Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjemsendt fra skolen pga. lus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 08:57   #61
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemsendt fra skolen pga. lus

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor skulle læreren informere meg om at Kari i 2b hadde lus og når dette ble oppdaget? Klart det er kjipt med lus, men lærerne skal vel uansett ikke fortelle andre foreldre hvem som har det og når det ble oppdaget?

Neida. Læreren skal tydeligvis gå rundt og se på at barn smitter hverandre med lus, for det er jo mye bedre enn å sende barnet hjem. De kan jo bli lei seg. Og alle som har hatt lus i hus igjen og igjen er helt sikkert enig med deg i al læreren ikke bør si noe til noen om at h*n har sett lusene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:18   #62
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Neida. Læreren skal tydeligvis gå rundt og se på at barn smitter hverandre med lus, for det er jo mye bedre enn å sende barnet hjem. De kan jo bli lei seg. Og alle som har hatt lus i hus igjen og igjen er helt sikkert enig med deg i al læreren ikke bør si noe til noen om at h*n har sett lusene.

I alle dager, da, det er da mengder av mulige varianter mellom å sende barn hjem på straksen, og å gå rundt og se lus og ikke si det til noen. Man kan jo f.eks informere foreldrene uten å sende hjem.
Og jeg hadde følt med ytterst beklemt om læreren hadde informert meg om at Lise i 1a hadde lus, om ikke lise var mitt barn.

Gammel 04-10-10, 09:31   #63
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 -smiley på en og samme side.

Gammel 04-10-10, 09:43   #64
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det var jo ikke det Him mente heller. Det går jo an å informere om luseutbrudd uten å bryte taushetsplikten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:06   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville blitt sjeleglad hvis barn med lus ble sendt hjem med en gang, både som mor av lusebarn og som mor av potensielle lusebarn. Det smitter fort, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:15   #66
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Jeg er helt enig med deg at skolen håndterte dette dårlig, det er trist at jenta di ble lei seg og føler seg uthengt.

Den gangen jeg oppdaget lus på en elev tok jeg med meg eleven ut på et annet rom og sa at jeg hadde sett lus i håret hennes. Eleven ville hjem snarest, foreldrene ville ha ungen hjem snarest og vi diktet opp en historie om en tannlegetime. Ingen visste, ingen spurte og eleven var tilbake i klassen dagen etter.
Om foreldrene ikke ville hatt barnet hjem hadde jeg blitt veldig, veldig overasket.

Selvfølgelig ville foreldrene hente henne umiddelbart. Hvem ville ikke gjort det når læreren ringer og forteller at barnet har lus og er tatt ut av klassen. Det er tross alt veldig stigmatiserende å få lus.

Jeg synes det er litt uheldig at det virker som om det er vanlig praksis å dikte opp historier for å dekke over at noen har fått lus, hvis det som skrives i denne tråden er gjengs. Det viser veldig tydelig at dette fortsatt er tabubelagt. Jeg synes synd på den stakkaren hvor det oppdages i skolegården at han har lus, når de andre som har fått det/har hatt det får ordnet seg med dekkhistorier av læreren. Det er ikke med på å bekjempe det andre store problemet med lus; at det faktisk er skikkelig flaut å få det. Sånn sett har jeg sansen for lusfrinorge.no sine kampanjeuker hvor de anbefaler at alle elevene i en klasse bruker lusekammen samtidig.

Forøvrig 007, du vet at behandlingen ikke dreper luseeggene? Du vet at eleven du sender hjem kan ha nyklekkede, levende lus i håret igjen dagen etter? Det er en grunn til at behandlingen skal repeteres etter noen dager... Jeg for min del synes det hadde vært en fordel om lærerne faktisk fulgte anbefalingene til FHI (ekspertene på smitteforebygging og folkehelse), og ikke tok egne forholdsregler. Så kan man heller ha litt mer åpenhet rundt lus. Min mening er at mer åpenhet ville være med på å bekjempe lusa. Hvis det å få lus hadde samme status som å bli forkjølet, tror jeg nok foreldre og barn ville vært flinkere til å informere om at barnet har fått lus, og forholdsregler kunne blitt iverksatt mer effektivt.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:33   #67
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Selvfølgelig ville foreldrene hente henne umiddelbart. Hvem ville ikke gjort det når læreren ringer og forteller at barnet har lus og er tatt ut av klassen. Det er tross alt veldig stigmatiserende å få lus.

Jeg synes det er litt uheldig at det virker som om det er vanlig praksis å dikte opp historier for å dekke over at noen har fått lus, hvis det som skrives i denne tråden er gjengs. Det viser veldig tydelig at dette fortsatt er tabubelagt. Jeg synes synd på den stakkaren hvor det oppdages i skolegården at han har lus, når de andre som har fått det/har hatt det får ordnet seg med dekkhistorier av læreren. Det er ikke med på å bekjempe det andre store problemet med lus; at det faktisk er skikkelig flaut å få det. Sånn sett har jeg sansen for lusfrinorge.no sine kampanjeuker hvor de anbefaler at alle elevene i en klasse bruker lusekammen samtidig.

