Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

I dag var det 13 grader

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-10, 23:16   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: I dag var det 13 grader

Det var mye.

Poden her har på seg ull innerst, en ulldress som mellomlag og tilslutt en høstdress. Han er akkurat passe varm.
+ en mellomtykk lue.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:19   #22
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir litt overrasket selv jeg når jeg henter vesla i bhg. Den siste uka har det vært vanvittig kaldt når vi har dratt til bhg, men ila kort tid har det blitt mildere ute da sola har skint godt. Når jeg har hentet henne har hun enten vært kledd i regndressen sin med tykk ullbukse og ullongs under i tillegg til tykk genser uten vanlig genser og ullbody, eller en overtrekksdress fra Name It med samme klær under som ramset opp over. Ullsokker i vinterskoene hennes la jeg også merke til at de hadde brukt, skoene er godt foret fra før. (Ecco Gore-tex). Jeg har begynt å svette på turen inn til bhg fra jobb (15 min gange) i dette været, ungene er i aktivitet i bhg, det kan da ikke være nødvendig med så mye klær på i dette været?

Jeg spurte hvorfor i all verden hun hadde på regndressen da den er stiv og tung ift overtrekksdressen fra Nate It. Svaret var at den andre dressen nok var langt varmere enn regndressen hvor hun hadde på to lag ull under. Hva med å ta på henne overtrekksbuksa med kun longs under og en litt god genser til?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:25   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg blir litt overrasket selv jeg når jeg henter vesla i bhg. Den siste uka har det vært vanvittig kaldt når vi har dratt til bhg, men ila kort tid har det blitt mildere ute da sola har skint godt. Når jeg har hentet henne har hun enten vært kledd i regndressen sin med tykk ullbukse og ullongs under i tillegg til tykk genser uten vanlig genser og ullbody, eller en overtrekksdress fra Name It med samme klær under som ramset opp over. Ullsokker i vinterskoene hennes la jeg også merke til at de hadde brukt, skoene er godt foret fra før. (Ecco Gore-tex). Jeg har begynt å svette på turen inn til bhg fra jobb (15 min gange) i dette været, ungene er i aktivitet i bhg, det kan da ikke være nødvendig med så mye klær på i dette været?

¨
Men hva gjør ullbuksa og ullsokkene i barnehagen i det hele tatt da? Bare dropp å ha det der. Jeg vet at det ikke bør være nødvendig, men jeg har resignert etter disse årene jeg altså. Hvis jeg må ha på noe ekstra på vei til barnehagen som jeg ikke mener skal brukes der, putter jeg det i en pose og pakker det vekk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:34   #24
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

¨
Men hva gjør ullbuksa og ullsokkene i barnehagen i det hele tatt da? Bare dropp å ha det der. Jeg vet at det ikke bør være nødvendig, men jeg har resignert etter disse årene jeg altså. Hvis jeg må ha på noe ekstra på vei til barnehagen som jeg ikke mener skal brukes der, putter jeg det i en pose og pakker det vekk.

Vel, det er mest fordi det har vært kaldt om morgenen og jeg ville være sikker på at hun hadde gode klær i bhg om det skulle vise seg å være iskaldt på dagen også. Sikkert dumt tenkt, men jeg hadde trodd de faktisk greide å vurdere tempen ute før de pakket henne inn.

Gammel 01-10-10, 23:34   #25
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg spurte også i bhg i dag om de virkelig hadde begynt med vinterdresser da flere gikk i Reimadresser.
Her driver jeg å kjøper vår/høst tøy mens andre går i vinterdress liksom.

Han min er varm, men har ulltøy på seg fordi det puster og regulerer. Tynt ull undertøy, SUPER tynn fleecegenser, vind og vanntett tynn jakke og overtrekks bukse. Tynn lue fra Reima. Helt perfekt for han, ikke svett og ikke kald.

Men jeg har hentet han i ulltrøye, ulllongs og tynn fleecebukse. Uten lue/pannebånd og åpen jakke. DA var han kald for det var kanskje 5-6grader og vind. Og jeg blei sur. Synes også det er unødvendig å leke ute i tynn fleecebuske jeg da, for det går jo bare i stykker av det.
Han min er 4år, kler av og på seg selv. Blir overtrekksbukse for varm så bør de få på bukse av annet slag. Ja, vet det er slit å skifte på en haug unger, men de gjør jo mye av jobben selv og det er jo en del av bhg jobben.

