Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kosttilskudd for barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 14:27   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosttilskudd for barn

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Mine får tran med sitron smak, og en skje sanasol etterpå.

Det har tidligere blitt påstått at man skal ikke gi full dose av både tran og Sanasol fordi man risikerer opphopning av fettløselige vitaminer A og D. Nå har man jo funnet ut at vi nærmest uansett får for lite D-vitamin, men hvordan er det med A-vitamin? Noen som vet?

Kan man gi full dagsdose av både tran og Sanasol, eller bør man - som foreslått fra helsestasjon - enten ta halv dose av begge hver dag eller å alternere slik at man en dag tar full dagsdose av tran og neste dag tar full dagsdose av Sanasol?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 08:43   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kan man gi full dagsdose av både tran og Sanasol, eller bør man - som foreslått fra helsestasjon - enten ta halv dose av begge hver dag eller å alternere slik at man en dag tar full dagsdose av tran og neste dag tar full dagsdose av Sanasol?

Dette har jeg aldri hørt. Vi gir både tran og sanasol - hver dag.

Gammel 04-10-10, 11:19   #3
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Er det ikke kunstig søtning i de fleste av disse? Om noen finner noen uten vil jeg bli kjempeglad.

Signerer!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 21:34   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker Fnatten! Vi fikk smaksprøve på de fiskene i Plusstid, så jeg skal la guttungen teste. Noen som vet om de kan tas sammen med Sanasol, eller blir det feil?

Gammel 04-10-10, 10:26   #5
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Takker og bukker for gode tips!

Animal Parade trodde jeg var et produkt som er på vei ut, men jeg kan jo ha misforstått. De selger det ikke her jeg bor, så jeg får tråle nettet litt.

Fluke: jeg mener å ha hørt at Animal Parade er uten kunstige tilsetningsstoffer. Men vitaminbjørner er vel søtet med aspartam e.l.

Bergensis: ja jeg mener melkesyrebakterier. Så dere hadde godt resultat med Animal Parade sitt? Da skal jeg jammen prøve denne. Ungene har likt disse produktene tidligere.

Gammel 04-10-10, 11:04   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Bergensis: ja jeg mener melkesyrebakterier. Så dere hadde godt resultat med Animal Parade sitt? Da skal jeg jammen prøve denne. Ungene har likt disse produktene tidligere.

Ja, men det skal seiast at det var styrete å få tak i. Det enda med at me måtte bestille frå ein nettbutikk. Dessverre hugsar eg ikkje kva den heiter. Eg fann også eit parti på helsekostbutikken på eit kjøpesenter i Oslo og eg har heilt gløymd navndet, men når det dukkar opp skal eg komme tilbake med det.

Gammel 04-10-10, 21:05   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine får helt vanlig Møllers tran uten at jeg sier noe, spør om det er godt eller agerer som noe annet enn at det er det mest selvfølgelige i verden. Tror du ikke at det kan funke å bare begynne, liksom?

Og så kan de få det før frokost, så de får spist og pusset tenner etterpå?

Gammel 04-10-10, 22:45   #8
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mine får helt vanlig Møllers tran uten at jeg sier noe, spør om det er godt eller agerer som noe annet enn at det er det mest selvfølgelige i verden. Tror du ikke at det kan funke å bare begynne, liksom?

Og så kan de få det før frokost, så de får spist og pusset tenner etterpå?

Du har selvsagt et stort poeng Mim. Jeg bare kjenner at jeg har så store problemer med tran selv, at jeg vet ikke om jeg klarer å være helt nøytral.....klarer overhodet ikke å ta det selv.

Gammel 05-10-10, 00:02   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har selvsagt et stort poeng Mim. Jeg bare kjenner at jeg har så store problemer med tran selv, at jeg vet ikke om jeg klarer å være helt nøytral.....klarer overhodet ikke å ta det selv.

Jeg er oppvokst uten tran fordi min mor ikke likte det. Hun syntes nok selv hun var riktig snill. I tillegg har jeg en bror som er ekstremt allergisk mot fisk, så jeg vokste opp uten omega 3. Løpet var kjørt for meg da jeg var 26 og skulle begynne med tran, men vi sier at voksne får kapsler og barn får på skje. Det funker her, altså.

