeg at verdiene på alt det andre i hans navn også bør deles. Syns det er urettferdig at han skal kreve å få alt det positive i sin helhet mens det negative må vi dele på så lenge alt står i hans navn.

Han mener at forbrukslånet som er i hans navn er halvparten mitt. Men hvorfor skal ikke verdien i bilen og det andre være halvparten mitt også? Jeg står ikke som medlåner på forbrukslånet engang.

Gammel 17-09-10, 16:38   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig så synes jeg ikke det er så lurt å se på hva som er rettferdig i denne situasjonen. Rettferdig er et tolkningsspørsmål (selv om jeg er enig i din tolkning). Når man ikke er 100 % venner og vel forlikte, er det mye bedre å bare følge reglene.

Reglene er enkle. Samboere hefter alene for gjeld, og eier det som står i eget navn alene.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:42   #10
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Egentlig så synes jeg ikke det er så lurt å se på hva som er rettferdig i denne situasjonen. Rettferdig er et tolkningsspørsmål (selv om jeg er enig i din tolkning). Når man ikke er 100 % venner og vel forlikte, er det mye bedre å bare følge reglene.

Reglene er enkle. Samboere hefter alene for gjeld, og eier det som står i eget navn alene.

Så det betyr at det lånet som står i hans navn KUN er hans og at han ikke kan kreve at jeg tar halvparten? Jeg sa aldri noen ting på at han tok med bilen og den nye tv`n fordi det stod i hans navn. Det var først når han begynte å bråke om det forbrukslånet jeg ble sur for jeg mener at om han vil dele på det lånet som er i hans navn så får han dele på de andre tingene i hans navn også.

Gammel 17-09-10, 16:44   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mayamor, her.

Så det betyr at det lånet som står i hans navn KUN er hans og at han ikke kan kreve at jeg tar halvparten? Jeg sa aldri noen ting på at han tok med bilen og den nye tv`n fordi det stod i hans navn. Det var først når han begynte å bråke om det forbrukslånet jeg ble sur for jeg mener at om han vil dele på det lånet som er i hans navn så får han dele på de andre tingene i hans navn også.

Alt som står i hans navn er hans. Det er ikke noe felleseie for samboere.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 17-09-10, 16:47   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør på allium.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 16:47   #13
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Standard

Alt som står i hans navn er hans. Det er ikke noe felleseie for samboere.

Å nå ble jeg glad. Da bærer det rett på nav på mandag.

Kan de trekke han for bidrag han skylder for 6 mnd tilbake?

Gammel 17-09-10, 16:53   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Jeg er usikker. Har dere en skriftlig avtale? Har du sjekket hva du vil få hvis dere bruker navs regler?

Gammel 17-09-10, 16:57   #15
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Standard

Jeg er usikker. Har dere en skriftlig avtale? Har du sjekket hva du vil få hvis dere bruker navs regler?

Vi skrv under på en privat skriftlig avtale på bidragssum den gangen. Men han betaler ikke inn. Men jeg VET at den avtalen går i hans favør fordi om nav beregner bidrag vil jeg få over 1000 kr mer pr mnd i bidrag.

Gammel 17-09-10, 16:57   #16
Left
Passiv

Standard

Det som står i hans navn er hans. Gjelda står jo også i hans navn, ergo er den også hans

Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 17:00   #17
Pegasus

Pegasus sin avatar

Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Hvis ikke reglene er endret nettopp, så kan ikke NAV kreve inn tilbake i tid, kun fra den datoen du leverer inn krav om bidrag hos dem.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 17:05   #18
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Hvis ikke reglene er endret nettopp, så kan ikke NAV kreve inn tilbake i tid, kun fra den datoen du leverer inn krav om bidrag hos dem.

Ok...men da kan jeg be de om å sjekke hva jeg kan få i bidrag da, for jeg vet at den private avtalen vi skrev under på er veeeldig snill til hans fordel. Nå har jeg ikke lyst til å være snill mere for han lager tull av småting støtt

Gammel 17-09-10, 17:11   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

du kan jo ikke betale for noe han tok med seg som han mener er hans.. hvis du skal betale for noe må du jo få ha noe av det...? for en idiått..
Send inn bidragskrav til nav.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 17:13   #20
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

I forhold til reglene er det helt riktig at forbrukslånet er hans siden det står i hans navn. Jeg synes allikevel det er viktig å se på hva forbrukslånet har blitt brukt til når man skal se på om du skal betale noe på det eller ikke. Dersom forbrukslånet har blitt brukt til å dekke mat, klær, opplevelser osv for hele familien, så synes jeg at du bør være med å bidra i tilbakebetalingen av dette. Dersom forbrukslånet har vært brukt til å betale på bil / TV / andre ting som eks'en har tatt med seg, trenger du ikke å betale noe.

Jeg tar her forbehold om at du ikke har bidratt noe som helst i forhold til bil / TV og tilbakebetaling av lånet på disse.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.