|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Har aldri laget det før men nå tenkte jeg at jeg skulle prøve det snart. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Jeg pleier å legge noen kvister rosmarin i en ildfast form, legge lammelåret oppå, gni det inn med godt med olivenolje, salt og pepper, spekke med masse hvitløk og sette det i ganske varm ovn. Lett som bare det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?
Men hvor varm er ganske varm ovn da? Og hvor lenge steker du det? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Trøtt
|
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Steketiden på matprat sine sider er litt knapp. Jeg stekte mitt lammelår på mellom 130 og 180 grader i forrige uke og det tok 3,5 time før 2,5 kg lammelår var ferdigstekt.
|
|
|
#7 |
|
Originala
|
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Jeg har en god dæsj olje, presset hvitløk, salt, pepper og masse rosmarin i morter. Gnir inn kjøttet med dette før steking. Legger løk og gulrøtter og lammelår i langpanne. Vi har hatt ganske lav temperatur, rundt 100 grader den første tida, kanskje? Og så må jeg alltid google for å finne ut hva kjernetemperaturen skal være. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Det aller beste er å langsteke det i to omganger.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Jeg synes også Matprat sine steketider er generelt knappe.
|
|
|
|
#10 |
|
Smugleser
|
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Du må ha et steketermometer. Gjerne digitalt.
|
|
|
#12 |
|
Grisejente
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Har snakket med slakteren for å få grader, for de som er interessert i å laaaaangsteeeekeeee. Det blir altså så fantastisk mørt.
|
|
|
#13 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
Dette må jeg prøve skal servere det på lørdag. Kan du skrve sånn ca tid du bruker så jeg klarer å ha middagen klar til gjestene kommer på lørdag? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Grisejente
Det skulle jeg gjerne gjort, men det er så lenge siden at jeg husker helt ærlig ikke. Jeg skal steke i morgen, og kan jo rapportere hvor lang tid det tar sånn ca. Jeg rakk ikke steke i dag og vurderer å satse på langsteking i morgen, med mulig hvile midt på dag.
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
tusen takk! Skal testes |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Min tilårskomne |
|
|
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tid for lam - kan dere gi meg oppskrift på lammelår?Jeg anbefaler denne oppskriften på det sterkeste:
|
|
![]() |
|
|