Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-10, 23:58   #81
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

Jeg har aldri opplevd et foreldremøte som hovedsaklig har bestått av svada.

Gammel 24-09-10, 00:00   #82
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som om enkelte her er forskånet for møteplagere. Her har vi mer enn nok av sånne som skal snakke i detalj om ett eller annet om deres barn, mens resten prøver å holde diskusjonen og spørsmålene på et overordnet nivå med interesse for alle. Er det nok av den typen er selv én time mer enn nok!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 09:19   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å være på foreldremøte. 2 timer er ikke noe problem når temaet er relevant. Vi informeres ikke så godt i hverdagen i vår barnehage, og da er det ekstra godt å bli informert om planene fremover.

Jeg er en sånn som spør mye på foreldremøte, men jeg spør om generelle ting og sakene følges opp av en diskusjon. Jeg setter jo også pris på andre foreldres relevante spørsmål.

Det jeg ikke liker er de foreldrene som skal bruke mye tid på å informere alle foreldrene om eget barn, og ikke relaterer det til noe generelt. Egentlig er styrer av barnehagen den aller verste, og hennes barn går ikke vår barnehage en gang. Jeg synes med fordel at barnehageledelsen kunne vært litt bedre på møteledelse.

Gammel 24-09-10, 09:31   #84
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lange foreldremøter, gjerne 2-3 timer, men de er heldigvis ikke fylt med svada. Vi gjennomgår skolehverdagen, systemer og metoder som blir brukt, innspill fra FAU og arbeidet der, dannelse av miljøgrupper og planer for dette. I tillegg kommer valg o.l, det er heldigvis ikke vært vanskelig å få folk til å stille opp så langt, og alt ser like bra ut for førsteklassingen vår. Foreldrene har også etter eget ønske hatt en fagperson til å snakke om forskjellige temaer forut for møtet, dette er frivillig, men så langt har omtrent samtlige også møtt til dette. (Kosthold, PC-bruk, hvordan best legge opp leksehjelp hjemme osv.) Foreldremøtet er et av de få "vinduene " man har inn i skolehverdagen, og jeg synes det er fryktelig synd at det ikke fungerer som nettopp det for mange, det burde man gi tilbakemelding på!

Lærer har så langt vært flink til å styre møtet, og ting som ikke hører hjemme der blir vennlig henvist til å ringe/ maile eller avtale eget møte senere. Som sagt ikke plass for tull.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 09:35   #85
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var på foreldremøte for minsten i går, det tok 2 timer.
Først var det felles informasjon for 3 og 4 trinn, med rektor og lærerne på trinnet i tillegg SFO.
Etterpå var det i klasserommet, med informasjon fra lærer om hvordan de jobber, hva de har fokus på o.l.
Noe ble diskutert, og noe gikk i detalj på enkeltbarn men det gikk på å få inspill på om andre hadde samme problem.

Gammel 24-09-10, 10:22   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Satt akkurat og regnet på hvor mange timer foreldremøte vi har vært på i høst.
Kom til svimlende 11,5 timer de siste ukene. ..

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

NEI!! Årsmøtet i barnehagen var gjort på 40 minutter og foreldremøtet på skolen tok 1 time. Mer enn det bør det ikke ta.

Barnehage 2 timer
Barneskole 1 klasse 4,5 timer (fordelt på 2 dager)
Barneskole 7 klasse 2 timer
Ungdomsskole 8 klasse 3 timer

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

1 time på foreldremøtet syns jeg er en bra regel.

Jeg syns det blir for mye jeg alstå, i tillegg til alt annet.
Forrige lørdag sovnet vi begge kl.20, fordi mandag til fredag rett og slett er FOR fulle!!

Ett foreldremøte på to timer hadde vært helt ok, men ikke fire, som i tillegg varer tre-fire timer. I tillegg kommer kakebaking, kjøring til kamper i huttiheita, kontroller på sykehus, tannlege, web-kursing for fotball ( for man må jo stille opp og ta verv), lekser, husarbeid, + +.

Så jo, jeg ærlig innrømme min tid er dyrbar!

Forhåpentligvis roer det seg snart.

Jeg ser det er snudd mer mot at man ikke liker møter med svada, og det er det jo vanskelig å være uenig i.

Men de første to sidene av denne diskusjonen handlet som man ser mest om timer, tid, at det er sliiitsomt og for mye, og det var det jeg reagerte på.

Av alt vi gjør (kakebaking og å stå og se på barna trene og hva det er alt sammen som sliter oss ut) så er det da virkelig ikke det å få innblikk i skolehverdagen og innsikt i hvordan lærerne arbeider med barna våre som er det jeg vil kutte ned på!

Vi dere ha bedre møter så jobb med FAU og få dem til sammen med skolen å sy sammen et godt opplegg. Fortell lærerne hva dere gjerne vil høre om.

Ikke syt over at to timer per barn per halvår er for mye skoleinfo, altså.

Gammel 24-09-10, 10:34   #87
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Blir helt sliten på dine vegne jeg. Herremin.

Gammel 24-09-10, 10:34   #88
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er vant til å både holde og delta på foreldremøter som varer en time.

Men nå er ikke min tid SÅ dyrebar at jeg hadde dødd av et møte på to timer heller, kjenner jeg. To timer er da en helt vanlig møtetid sånn rent generelt?

: synes som vanlig at folk hauser opp "problemet" foreldremøter :

Enig med deg. Møter som tar to timer plager ikke meg, men så har jeg jo "bare" to barn, ergo tar dette bare 4 timer hvert skoleår. Det har jeg tid til. Når det er sagt, det føles likevel litt meningsløst å høre på foreldre som messer om og om igjen om problemer som bare angår deres barn. Det er en grunn til at utviklingssamtaler og kontakttid for kontaktlærere finnes, vil jeg tro? Vel, jeg setter meg bakerst, himler mentalt med øynene og surfer på FP på Iphone, så jeg klarer meg i grunn fint.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.