Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-10, 19:53   #21
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

2 timers møte syns jeg ikke er spesielt lenge, det må jo være lov å stille spørsmål på disse møtene. Og man treffer jo ikke lærerne utenom disse møtene og foreldresamtalen, og terskelen for å ringe for småting er rimelig stor hos meg iallefall. Slenger ut en email oftere. Jeg vet feks ikke hvordan min sønns lærer ser ut.

Vi har foreldremøte på skolen fra 19-2130 neste uke og barnehagen har også møte fra 19 -2130.

Gammel 23-09-10, 19:59   #22
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men Avatar, lengden på foreldremøter kan vel knapt reguleres med utgangspunkt i at dere har valgt å få fire barn? Litt sånn: "her må vi komprimere info pluss passe på at skravlebøttene ikke får ordet, for det kan tenkes at det kommer noen som har mange barn"?

Jeg synes at ettermiddagene er hektiske med to barn med henholdsvis én og to fritidsaktiviteter, lekser og vennebesøk + vår egen henholdsvis overtidsarbeid og retting - men det er da ikke akkurat foreldremøter som velter hverdagslasset? De kommer ikke akkurat ukentlig?

Nei, men siden foreldre generelt har en hektisk hverdag, så kan man kanskje kutte med der man kan?

Nå er jeg generelt veldlig lite glad i dill, og når det dras ut i eninga så blir det dill for meg. Tror mange mener det samme.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:01   #23
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner forøvrig også foreldre med ett barn som syns to-tre-fire timer er i overkant.

Gammel 23-09-10, 20:05   #24
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Her er fellesmøtene beregnet til to timer. Første halvdel er da felles for trinnet, og andre halvdel i de forskjellige gruppene. Ser at de trenger denne tiden når det er todelt, og heller to timer i strekk enn to timeslange møter fordelt på to dager.

Var på foreldremøte i storesøsters trinn på tirsdag, og da fikk vi faktisk knapt med tid. Mye fellesinfo ang skolebygg og fremgangen (mangelen på sådann...) på rehabiliteringen der, info om overgangen til ungdomsskole neste år, info om leirskole i høst etc. Og så var det inn i klassen hvor vi fikk videre info fra lærer, og vi foreldre fikk ta opp ting vi ønsket.

Neste uke er det møte på trinnet til minsten, og jeg regner med at det blir samme opplegg der også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:10   #25
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Nesten tre timer her, men syns det var greit siden det var første møtet. Det kunne nok vert kuttet ned en halvtime hvis en forelder hadde holdt litt kjeft innimellom. Det får være grenser for hvor mye hun skal snakke om sin sønn på ett fellesmøte med 50 foreldre.

Gammel 23-09-10, 20:35   #26
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Foreldremøter skal i utgangspunktet vare 2 timer har jeg fått beskjed om. Jeg må si jeg ikke helt skjønner at det skal være sååå utrolig kjedelig med et foreldremøte. Joda, jeg er lærer selv, men jeg må si at selv om mor på foreldremøte er jeg interessert i å høre hva de voksne som ser barnet mitt så mye, har å fortelle. Jeg merker jeg blir litt lei meg når foreldremøter blir ansett som et problem.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:47   #27
Nå også i farger

Standard

Jeg syns det er litt rart at foreldremøter SKAL vare to timer jeg da. Misforstå meg rett, det kunne gjerne vart i tre timer dersom det var interessant nok, men det er det sjelden altså. I år var ungdomsskolen ganske flinke, det var i grunn det mest interessante og spekket full med NYTTIG informasjon. Kunne kanskje kuttet med en halv time, men ikke mer. I barnehagen var det EN mor som dro det ut og ut og ut. Til slutt satt mange og himlet med øynene, og trippet. Hva godt kommer ut av det da?

Gammel 23-09-10, 20:48   #28
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

To timer brukte vi. Da gikk den første timen med til informasjon fra rektor, resten var fellesmøte med hele trinnet. Jeg hadde ikke satt opp så mange punkter på agendaen, og jeg synes det er helt greit at jeg går videre til neste punkt når en forelder begynner å legge ut om trivialiteter fra deres hjemmeliv. Det er ikke for å være uhøflig, men for at vi skel rekke de sakene som er satt opp innenenfor de to timene som er satt av.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:53   #29
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg var på foreldremøte i barnehagen i går, det vare 2,5 t.
Jeg synes det er altfor lenge.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:54   #30
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Lillesøster går i 4 trinn og i snitt har møtene vart 1,5 timer.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:55   #31
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

2 timers møte syns jeg ikke er spesielt lenge, det må jo være lov å stille spørsmål på disse møtene. Og man treffer jo ikke lærerne utenom disse møtene og foreldresamtalen, og terskelen for å ringe for småting er rimelig stor hos meg iallefall. Slenger ut en email oftere. Jeg vet feks ikke hvordan min sønns lærer ser ut.

Vi har foreldremøte på skolen fra 19-2130 neste uke og barnehagen har også møte fra 19 -2130.

