Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husk refleks!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-10, 00:14   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Utrop

Husk refleks!

Jepp. Det er kveldens oppfordring.

Nå er det slutt på lyse kvelder og hverken mennesker eller dyr er selvlysende.

Jeg har kjørt bil i kveld og observert flere gående ute noe form for refleks på seg. Når det i tillegg regnet masse ute var det ekstra vanskelig å få øye på gående.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 08:08   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Husk refleks!

Tips for gratis refleks: Gi blod, i skranken har de en bolle med reflekser.

Gammel 05-10-10, 08:11   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for tips! Jeg er et vandrende juletre nå, etter å ha gått i mørket her en kveld og følt meg usynlig og ukomfortabel. Nå har jeg en refleks bakpå ryggen (i matchende farge som jakka), og to dinglende fra veska. På apoteket får man kjøpt rosa-sløyfe-refleks, så nå føler jeg meg fancy og samvittighetsfull, i tillegg til synlig.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 10:01   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, det er lett å glemme i en overgangsperiode.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 10:02   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for påminnelse. Jeg har en lei tendens til å komme på dette når jeg har jogget i 5 minutter og innser at jeg er fullstendig usynlig for alle bilister. Huff, jeg skal skjerpe meg.

Gammel 05-10-10, 11:01   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også gjerne slå et slag for refleksvest!

Gammel 05-10-10, 11:13   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, fint med påminnelse.
Det gikk en slik påminnelse på FB nylig, og er vel den eneste "kopier denne......." statusen jeg har syntes var bra.
Jeg har også kjøpt av de rosa sløyfene, og bruker den til pynterefleks. Når jeg er ute å går er jeg mest glad i de refleksremsene man slår rundt armer og bein

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 11:43   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når hunden kveldsluftes (hvilket er den vanligste årsaken til at vi er ute og går i mørket) har både hund og eier refleksvest.

Men ja, jeg burde øke mengden jeg har på meg selv når jeg går til jobb, selv om jeg går stort sett på opplyste fortau, så takk for påminnelsen, et på veksa og de påsydde på jakka er ikke helt nok (særlig ettersom det påsydde varierer sterkt med hvilken jakke jeg bruker) så flere skal på. Dinglerefleks og sånne bånd rundt armer og ben

Gammel 05-10-10, 11:49   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempeviktig i byen også! Mange tror st msn ikke trenger det i opplyste bygater, men det er minst like viktig der. Jeg kjørte rundt i går kveld, og det var kjempeskummelt. Skyggene blir så veldig mørke når man har kraftige lyspunkter innimellom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 12:52   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har du noen stilige å anbefale, eller?

Nei, jeg kommer nok aldri til å gå med refleksvest til og fra jobb, det er bare å innse . Men jeg prøver å dekke meg så godt jeg kan, med reflekser som skal være synlige fra alle sider.

Til jogging etc skal jeg skaffe meg en refleksvest.

Gammel 05-10-10, 12:55   #11
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Til jobb går ikke jeg heller i refleksvest. Jeg går stort ett ikke langs trafikkert vei uansett, og der det er, er det i så fall altså på fortau og gangveier. Da går det i refleksbånd og dingle-reflekser. Men til lufting av hund er det obligatorisk for både menneske og hund. tiden er også kommet for at Knerten har sin egen barnerefleksvest på seg når han leker ute (utenom formiddagen i helga (ja, og i barnehagen da, inne på lukket område midt på lyse dagen)), selv om vi egentlig bare går ned på lekeplassen.

Gammel 05-10-10, 13:11   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jepp. En liten dinglerefleks er nesten umulig å se i mørke.

Gammel 05-10-10, 13:19   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jepp. En liten dinglerefleks er nesten umulig å se i mørke.

absolutt, men flere dinglereflekser her og der, 2-3-4 sånne "slå rundt hånden/foten/veskereima"-bånd og evt påsydd på yttertøy, når man bare skal gå på fortau på et tidspunkt hvor det enten er "ingen biler ute" eller "nesten begynt å bli lyst" på morgenen, og tross alt ikke blitt mørkt på vei hjem fra jobb etter ordinær tid?

som sagt, på kvelden bruker vi alltid vest. Vi har mange, alt fra størrelse 3 år til str XXXXL eller noe sånn, samt en i hundens størrelse, så det finnes ikke unnskyldninger til å droppe vesten når det er mørkt.

