Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

I dag var det 13 grader

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 11:34   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag var det 13 grader

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Siden jeg er så uvitende om hvordan barn faktisk fungerer så spør jeg kanskje litt dumt nå. Men jeg begynte å lure litt på det dere skriver om at hva skal barna ha på seg når det blir minusgrader siden de kles litt for godt nå. Er det ikke slik at om de pakkes på for mye klær nå så blir det alt for varmt til de, men når det blir skikkelig kaldt så holder de seg faktisk god og varme men akkurat de samme klærne? jeg liker som skrevet tidligere i tråden at de har på henne for mye klær nå, men det er jo fordi jeg ikke vil hun skal koke, har ikke tenkt på argrumentet med hva skal hun da kles i når det blir enda kaldere.

Jeg er også dum og uvitende her, tydeligvis. Fryser man altså mer om vinteren med mye klær om man ikke har gått rundt og frosset litt om høsten? *dum som et brød*
Jeg er en frossenpinn og kler meg alltid godt når jeg skal ut, bør jeg heller fryse litt så jeg blir varmere i vinter? Hø?

Og så må jeg si at jeg synes det er vanskelig å være barnehageansatt når jeg tenker på hvor kritiske noen foreldre er til hvordan vi kler ungene. Jeg skjønner at HI reagerer, det der er altfor mye og jeg hadde ikke kledd en unge så voldsomt nå, nei. Man kan da tenke. Men jeg har lest lignende tråder der man kaller de ansatte for ditt og datt fordi man har tatt regntøy på i stedet for den vanntette dressen når det har regnet og andre ting. Jeg skal innrømme at jeg ikke har full oversikt hvilke dresser som er vanntette og hvilke som ikke er det, og at jeg kler ungene i regntøy når det regner ute. Nei, jeg synes det er vanskelig altså, håper ingen foreldre mener jeg er en idiot pga. påkledningen. Det tror jeg ikke, men.

Gammel 03-10-10, 12:38   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snø, her.

Jeg jobber også i barnehage (1 og 2 åringer) og de fleste av de jeg jobber kler på barna alt for mye både når de skal ut og når de skal sove (i vogn). Jeg må hver dag be en eller flere om å ikke kle på så mye... Av 11 ansatte er det bare jeg og to til som har små barn selv.

Vi har også flere barn som kommer i bhg iført tynn ull, tykk ull og vinterdress i 10 varmegrader og sol... Da kler vi av de før de slippes løs. Halvparten av ungene har også fått dunpose i vognene sine, det er foreldrene som har byttet ut dyne/pledd/tynn pose

vi har pose i vogna nå. Litt mot min vilje da, men de etterlyse den spesifikt, skriftlig... så da gikk vi med på det da, men har pledd der så kan kan ligge mer oppå enn inni, og har bevisst brettet den slik at det meste er under ham, skal ikke gjøre den om til vinterbrett før det trengs. Jeg tror muligens en liten prat om at han er en varmblodig fyr, så han ikke trenger så mange lag under dressen enda, kanskje er greit? Eller skal jeg bare beslaglegge alt? Vil ikke være en vanskelig forelder, men synes ikke det skal være nødvendig å få hjem en gutt som er gjennomvåt av svette heller.

Knerten leveres gjerne i tynt ullundertøy med t-skjorte over, og bukse, og så bare vanlig jakke og lue og sko som tas av når vi kommer frem, men det er barnehagen som da tar på ham ulljakke utenpå for innebruk... vel og merke er der gulvkaldt, men det er da måte på...

Det med at "hva har de tenkt han skal ha til vinteren handler ikke egentlig om at jeg tror han fryser i januar om han svetter bort i oktober, men at jeg lurer på hva de har tenkt å kle på ham, virkelig, hva de tror han trenger når det blir minusgrader...

Gammel 03-10-10, 12:42   #43
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og iset: det med dress kontra regntøy har vi løst ved at han bare har regnbukse der, ikke regnjakke, så regner det må de bruke reimadressen. Som vi har sagt er vanntett, ped.leder sa hun hadde brukt slike på sine selv, en av de andre ha tilbakemelding en klissvåt dag at dressen funker fint (men at der var en pose skifttøy fordi han hadde fått av seg støvelen og plasket i en vannpytt...da blir buksa våt...og strømpebuksa og.) Jeg har vel og merke også fått tilbakemelding på at han ikke har regnjakke, og da svarte jeg bare at "nei, han har dress" (det var dagen etter at jeg hadde fått tilbakemelding på at dressen holder ham tørr, så jeg følte meg på trygg grunn.) Ettersom der ikke er regntøy er det ikke så vanskelig å anta vi mener han skal bruke dressen, antar jeg

Men det er ikke slik at jeg tror de er dumme fordi de etterlyser regntøy altså. Dog tenker jeg at de kunne tenkt litt lenger og ikke kledd på hals til innebruk, og at når gutten kommer inne med krøller i håret av svette tenker jeg det kunne demret for dem at han ikke trenge så mye klær. Men, anses jeg som en som synes de er dumme om jeg tar det opp?