Jeg synes det er helt greit at foreldre tar opp ting som handler om klassen/trinnet eller noe i skolesituasjonen. Jeg synes forhold som omhandler enkeltelever (som at foreldrene sliter med å få Ole til å gjøre leksene rett etter skoletid, og at han i tillegg har et forferdlig rot i skolesekken sin) ikke er typiske foreldremøtesaker.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 20:57   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror de fleste lærerne har retningslinjer fra rektorene om å holde foreldremøte med varighet ca.2 timer to ganger i løpet av et skoleår. Vet vi har det pålegget. Nå varte ikke vårt foreldremøte så lenge, men vi tar det ikke så tungt siden vi må ha tre foreldremøter dette skoleåret.

Gammel 23-09-10, 21:01   #33
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

NEI!! Årsmøtet i barnehagen var gjort på 40 minutter og foreldremøtet på skolen tok 1 time. Mer enn det bør det ikke ta.
Jeg får helt fnatt når det skal brukes tid på å diskutere trivialiteter!

Jeg har aldri vært på møter som varer mindre enn to timer. Aldri. Som regel trekker det nærmere tre også. Lærernes info alene tar jo en time halvannen som regel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:02   #34
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Her er møter på skolen satt til 1,5 timer og lærerne er nøye med å holde tida, da er evnt-punktet i den tiden.

I barnehagen er tida satt til 2 timer og vi holder tida der også, kanskje avslutter vi litt før.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:02   #35
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Jeg merker at forberedelsestiden min til foreldremøter heretter blir litt kortere.

Gammel 23-09-10, 21:06   #36
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Foreldremøter skal i utgangspunktet vare 2 timer har jeg fått beskjed om. Jeg må si jeg ikke helt skjønner at det skal være sååå utrolig kjedelig med et foreldremøte. Joda, jeg er lærer selv, men jeg må si at selv om mor på foreldremøte er jeg interessert i å høre hva de voksne som ser barnet mitt så mye, har å fortelle. Jeg merker jeg blir litt lei meg når foreldremøter blir ansett som et problem.

Det er veldig forskjellig hvor interessant foreldremøtet er. Noen ganger er det traurig å sitte der fordi møtet mangler fullstendig møteledelse, andre ganger er møtet interessant med en fornuftig agenda.

Jeg har selv holdt mange foreldremøter, og der jeg føler jeg har hatt best kontakt med foreldrene er de møtene hvor jeg har satset på å bruke i underkant av to timer - ned mot 1 1/2 time.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:07   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

I barnehagen var det EN mor som dro det ut og ut og ut. Til slutt satt mange og himlet med øynene, og trippet. Hva godt kommer ut av det da?

Da må folk slutte å himle med øynene og SI I FRA!

Jeg er lei av folk som bare himler med øyene og snakker bak ryggen på folk, si det heller som det er. Er det ting som kan taes opp på tomannshånd med læreren, så si det. Er det ting for FAU eller klassekontakt, så si det, da vel!

Vi hadde to foreldre som lett kunne dratt ut foreldremøtet i ukesvis fordi de var uenig om hvilken dag leksehjelpen skulle være på. Det passet nemlig dårlig for dem ... Totalt uinteressant, dagen er fastsatt etter hvilken dag det passet for læreren som har det - så da ble det sånn og null vits å diskutere.
Men det er klart, dårlig møteledelse og møtekultur er tidstyveri så det holder. Det skjer dog lite om ingen sier i fra.

Gammel 23-09-10, 21:07   #38
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det mest irriterende er at informasjonen som gis, gjerne på forhånd er gitt i et skriv, og så kommer det i referatet fra møtet også. Vi trenger ikke beskjeder tre ganger altså. Dessuten bruker de ofte uforholdsmessig lang tid på å si en ting. De trenger ikke begrunne og trekke ut i det vide og breie hvorfor de vil vi skal ha på skoposer når det er sølete ute. En kjapp påminnelse holder lenge (og de det ikke holder for, vil aldri ta på skopose uansett hvor lenge man snakker om det).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:14   #39
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Da må folk slutte å himle med øynene og SI I FRA!

Jeg er lei av folk som bare himler med øyene og snakker bak ryggen på folk, si det heller som det er. Er det ting som kan taes opp på tomannshånd med læreren, så si det. Er det ting for FAU eller klassekontakt, så si det, da vel!

Vi hadde to foreldre som lett kunne dratt ut foreldremøtet i ukesvis fordi de var uenig om hvilken dag leksehjelpen skulle være på. Det passet nemlig dårlig for dem ... Totalt uinteressant, dagen er fastsatt etter hvilken dag det passet for læreren som har det - så da ble det sånn og null vits å diskutere.
Men det er klart, dårlig møteledelse og møtekultur er tidstyveri så det holder. Det skjer dog lite om ingen sier i fra.

Å, dette er jeg så inni hampen enig i!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 21:16   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har aldri vært på møter som varer mindre enn to timer. Aldri. Som regel trekker det nærmere tre også. Lærernes info alene tar jo en time halvannen som regel.

Mulig vi har veldig effektive trinnkontakter?
Kaffe drikkes og kake spises under gjennomgangen, ingen pause, ingen sanger, ingen fiffige leker osv har kappet ned på tiden.

God og konsis info, ingen foreldre som bare skulle snakke "om" osv.
Et godt møte.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.