Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Er det toll på sko?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-10, 10:31   #22
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det toll på sko?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

I praksis er jeg like irritert som andre, men når jeg tenker saklig på det har du selvsagt rett.

Jeg er naturligivs også like irritert (minst), og er sikkert like glad i å unndra skatt som de fleste andre som handler på nettet.

Regelverket for fortolling er veldig komplisert for privatpersoner, og derfor helt sikkert unødvendig dyrt å administrere. Jeg skal ikke påstå at det ble laget slik fordi men ønsket å skape kunstige «tollbarrierer» for privatimport, siden disse reglene åpenbart er laget for næringslivet og sikkert også er laget på et tidspunkt der privatpersoner knapt drev med import av varer. Men at det ikke er gjort noen særlige forsøk på å forenkle eller rasjonalisere dette tror jeg nok skyldes et ønske om at det skal være minst mulig attraktivt å drive med import privat. Når jeg ser hva skatteetaten har greid å få til av forenklinger for meg som privatperson, er jeg helt sikker på at tollvesenet kunne ha greid noe lignende hvis de bare hadde prøvd. Jeg tror en forenkling av regelverket, og at tollvesenet på en eller anne måte sto for privatfortolling kunne ha mange fordeler. Men jeg tror ikke det kommer til å skje. Jeg tror ikke grensen kommer til å ble hevet fra 200 kroner heller; og jeg tror faktisk også at det ville være ødeleggende for en god del norske bedrifter om det skjedde. De bør ikke få operere uten konkurranse fra utlandet, men det bør være på mest mulig like vilkår, og om man må betale 25 % mer fra en norsk butikk enn fra en britisk, så tror jeg ikke det er særlig bra, hverken for den norske forhandleren eller for Norge, som ikke får skatteinntektene. Men jeg syns heller ikke det er rimelig at Posten skal kunne kreve over hundre kroner for å levere ut en pakke, og jeg tror det er den kostnaden vi bør prøve å gjøre noe med.

Ben "unfocused rage apparently more satisfying than rationalty" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.