Mannen bruker dessuten noen større bånd han fester som strikk rundt magen og sånn når han går til jobb, han går nemlig et lenger stykke enn meg (jeg kjører bil til togstasjonen) Da triller han dessuten oftest vogna, som har både sine fastsydde og ekstra dinglende og "slap on"-reflekser.

Gammel 05-10-10, 13:22   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Her er det også snakk om fortau. Og jeg skjener aldri ut i veien utenom fotgjengerfelt, og stopper opp og passer på at bilen bremser før jeg går ut i veien. Og joda, en liten dinglerefleks kan utgjøre den helt store forskjellen. Det husker jeg meget godt fra mørkekjøringa på kjøreskolen, samt egen erfaring i trafikken. Men det må være en ren og ikke altfor oppskrapt refleks, da.

Gammel 05-10-10, 13:30   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vei til jobb i dag, i halvmørke, jeg i bil og langs en vei med gatelys, gikk det et menneske med svarte klær og en liten dinglerefleks. Jeg så ikke vedkommende før jeg var rett bak henne. Det var fortau på andre siden av veien, men hvorfor benytte seg av det. :snilll: Refleksvest er best, uansett, så å nekte å ta på seg det pga kulhet, blir litt søkt i mine ører.

Gammel 05-10-10, 13:33   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

På vei til jobb i dag, i halvmørke, jeg i bil og langs en vei med gatelys, gikk det et menneske med svarte klær og en liten dinglerefleks. Jeg så ikke vedkommende før jeg var rett bak henne. Det var fortau på andre siden av veien, men hvorfor benytte seg av det. :snilll: Refleksvest er best, uansett, så å nekte å ta på seg det pga kulhet, blir litt søkt i mine ører.

Nja, å nekte å gå på fortauet er nok det som er mest søkt, i mine øyne. Og kanskje bytte ut den slitte refleksen med noen flere nye.

Gammel 05-10-10, 13:35   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, klart, det også. Men så skal man altså forlate fortauet, krysse veien, gå langs mørke bygninger eller på åpne parkeringsplasser osv. Refleksvester er det optimale.

Gammel 05-10-10, 13:47   #18
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke alltid man vises så godt på opplyste fortau heller. Greit nok, man kjører jo ikke på fortau men jeg fikk meg i hvert fall en vekker her en mørk kveld da vi kjørte forbi en mørkkledd mann med svart labrador som var ute og gikk - han var nesten umulig å få øye på når han var "mellom" to gatelys.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 13:57   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Ja, klart, det også. Men så skal man altså forlate fortauet, krysse veien, gå langs mørke bygninger eller på åpne parkeringsplasser osv. Refleksvester er det optimale.

Det er klart man er forsiktig når man krysser veien.

Jeg tror bare at det er urealistisk å legge lista så høyt når man skal prøve å øke refleksbruken hos folk. Og jeg tror vanlige reflekser og refleksbånd er bra nok så lenge man ikke går langs traffikerte veier uten fortau, og så lenge man passer på å ha refleksene på synlige steder. Det klart beste hadde vel vært å gå i heldekkende refleksdrakt, eller ha blinkende lys bakpå sekken eller veska (som jeg har sett noen har, og man kan jo spørre seg om det egentlig er så lurt, og ikke bare forvirrende på bilistene).

Gammel 05-10-10, 14:07   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Så du mener at folket ikke tåler det? Det er jeg veldig uenig i, og når det gjelder sikkerhet og sikkerhetsopplæring, er vi veldig på barna våre, trer på de vester så de er synlige på skoleveien, men vi glemmer oss selv. I Trondheim ble et par stykker påkjørt i gangfelt, steder hvor det er bra med belysning om kvelden/natten, men de er uansett ikke lett å se, alltid. Refleksvester ser du på veldig lang avstand.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.