|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdEkskona har ikke lagt det minste skjul på at dette var meget vanskelig for henne. Jeg synes ikke Knausgård kan kreve henne som medarbeider i sitt prosjekt med hennes privatliv som gissel. Han har et selvstendig ansvar for å behandle andre mennesker skikkelig og dette er ikke i noen grad ivaretatt ved at han tilbyr folk å sette seg ned og bruke sin tid og sine krefter på å få ham til å la være. |
|
|
|
#182 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Ja, og så? Fremdeles hennes valg. |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Passiv
|
Poenget er - det er Knausgårds ansvar å behandle andre mennesker anstendig. Han har ikke ivaretatt dette ansvaret gjennom å tilby andre mennesker å stoppe bøllefremferden hans. Han har et selvstendig ansvar. |
|
|
|
#184 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdOg igjen - måten han har gitt beng i andres følelser og behov i dette bokprosjektet gjør for meg at hans beskrivelser av seg selv som en som søker etter å være et bra menneske totalt undergraves. Hadde det vært noe i de egenskapene han tillegger seg så er det mye i disse bøkene som hadde vært droppet. |
|
|
|
#185 |
|
Halloen!
Kanskje vi bare må bli enige om å være uenige. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdVi kan enes om å uenes. |
|
|
|
#187 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg tror vi må ha lest helt forskjellige bøker, smilefjes. KOK har aldri, så vidt meg bekjent, hatt som mål å bli et bedre menneske. Det står ganske mye om hvorfor han valgte å starte på sine bekjennelser i slutten av andre bok, hvis du faktisk er interessert i motivene hans.
|
|
|
#188 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#189 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg syns han fremstiller seg som en kul bad-ass jeg, ja. Han leverer liksom litt sånn småfalsk selvransakelse her og der, men den virker jo ikke ekte på en flekk. Og mye av det han skriver om andre har jo ingenting med hans far å gjøre. Det virker for meg som om han skriver sagaen som egen fantastiskhet på meg. Lett forkledd med litt vakker dramatisk tristhet og selvinnsikt her og der - men rimelig shallow. De eneste følelsene jeg får inntrykk av at er ekte noe sted er de han beskriver hos andre - og gjennom dette utleverer dem. |
|
|
|
#190 |
|
Halloen!
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdHvor mange linjer hadde du lest, sa du? |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Leser
|
Men vi som ikke har lest den boken hvor dette blir omtalt kan jo umulig vite om det er nødvendig for fortellingen eller ikke. Som sagt, jeg mener at man ha en helt klar og grei formening om hva Knausgård har gjort, uten å lese boken. Men akkurat det å diskutere hva som er viktig for fortellingen det kan man ikke gjøre uten å ha lest den.
|
|
|
#192 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har lest den første og halvveis på den andre. Og kommer nok ikke til å lese resten med mindre jeg får en obskur trang til å nok en gang forsøke å forstå hva folk greier å se i disse bøkene - som var grunnen til at jeg ikke ga meg litt over midtveis i første. |
|
|
|
#193 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdDet å rive kunstneren løs fra kunstverket var bra formulert. Det er vel det Wassmo har gjort ihvertfall inntil den biografien som kom etter at de omtalte var døde. Og det er greit også. Jeg er ikke opptatt av at bare overopphøyede etiske supermennesker skal få lage kunst. Men jeg er opptatt av at folk ikke skal tvinges til å stå i noe utstillingsvindu hvis de ikke vil. Og at de skal slippe å sloss for å slippe å havne der. |
|
|
|
#194 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdOK, sf. Du innser at du har en helt annen oppfatning enn alle andre som har lest mer enn en halv bok? Du har fremdeles rett til å mene noe om hele problemstillingen, så klart, men du må nesten ta inn over deg på et tidspunkt at du ikke nødvendigvis har nailet Knausgårds motiver, når du ser det på en så radikalt annen måte enn alle andre som faktisk har lest bøkene.
|
|
|
#195 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdHamsun brukte mange godt gjenkjennelige skikkelser i bøkene sine, så den sammenligningen var uheldig. Ellers er jeg veldig enig med Scarlett, jeg kjenner ikke igjen den Knausgård Smilefjes beskriver.
|
|
|
#196 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg ser at jeg ser det annerledes. Jeg vil ikke være med på at det betyr uten videre at jeg tar feil. Alt jeg har sett av fyren underbygger det inntrykket jeg får i det jeg har lest. Og igjen - måten han fortsetter å behandle andre på viser jo nettopp at han ikke er spesielt hensynsfull. Samtidig som han vel neppe noe sted tillegger seg selv annet enn edle motiver for noenting? |
|
|
|
#197 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdHan tillegger seg aldri edle motiver. Han synes selv han er en dårlig far, en dårlig ektemann, en middels, pretensiøs forfatter som alltid, alltid kommer ut som en idiot i alle intervjuer, han beskriver seg selv som hevngjerrig og smålig. Jeg skjønner bare ikke hva du snakker om, sf. Virkelig ikke.
|
|
|
#198 |
|
Borte
|
Han bruker jo teksten i stor grad til å stille store spørsmålstegn ved egen person. Han tillegger ikke seg selv noen edle motiver i det hele tatt slik jeg forstår det. Men klart, hvis du mener at han har helt andre, skjulte motiver som bare et fåtall kan se, så mener du jo det.
|
|
|
#199 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdOg jeg må si at noe av det som fascinerer meg med boken, til tross for kikkerproblematikken, er at jeg kjenner meg veldig godt igjen i veldig mange av tankene han har om seg selv. Jeg har ikke tenkt å utlevere meg på samme måte som ham, det er jeg ikke modig nok til (og ikke får jeg penger for det heller
|
|
|
#200 |
|
Passiv
|
Det jeg snakker om er den sympatien de som leser bøkene hans føler for ham. Han virker jo så fin. Alle er på kanten til nesten litt småforelsket i ham. Enda han sier han er en kjiping, liksom. |
|
![]() |
|
|