Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor har du venstre fot når du kjører bil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hviler du venstre fot på clutchpedalen under kjøreturen?
Ja 20 14,08%
Nei 122 85,92%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-10, 17:52   #61
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor har du venstre fot når du kjører bil?

Jeg kjører pr nå automat, så venstrebenet har jeg liksom lengt bak jeg.
Har heller aldri kjørt med foten på pedalen de gangene vi har hatt girbil.

mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 18:02   #62
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke. Antagelig inni bilen et sted,

Gammel 19-09-10, 19:22   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det jeg overhodet ikke skjønner, er følgende:

Tenk hvis man må bremse i en fryktelig fart. Da trenger man clutchen. Tenk hvis man bommer på clutchen? Tenk hvis man skal gire og foten setter seg fast ved siden av eller skoen kommer innunder pedalen?

Nei, må du virkelig bremsefort trenger du ikke clutchen. Greit, motoren kveles, men du klarer å starte den igjen når hjertebanken har gitt seg. Dersom du virkelig trenger bråbremse, bør du sikkert stoppe motoren og puste før du kjører videre uansett. Trenger du bre semi-bremse, så rekker du det fint.

Og skal du klare å sette fast foten ved siden av eller under pedalen, sånn at du ikke får den fremigjen, da har du virkelig større problemer enn at du ønsket å gire... men det har jeg aldri hørt om noen som har store problemer med.

Det går utmerket fint å kjøre bil uten å bedrive clutch-mishandling.

Gammel 19-09-10, 19:54   #64
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ler hver gang jeg ser overskriften på denne tråden og venter bare på at noen med kunstig fot skal komme og svare "i bagasjerommet" eller noe sånt.

Gammel 19-09-10, 20:08   #65
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Har ikke clutch.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:27   #66
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte vist at jeg hadde foten på clutch-pedalen, men etter nitidig forskning i helga så viste resultatet at det har jeg ikke. Foten hviler pent på hvilebrettet til venstre for pedalen.

Gammel 20-09-10, 10:33   #67
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg har aldri på pedalen når jeg ikke kløtsjer - det plukket kjørelæreren av meg med en gang jeg viste tendenser.

¨
Samme her.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:42   #68
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte over dette da jeg var ute og kjørte i går.
Og jeg er litt sånn begge deler jeg merket jeg.
Er jeg i områder med lav fart der jeg må gire ofte hviler jeg den på clutshen, mens om jeg kjører i jevn fart hviler jeg den der den skal hvile.

SÅ jeg er litt ubestemmelig rett og slett.

Jeg bruker den forøvrig for ofte når jeg kjører sånn rykk-og-napp-kjøring i by. Det er skikkelig unødvendig.

Gammel 20-09-10, 10:55   #69
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ved siden av. Men jeg clutcher for mye - prøver å slutte med det.

Jeg leste et intervju med en kjørelærer (tror jeg) et eller annet sted, og han sa at det var en jente-greie å clutche for mye. Han sa det var viktig at jenter skjønte at man fint kan bremse uten clutch, og at man skal drite i clutchen hvis man må bråbremse, for å spare tid.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 11:10   #70
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Har bil med automatgir, så venstrefoten er nå bare der på siden en plass

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 11:28   #71
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg leste et intervju med en kjørelærer (tror jeg) et eller annet sted, og han sa at det var en jente-greie å clutche for mye. Han sa det var viktig at jenter skjønte at man fint kan bremse uten clutch, og at man skal drite i clutchen hvis man må bråbremse, for å spare tid.

Når jeg kjører i 30-sone og feks skal svinge av til en sidevei trykker jeg automatisk inn clutchen, bare sånn for å være klar om jeg må gire ned til 1. gir. :klaskepanne: Det er jo så teit!

Gammel 20-09-10, 12:12   #72
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har foten ved siden av clutchen, selvsagt. Slike unoter pleier da kjørelæreren å plukke vekk i den første eller andre kjøretimen?

Jeg liker ikke å være passasjer i bil (kontrollfreak) og jeg kjenner at jeg iallefall ikke ville likt å sitte på med noen som har slike uvaner. Jeg hadde nok lurt på om det var mer de ikke hadde lært. :feilfri:

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 12:42   #73
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Foten ved siden av clutchpedalen. Noe annet ville vært veldig unødvendig slitasje på clutchen. Veldig dyrt å reparere.

Ang nødbremsing. Det viktigste er å tråkke inn bremsepedalen så fort du kan, så hardt du kan. Da hjelper bilen deg med å bremse (assistert bremsing), hvis du har en noenlunde moderne bil, i tillegg til at det er viktig å få aktivert ABS-en. Det skal riste. Clutchen er ikke så viktig å tenke på, mye viktigere å bremse, så det er ingen grunn til å ha klar foten på clutch i fall du må bremse kjapt.

På glatt føre er det en annen sak, da må du bruke clutchen til å frikoble drivhjulene fra motoren hvis du trenger å svinge unna noe, ellers risikerer du at motoren motarbeider deg og du mister veigrepet eller enda verre, får en spinn.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 12:45   #74
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Når jeg kjører i 30-sone og feks skal svinge av til en sidevei trykker jeg automatisk inn clutchen, bare sånn for å være klar om jeg må gire ned til 1. gir. :klaskepanne: Det er jo så teit!

Første gir skal du omtrent kun bruke når du står stille, og så skifter du til andre gir når du har fått litegranne fart. Det du gjør sliter ikke på clutchen da, det er når man hviler foten på clutchen at det blir problematisk.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 17:15   #75
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har jeg aldri gjort. Det ante meg virkelig ikke at det var så pass mange som gjorde det. Overraskende!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 22:33   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ved siden av. Men jeg clutcher for mye - prøver å slutte med det.

Jeg clutcher ikke mer enn nødvendig, det er ikke derfor jeg har foten der. Men den er god å hvile på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 23:29   #77
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har den på gulvet til venstre for clutchen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 23:42   #78
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På dørken.

Gammel 27-09-10, 11:02   #79
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fint på hvilebrettet vil jeg tro? Ikke på clutchen i allefall.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 14:43   #80
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Har automat, så venstrefoten hviler på dertlig egnet sted der på siden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.