Gammel 03-10-10, 12:48   #44
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Hjå oss er det openbart ingen felles policy på dette. Nokre barn er kledd i fullt regntøy. Andre i vårjakke og sko. Nokon i Reimadressar. Nokon i full vinterhabitt. Alt på ein og same dag. Eg tenker at dei kanskje burde ha nokre felles retningslinjer.

Gammel 03-10-10, 12:50   #45
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Hjå oss er det openbart ingen felles policy på dette. Nokre barn er kledd i fullt regntøy. Andre i vårjakke og sko. Nokon i Reimadressar. Nokon i full vinterhabitt. Alt på ein og same dag. Eg tenker at dei kanskje burde ha nokre felles retningslinjer.

Det kan være foreldre som har sagt hva de skal ha på.

Det er hvertfall vanlig her, noen blir sure fordi barna har på olabukse under dressen, andre forlanger at olabuksen skal være på under dressen, noen vil ha dress i stedenfor regntøy, andre vil ikke bruke dress fordi den blir så fort slitt så derfor skal de bare ha regntøy på,noen skal ha mange lag med klær under dressen og andre igjen skal kanpt ha på noe under.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:43   #46
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Men det er jo så enormt stor forskjell på ungene også, så det som er riktig for en, stemmer jo ikke for neste.
Vår 5 åring, er varm av seg, en robust, stor jente. Vanlig antrekk for henne om dagen er strømpebukse og olabukse. T-shirt med cardigan over. Joggesko på bena, og vindtett jakke. Hun er god og varm, løper rundt, og er veldig fornøyd.
Henter jeg lillesøster på 3 med det samme på seg, er hun iskald på hender, og kald til oppunder albuen. Hun gråter, og er utilpass, og vil helst sitte rolig på fanget til en voksen, fordi hun er kald, og vil inn.
Hun hadde helt klart hatt best utbytte av fleecetøy og hel dress på seg, enda det blir i overkant for mange andre, i 13 grader.

Men jeg har full forståelse for at det er vanskelig for barnehagepersonellet å vite dette, det er jo vanskelig nok for en mamma å vite!

Nå er de på tur i helgen, et sted hvor det har vært meldt mellom 2 og 6 grader på dagtid, og regn hele tiden. Jeg sendte med nye vinterdresser jeg. Alene er det ikke for mye, og antakelig kan det være greit med et tynt lag fleece under. Tipper minstemor har syntes det har vært helt greit, og bestemor slipper å bakse med mange lag for en tur ut.

Gammel 03-10-10, 23:29   #47
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett må jeg bare oppsummere med at etter den gangen ifjor da de hadde tatt på storebror et par tynne bomullssokker utenpå ullsokkene (og så vinter gore-tex), er det ingenting som overrasker meg. De savnet vel et par tykke sokker da (for dem har jeg fjernet grunnet misbruk...) så de tok noe fra skiftetøyet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:17   #48
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Uansett må jeg bare oppsummere med at etter den gangen ifjor da de hadde tatt på storebror et par tynne bomullssokker utenpå ullsokkene (og så vinter gore-tex), er det ingenting som overrasker meg. De savnet vel et par tykke sokker da (for dem har jeg fjernet grunnet misbruk...) så de tok noe fra skiftetøyet.

Eller da jeg hentet vår spikertynne 3-åring i storesøsters fleecebukse, str. 122, i steden for en av strømpebuksene eller tightsene i skiftetøyet.

Gammel 04-10-10, 11:01   #49
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Eller da jeg hentet vår spikertynne 3-åring i storesøsters fleecebukse, str. 122, i steden for en av strømpebuksene eller tightsene i skiftetøyet.

Eller denne:
-2 grader og sørpete: Ullstilongs, ulltrøye, tynne ullsokker, tykke ullsokker, olabukse, nøstebarn fleecebuse utenpå olabuksa, janus ullfortte jakke, vinterdress og vintersko.

Det jeg synes er vanskelig er å ha ekstra skift. Jeg hadde hengt vår/høstdress i barnehagen som ekstra dress sånn for sikkerhets skyld (tissing) og lagt med ullfleecen fra nøstebarn til å ha under den.
Jeg har sluttet med sånt, høstdress om vinteren får kun fungere som ekstra skift hjemme . Jeg pakker hver eneste morgen det ungen trenger og har ekstra høstdress som skift om høsten og ekstra vinterdress som skift på vinteren.

Gammel 04-10-10, 11:26   #50
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Etter å ha lest enkelte innlegg her, så skjønner jeg at vi er heldige med barnehagen poden går i.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:27   #51
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri opplevd bom på bekledningen i ungenes barnehage. Eneste er at de begynte med lue til minien litt sent. Men han er litt "sårbar" akkurat i skiftet mellom årstidene, så han må nok begynne med vinterdressen et par uker før søstra.

I bhg ligger både høstdress, regntøy, ullvotter, fleecevotter, regnvotter, ullsokker, mellomlagsull, luer i flere tykkelser osv. Så har de litt å velge mellom alt ettersom været er. Jeg har aldri opplevd at de har hatt på alt de eier og har av ekstratøy. Tvert imot sier de at de er glade for velfylte kurver slik at det er noe til alle værtyper.

Jeg kler selv ungene i høstdress med tynn mellomlagsull (type krinkelull) under. I går droppa jeg det fordi det var 12 grader ute, men de frøs veldig med bare ullundertøy under.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.