Forøvrig 007, du vet at behandlingen ikke dreper luseeggene? Du vet at eleven du sender hjem kan ha nyklekkede, levende lus i håret igjen dagen etter? Det er en grunn til at behandlingen skal repeteres etter noen dager... Jeg for min del synes det hadde vært en fordel om lærerne faktisk fulgte anbefalingene til FHI (ekspertene på smitteforebygging og folkehelse), og ikke tok egne forholdsregler. Så kan man heller ha litt mer åpenhet rundt lus. Min mening er at mer åpenhet ville være med på å bekjempe lusa. Hvis det å få lus hadde samme status som å bli forkjølet, tror jeg nok foreldre og barn ville vært flinkere til å informere om at barnet har fått lus, og forholdsregler kunne blitt iverksatt mer effektivt.

Halleluja

Det er ikke rart at unger sytns det er stigmatiserende å få lus når voksno blir så til de grader hysteriske ifh til det. Ja, jøss, det er kjipt med lus, og dyrt å behandle, og ekstra kjedelig når man må behandle igjen bare dager senere, men det er tross alt ikke verdens undergang, og hvis noen runder med lus er det verste som befaller mitt barn ila et skoleår skal jeg jammen meg være fornøyd.

Gammel 04-10-10, 10:41   #68
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente det som Kanina sier under her:

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det var jo ikke det Him mente heller. Det går jo an å informere om luseutbrudd uten å bryte taushetsplikten.

Og jeg synes jo også at Baltie har et veldig godt poeng i at den eleven som sendes hjem med lus den ene dagen, kan komme dagen etter og ha lus i håret.

Gammel 04-10-10, 11:01   #69
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Halleluja

Det er ikke rart at unger sytns det er stigmatiserende å få lus når voksno blir så til de grader hysteriske ifh til det. Ja, jøss, det er kjipt med lus, og dyrt å behandle, og ekstra kjedelig når man må behandle igjen bare dager senere, men det er tross alt ikke verdens undergang, og hvis noen runder med lus er det verste som befaller mitt barn ila et skoleår skal jeg jammen meg være fornøyd.

Eg synes me har ein viktig jobb å gjere ang. dette med stigmatisering av lusesmitte. Dersom fleire hadde vore opne ang. dette, ville ein fått større fokus og folk ville blitt flinkare til å ta grep for å lusesjekke, hindre smitte og behandle på riktig måte.

Dei foreldrene eg ringte opp i forhold til vår runde no nettopp, var svært takknemmelige for å få beskjed. Eg likar tanken på at dei sjekkar barna nøye, sånn at dei små ikkje gjensmittar oss.

I starten vart me samde om å skulde på tannlegebesøk og helsestasjonsbesøk, men me oppmoda henne til å vere open om det. Det gjekk ikkje lang tid før ho fortalte om det sjølv. Me som vaksne har vore veldig opne om det. Kvifor skal ein ikkje det? Rett nok har eg avlivd myta om lus og dårleg hygiene for eit par, men er ikkje det greit å få avklart det da?

Gammel 04-10-10, 11:04   #70
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

5 -smiley på en og samme side.

Tenkte det samme. Makan til spydig tråd!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:28   #71
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Forøvrig 007, du vet at behandlingen ikke dreper luseeggene? Du vet at eleven du sender hjem kan ha nyklekkede, levende lus i håret igjen dagen etter? Det er en grunn til at behandlingen skal repeteres etter noen dager...

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og jeg synes jo også at Baltie har et veldig godt poeng i at den eleven som sendes hjem med lus den ene dagen, kan komme dagen etter og ha lus i håret.

Om man grer håret daglig med lusekam (slik det skal grees), så begrenser man skaden.

Men jeg skjønner plutselig godt hvorfor man ikke blir kvitt luseproblemet i skolen...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:30   #72
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Det er jeg helt enig med deg i, 007, og jeg kan jo bare håpe at foreldre som har fått barn med lus er flinke med lusekammen. Det vil helt klart begrense skaden.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 11:55   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er utrolig viktig det som blir sagt her om stigmatisering ved luseinfeksjon. Jeg skjønner ikke helt den altså, fordi det er jo ikke noe tegn på at man er skitten og uhygienisk, det som er risikofaktorer er jo heller at man har rent hår, langt hår, og har nære venner.

Og jeg synes det er skikkelig irriterende at man ikke kan bli kvitt det, om alle foreldre gjorde jobben sin så hadde det jo ikke vært et problem. Jeg klipper sønnen min superkort i håret jeg for å minske faren for smitte og for at man kan se det kjapt om han får noe. I barnehagen her kommer det fra storesøsken som er skoleunger, det er altså noen få familier som gjør at resten av barnehagen får lus på nytt og på nytt. Og bare fordi de rett og slett ikke gidder å sjekke hyppig.

Gammel 04-10-10, 13:45   #74
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jentene er verstingene, tror jeg. Her skal ALLE ha laaaangt hår. Og mange nekter foreldrene sine å si videre at de har hatt lus igjen, for det så flaut. Jippi liksom. Man får vite det et halvt år etter, for da er det liksom trygt. "Gud ja, vi hadde lus IGJEN vi, i mai..." Takk skal du ha, lissom.

I storesøsters klasse kjenner jeg bokstavelig talt lusa på gangen når en av jentene plutselig kommer med skulderlangt hår eller bob. Og kaller det "sommerklipp" eller noe sånt. Niks, da er det lusekuring på gang.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.