Opplever slikt når enkelte av personalet ikke er der, for det er klart forskjell på hva folk mener er passende kledning.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 00:27   #26
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men hva gjør vinterdressen i barnehagen nå? 0 grader kvalifiserer da heller ikke til det.

Det var nede i null grader for eit par dagar sidan, og eg tenkte me kunne henge bort vinterdressen først som sist. Men dei hadde altså mulighet til å velge vår/hausdressen. Det er den som henger framme. Vinterdressen var gøymd langt bak alt det andre.

Gammel 02-10-10, 00:31   #27
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Vel, det er mest fordi det har vært kaldt om morgenen og jeg ville være sikker på at hun hadde gode klær i bhg om det skulle vise seg å være iskaldt på dagen også. Sikkert dumt tenkt, men jeg hadde trodd de faktisk greide å vurdere tempen ute før de pakket henne inn.

Jeg syns vel ikke det er spesielt dumt å ta med klær i tilfelle det blir kaldt. Men jeg er ikke spesielt imponert over de ansatte i barnehagen, som ikke bruker bedre vett.

Gammel 02-10-10, 00:49   #28
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har og gitt opp, jeg fatter ikke hvordan de tenker. Uansett hvordan jeg regulerer skiftene i hylla så greier de å få til det utroligste. Men jeg orker ikke irritere meg lenger. Så lenge ungen min holder seg frisk skal jeg ikke klage for det hjelper uansett ikke.
Hilsen mamma som hentet barn i 16 varmegrader på onsdag, påkledning:
Tynne ullsokker, høstsko, joggebukse, tynn bomullsgenser, fleecegenser, vindjakke med tykt fleecefor og lue.
Altså nesten vinter oventil og varm septemberdag nedentil.

Gammel 02-10-10, 10:43   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men høstdresser fungerer jo fint om det er noen minusgrader også tenker jeg. Det er jo derfor det heter høstdresser? Særlig om de har mulighet til å ha ull under. Jeg kommer ikke til å ta med noen vinterdresser før november.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 10:48   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har vår/høstdressen til reima som vinterdress han, med noen lag ull under. Det blir liksom ikke de helt mange minusgradene her... (vel, om vi ser bort fra spesialvinteren i fjor) og det holdt i fjor også, for da var vi aldri ute lenge om gangen. Så ja, høstdress med ull funker med minusgrader.

Men når de har høstdress med et par lag ull allerede i september, når jeg dropper jakka mi pga at sola varmer... da lurer jeg på hva de tenker de skal gjøre når det synker under ti plussgrader... Men som en naiv førstegangsforelder til barnehagebarn trodde jeg de evnet tenke.

Visst er han søt med krøller, men når håret er krøllet fordi det er vått av svette kunne de sikkert droppet litt av klærene... men jeg skjønner, klærene de har bedt om "i god tid før de trengs" må beslaglegges altså... jeg var naiv nok til å tro de ba om dem for at de skulle være der den dagen de trengtes, og også at de evnet å se forskjell på behovet for klær litt før ti, når det fortsatt er rundt fem grader og rått, og klokka tre, når sola steiker og gradestokken har krøpet godt oppover.

Gammel 02-10-10, 18:52   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen vår er godt utstyrt. De har noe så moderne som et termometer.

Det er svært sjelden de bommer. De har også gode hoder, det er nok det viktigste.

Gammel 02-10-10, 19:05   #32
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det trodde jeg egentlig vår hadde også, de har virket fornuftige på mange punkt, så jeg håper det er litt småbom i en overgangsfase... Men beslaglegger kanskje litt, og kommenterer i alle fall litt neste gang jeg henter en gjennomsvett gutt, han er åpenbart ingen frostpinn som sin mor, så de trenger ikke pakke ham inn i alt han har.

Gammel 02-10-10, 21:34   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns vel ikke det er spesielt dumt å ta med klær i tilfelle det blir kaldt. Men jeg er ikke spesielt imponert over de ansatte i barnehagen, som ikke bruker bedre vett.