Gammel 07-10-10, 22:42   #10
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Løpet var kjørt for meg da jeg var 26 og skulle begynne med tran....

huffda, det høres jo helt tragisk ut når du skriver det sånn...

Gammel 05-10-10, 01:29   #11
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

1 - Jeg trenger tips til gode omega3 produkter til barn. Gode på smak, og gode på kvalitet.

Mine to tar ikke tran (og jeg angrer på at jeg aldri fikk inn den vanen fra tidlig av, men gjort er gjort) men jeg vil gjerne gi dem noe tilsvarende.

2 - Jeg er og på utkikk etter noen gode Acidoplhilus produkter for barn. Vil gjerne høre om noen har testet forskjellige og funnet noen bedre enn andre, osv. Det er så dyre i utganspunktet at jeg vil ikke kjøpe det første jeg finner...

Det beste kosttilskuddet for barn er:

Mat fra bunnen
Fisk
Kjøtt
Grønnsaker
Minimalt med kunstige stoffer
Drikke ferskt presser fra frukt
Vann
Melk
Nøtter
Frisk luft
Fysisk forstring

Gammel 05-10-10, 08:05   #12
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det beste kosttilskuddet for barn er:

Mat fra bunnen
Fisk
Kjøtt
Grønnsaker
Minimalt med kunstige stoffer
Drikke ferskt presser fra frukt
Vann
Melk
Nøtter
Frisk luft
Fysisk forstring

Ja dette er jeg helt enig i (bortsett fra punktet melk), og vi har stort fokus på dette i hjemmet vårt. Men vi har og et barn med matintoleranse hvor kosttilskudd blir brukt for å sikre at han får i seg mest mulig.

Gammel 08-10-10, 10:56   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja dette er jeg helt enig i (bortsett fra punktet melk), og vi har stort fokus på dette i hjemmet vårt. Men vi har og et barn med matintoleranse hvor kosttilskudd blir brukt for å sikre at han får i seg mest mulig.

Enig jeg også, vi gir rismelk til vesla men storebror får kumelk. Men det er likevel greit å ha et kosttilskudd, iallefall omega-3 fordi vi ofte ikke får i dem nok vitaminer og mineraler.

Men SMOOTHIE er genialt, her kan man putte oppi kokosolje, frukt/bær, nøtter og biola og evt en skvett fløte... (melkesyrebakterier) og er igrunn gull frokost.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 13:56   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overdosegrensen for D-vitamin er temmelig høy, det skal endel til for å få for mye av det faktisk. Men A er jeg usikker på. Jeg har dog ingen skrupler med å gi begge deler av norske tilskudd, dosene er veldig lave her.

Gammel 05-10-10, 13:56   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det er berre delar av året at kroppen kan ta opp vitamin D via sola. Det blir vel og spekulert i om dagsdosen til vitamin D er satt for lavt pr i dag.

Gammel 05-10-10, 14:02   #16
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.

Gammel 05-10-10, 14:05   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ifølge denne linken bør ikke barn ha over 1000 mcg daglig, da er det fare for overdosering. For voksne er dosen 2500 mcg.

For å sammenligne litt, i en spiseskje tran er det altså ca. 10 mcg D-vitamin! Så noen fare for overdosering her synes jeg ikke det er. Men A-vitamin vet jeg det er litt verre med, jeg må sjekke det opp.

Gammel 05-10-10, 14:11   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Animal Parade er bra nok altså? Det er greit med DHA-tilskuddet deres? Jøss, det var jo strålende.

Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.

Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 15:07   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.

Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge? Hvilke kjemiske prosesser tenker du på? Kan du fortelle mer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.

Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 11:51   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge? Hvilke kjemiske prosesser tenker du på? Kan du fortelle mer?

Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk.

Jeg må innrømme at jeg følger litt mine besteforeldres lærdom - tran i alle mnd med 'r i.
Her får poden tran en dag og sana-sol en annen dag.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.