Jeg synes heller ikke det egentlig er dumt, men jeg har altså sluttet å ta med klær "i tilfelle" eller "først som sist". Jeg har vært veldig fornøyd med barnehagene storebror har gått i, jeg, men påkledningsevnen til flere av de ansatte er det dårlig med.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 21:39   #34
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Det var i overkant ja.
Hos oss var det omvendt. Etter fire dagers sykdom hentet jeg jenta med truse, ulltskjorte, tynn bomullsgenser og bukser i samme vær..

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 21:40   #35
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me vart bedt om å ta med både klær til alle vær og føreforhold. Det inkluderte både vottar, luer, ull/fleece, vinterdressar, vintersko, haustdress, støvlar etc. nett pga. at det er så varierande vær og temperatur no i desse dagar.

Men jøss og bevares; ungen hadde det ikkje vondt. Ikkje var han sveitt eingong. Men eg lurer altså berre på kva han skal kles i når gradestokken kryper mot ti minus.

Vinterdress med berre eitt lag klær under er heilt grei bekledning i null grader, og eg foretrekker dette framfor tre lag med klær under haustdress.

Gammel 03-10-10, 00:39   #36
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi venner oss vel til gradene etterhvert, så det virker da ikke så kaldt til vinteren. Vinterdress ved null grader er ikke for tidlig, ikke alle dresser er så veldig vattert..

Dette med at vi skal fryse om høsten og våren har jeg aldri hørt om.

Gammel 03-10-10, 00:54   #37
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Stakkars liten ...

Jobber i sjøl i bhg, og vi har ingen vinterdresser der ennå

Mine barn var ute i bare utebukser (minste softshell og største skallstoff) uten noe under i dag, også kom nabojenta ut i Reima vinterdress
Så det er flere som vil slite litt til vinteren åsså ...

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 00:59   #38
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Jeg jobber også i barnehage (1 og 2 åringer) og de fleste av de jeg jobber kler på barna alt for mye både når de skal ut og når de skal sove (i vogn). Jeg må hver dag be en eller flere om å ikke kle på så mye... Av 11 ansatte er det bare jeg og to til som har små barn selv.

Vi har også flere barn som kommer i bhg iført tynn ull, tykk ull og vinterdress i 10 varmegrader og sol... Da kler vi av de før de slippes løs. Halvparten av ungene har også fått dunpose i vognene sine, det er foreldrene som har byttet ut dyne/pledd/tynn pose

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 01:33   #39
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Vi venner oss vel til gradene etterhvert, så det virker da ikke så kaldt til vinteren. Vinterdress ved null grader er ikke for tidlig, ikke alle dresser er så veldig vattert..

Dette med at vi skal fryse om høsten og våren har jeg aldri hørt om.

Ikke jeg heller, og det er jo ikke noe som er så kaldt som de første kuldegradene. Jeg ser ikke noe problemer i å begynne å bruke vintertøyet tidlig, om det er behov for det, i steden for å "spare på kruttet". Man venner seg til kuldegradene, og de er mindre ute midt på svarte vinteren når det er som kaldest, enn de er nå.

Men det er vanskelig å sende med klær om dagen, vi drar avgårde i kuldegrader, de har opptil 13 grader midt på dagen, og vi henter når det er 4-5 plussgrader. Det er jo helt umulig for meg å vite hvordan temperatur de har midt på dagen, og hva de trenger av tøy da.

Gammel 03-10-10, 09:37   #40
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Siden jeg er så uvitende om hvordan barn faktisk fungerer så spør jeg kanskje litt dumt nå. Men jeg begynte å lure litt på det dere skriver om at hva skal barna ha på seg når det blir minusgrader siden de kles litt for godt nå. Er det ikke slik at om de pakkes på for mye klær nå så blir det alt for varmt til de, men når det blir skikkelig kaldt så holder de seg faktisk god og varme men akkurat de samme klærne? jeg liker jo ikke som skrevet tidligere i tråden at de har på henne for mye klær nå, men det er jo fordi jeg ikke vil hun skal koke, har ikke tenkt på argrumentet med hva skal hun da kles i når det blir enda kaldere.

MEN, tenker meg litt om... dere mener selvsagt hva er det de i bhg mener er god nok kledning i minusgrader siden de mener full påkledning er et must i plussgrader.

Sist redigert av Luvi : 03-10-10 kl 13:49.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.